Resultat 1 till 6 av 6

mne: Anvnda ortdatabasen som grund fr kllstrukturen.

Anvnda ortdatabasen som grund fr kllstrukturen.

Jag har en fundering p om det skulle g att anvnda ortdatabasen som grund fr kllstrukturen. Jag tror att det skulle kunna frenkla byggandet av en kllstruktur. Precis som man lgger till grdar, byar m.m. i ortdatabasen, skulle man kunna fylla p med kllor under respektive frsamling.

Om man frenklar kllhanteringen skulle man kanske hja anvndandet av kllhnvisning och p s stt hja kvaliteten p forskningen.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 783
    Om man bara hller sig till diskussionen om den typen av kllor, s r Arkiv Digitals lsning tillrcklig tycker jag. Lgg allt i en stor lda och skapa bra skmjligheter. Eller finns andra frslag?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlgg
    1 024
    Njae, kllorna br ordnas efter arkivbildare. Pertinensprincipen vergavs fr lnge sedan till frmn fr proveniensprincipen.
    Senast redigerat av Phryxe den 2011-11-10 klockan 16:11. Anledning: Stavfel :/

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 783
    Pertinensprincipen eller proveniensprincipen behver vi vl inte bekymra oss om, eller? I NAD ska ju allt detta var vlordnat av hela Sveriges samlade arkivexpertis. I vrt fall r vi ute efter att hitta och anvnda kllhnvisningen. Mste vi alltid frska ha en inre struktur p allt? :-) Drifrn kommer min id om bra skmjligheter.

Men visst r arkivbildaren viktig, det visade om inte annat Michael Lundholm fredag under temat "Kllhnvisningar i slktforskningen".
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Jag hller med Patrick att det vore bra med en hjlp att bygga upp en kllstruktur, s varfr inte starta dr med samma struktur som i ortsdatabasen.
    Sedan kommer nsta steg att presentera kllorna. Det r kanske inte intressant att skriva ut kllan i texten men dr skall alltid finnas en mjlighet att referera till ett kllregister eller till kllan som en fotnot.

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    132
    Detta har jag freslagit tidigare. Sjlv har jag byggt klla p samma stt som ortsdtabasen men hoppat ver kommun. Frsamlingarna kommer direkt under ln. Under frsamling har jag grupp fr fdelsebok, frsamlingsbok, vigda, dda osv. och drunder grupp fr respektive bok Nsinge c:1....C:2 o.s.v. och drunder klla med exakt angivelse plus sida eller uppslag. CITAT har jag inte hittat i mitt program??

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •