Resultat 1 till 12 av 12

mne: Vill kunna lgga till prefix fr klla

Lotta_m29606s avatar
    Charlotte Carlsson
    Medlemsnr
    29606
    Inlgg
    12

Vill kunna lgga till prefix fr klla

Jag skulle vilja lgga till tv prefix, och det r d AID och bildid.
    Det underlttar om man kan se de direkt i klltrdet vart kllan kommer ifrn utan att behva ppna varenda en fr att lsa vart man tagit kllan ifrn.

GID - finns ju redan idag i Disgen och anvnda av Genline
    AID - som anvnds av Arkiv Digital
    bildid - som anvnds av Svar

Gr det att gra ndringen sjlv?
    Hur gra jag fr att lgga till det sjlv?

Hlsningar
    / Lotta

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 149
    Tyvrr, det gr inte att ndra.

Om du vill ha ett rd om hur jag tycker du br gra, s anvnd inte gid, aid, eller bildid i fltet Hnvisningstext. Anvnd det till den arkivtrogna kllhnvisningen istllet, t ex "Karlskrona Amt CIa:11 p.571".

Anvnd istllet flten Koppla till och Bild-Id fr att ange gid, aid eller svars bildid. Det "prefix" du vljer dr visas direkt i klltrdet. - Frutstter Disgen 8.2c.
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlgg
    18
    Hej Lotta,

Om du kopplar kllhnvisningarna enligt Daniels rd s kommer GID/SVAR/AID att synas i klltrdet (SVAR och AID r nytt i 8.2c) oavsett vad du skriver i hnvisningstexten.
    Det blir d ven mjligt att anvnda ”Visa-knappen” fr kllor, men jag tror att det r Prefix + Hnvisningstext som kommer ut p utskrifter och websidor.

Det rder delade meningar om det r okej att anvnda Bild-Id som hnvisningstext eller inte…
    Sjlv gr jag det helt enkelt fr att jag tycker att kllhnvisningarna r viktiga, men inte tycker mig ha tid att notera dessa arkivtroget undan fredrar ”copy/paste” av ID-nr.
    Min sikt r att det viktigaste r att notera att uppgiften kommer frn en klla (och att JAG enkelt att hitta tillbaks till den).
    Nr/om jag delar min forskning med andra (tex min hemsida) s ser jag det som andrahandsuppgifter och de som r intresserade kan sedan sjlv verifiera kllorna via uppgifterna i notiserna (namn, datum, socken, ort, slktskap osv) om s nskas.

Men tillbaks till din frga; Jag anvnder alltid blankt prefix (standard) och skriver sjlv in GID/AID/SVAR i hnvisningstexten innan jag kopierar in ID-nr (nr man vant sig s gr det lika snabbt/snabbare n att vlja frn listan). Detta gr jag oavsett om jag ven kopplar Bild-Id eller inte.

Mvh /Anja
    Senast redigerat av Anja den 2011-11-14 klockan 02:46.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 149
    Vad gller om gid m fl r OK som kllhnvisning vill jag grna sga att det r en rekommendation frn mig att ta tiden att peta in den arkivtrogna referensen, men det r inget moraliskt omdme

Jag har en misstanke att med Ancestrys uppkp av Genline kommer vi med tiden att se GID-nummer sjunka i glmska. D kanske man inte ens sjlv kan hitta tillbaka till rtt sida.

Jag brukar sjlv anteckna arkivbildare, signum, typ av bok, rtal(sintervall) och sidnummer/liknande, och dessutom GID, AID eller Svars bild-id som snabbreferens. Skulle den dr snabbreferensen frsvinna s fr jag leta lite men verlever tack vare att jag har den "riktiga" hnvisningen.
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlgg
    18
    Hej Daniel,
    Din rekommendation r frmodligen den rtta!
    Och min kommentar om delade meningar var inte riktad mot ditt svar. Den var baserad p vad jag sett p diverse slktforskningsforum
    och var mest avsedd att frekomma ev motreaktioner p ”mitt frslag fr fortsatt anvndning av bild-id” .

Risken r precis som du sger att alla ID-nr kan ndras/frsvinna i framtiden!
    ….vilket ocks betyder att DisGens kopplingsfunktion r helt i hnderna p leverantrerna…

Jag har dock medvetet valt att ta risken med ID-nr eftersom min slktforskning mest handlar om min egen upptckargldje och jag rotar glatt i allt scannat material jag hittar!
    Om ID-nummer p kllor frsvinner s fr jag (eller ngon annan) helt enkelt hitta kllorna igen om det behvs (eller s r det ingen annan som bryr sig…).
    Det borde ju i alla fall vara enklare med namn, datum, socknen, orter, slktband osv att utg ifrn n inget (jag anvnder ven klltrdet fr att identifiera typ av klla)!

Sorry, om jag frstorade en anvndarfrga

PS. Hur fungerar betygsttningen av kllor i DISBYT? DS.

Mvh /Anja

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlgg
    107
    Anja skriver bl.a. att
    "Jag har dock medvetet valt att ta risken med ID-nr eftersom min slktforskning mest handlar om min egen upptckargldje och jag rotar glatt i allt scannat material jag hittar!
    Om ID-nummer p kllor frsvinner s fr jag (eller ngon annan) helt enkelt hitta kllorna igen om det behvs (eller s r det ingen annan som bryr sig).
    Det borde ju i alla fall vara enklare med namn, datum, socknen, orter, slktband osv att utg ifrn n inget (jag anvnder ven klltrdet fr att identifiera typ av klla)!"

Daniel skriver bl.a. att
    "Jag brukar sjlv anteckna arkivbildare, signum, typ av bok, rtal(sintervall) och sidnummer/liknande, och dessutom GID, AID eller Svars bild-id som snabbreferens. Skulle den dr snabbreferensen frsvinna s fr jag leta lite men verlever tack vare att jag har den "riktiga" hnvisningen."

Som jag ser det r Daniels upplgg det enda riktiga, eftersom man d sparar tid bde fr sig sjlv och andra som d direkt kan g in p rtt stlle och kontrollera en lmnad uppgift.

Mvh/Sten Magnusson

Lotta_m29606s avatar
    Charlotte Carlsson
    Medlemsnr
    29606
    Inlgg
    12
    Hejsan!

Jag kr med klipp och klistra p sidnumren d jag forskar och lgger i textfltet endast in numret p sidan via Genline, Svar eller Arkiv Digital.
    Men jag brukar ven ndra prefixet till GID fr Genline d det finns med i listan.

Se bild 1: [IMG]C:\Documents and Settings\Kvirdalen\Mina dokument\Mina bilder\Kllor-1[/IMG]
    Se bild 2: [IMG]C:\Documents and Settings\Kvirdalen\Mina dokument\Mina bilder\Kllor-2[/IMG]
    (F se om jag fr med mina printscreen bilder frn mitt disgen! )

Jag har ju gjort enligt vad ni frklara men undra d varfr finns det med prefixet GID om man helst INTE ska anvnda sig av de d?
    Det hade ju varit bst om den hade tagits bort i sista uppdateringen som kom till Disgen 8.2!

Har jag frsttt er rtt nu??

Hlsningar
    / Lotta
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Lotta_m29606s avatar
    Charlotte Carlsson
    Medlemsnr
    29606
    Inlgg
    12
    Lessen, men jag fick bara med filerna som bifogade bilder.

Fattar inte vad jag gjorde fr fel!!!!

/ Lotta

Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlgg
    18
    Jag ser bilderna nr jag klickar p miniatyrerna!

Efter att du tryck p OK p bild 2 s borde det se ut enligt nedan i klltrdet:

GID 1995.17.2000 [GID 1995.17.2000]

Frsta delen avser Prefix och Hnvisningstext och det inom [klammer] kopplingen.
    Koppling fr Genline funkade automatiskt efter uppgraderingen, men jag upptckte dock att ”kopplingstyp” endast syns i klltrdet
    p nya/ndrade kopplingar (rcker dock att g in p posten och trycka OK).

Det r s hr jag gr samt att jag i princip har slutat anvnda Prefixlistan utan skriver sjlv det prefix jag vill ha i hnvisningstexten (jag kopplar inte alltid).
    P befintliga "GID-kllor" s kan man ju ha kvar prefixet och jag antar att det r drfr det inte tagits bort.
    Varfr prefix GID var med frn brjan kan inte jag svara p....

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlgg
    107
    Jag har n s lnge valt att skriva kllor p det gamla sttet, notis fr notis. Hr r ett exempel frn en fdelsenotis.

Fdd 12 januari 1792 i Grsmark (S), Sunne (Grsmark A I:16B 1846-1850 sid 653/GID_487.20.33400). Visst kan man utelmna GID-numret, men huvudsaken r att det framgr vilken socken/frsamling, volymtyp, volymnummer, tidsperiod och sida den kommer ifrn. Det underlttar ju bde nuvarande och framtida kontroller oavsett vem som kontrollerar uppgifterna. Av ngon orsak jag inte ftt klart fr mig str kommunens namn i slutet p ortsangivelsen, ngot som gllde t.o.m. version 8.1e.

Mvh/Sten Magnusson

Lotta_m29606s avatar
    Charlotte Carlsson
    Medlemsnr
    29606
    Inlgg
    12
    Hejsan!

Och tack fr era svar och era frslag!

Jag har d lagt upp mina kllor p ett bra stt d men det r nu nr jag har ett kortare Svar abonnemang som jag upptcker skillnaden p det man lgger in kllorna.
    Enda som jag kan upptcka r att man kanske ska skriva in sidnumret om det finns i kyrkboken, d blir det nnu lttare d man kolla via annat abonnemang, men men man lr sig eftersom...

Jag gillar direkt uppkopplingen till internet, den idn var mycket bra, men man br nog hlla sig till en och samma som man har abonnemanget hos fr bst resultat.

Men jag har just nu s mnga inlagda kllor s jag fr fundera om jag ska ndra p alla men det fr nog bli en sak framver att gra.

Hlsningar
    / Lotta

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlgg
    107
    Jag hller sjlv p att justera mina uppgifter i DISGEN-programmet s att alla tids-, orts- namn- och kllangivelser ska bli s konsekventa som mjligt. Drfr gr jag igenom flock fr flock utifrn en sklista. Nr individen har ndrats enligt en konsekvent ordning raderar jag den frn sklistan och fortstter med nsta o.s.v.

Jobbet r tidsdande men man sparar i lngden p att gra det snarast mjligt. Gr man inte det blir det mycket vrre om arbetet skjuts upp fr att det r jobbigt.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •