Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flytta orter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Stig Svensson
    Medlemsnr
    09132
    Inlägg
    2

    Flytta orter

    När jag flyttar en ort från en församling till en annan via "Klipp ut" och "Klistra in" följer inte flytten med i Namn i utskrifter. D v s det gamla församlingsnamnet visas fortfarande, och detsamma gäller även på skärmen.
    Man har tidigare rekommenderat att inte flytta orter i flera nivåer, men det ska visst inte gälla längre. Har även testat att flytta en ort i första nivån under Församling men inte heller då fungerar det.
    Jag har tidigare i höst flyttat orter och då har det fungerat.

  2. #2

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det är en svaghet att inte Disgen noterar att Du sparar orten på ett nytt ställe, det ordnar Du genom att efter flytten ändra ortsnamnet genom att lägga till en blank och sedan ta bort den och klicka OK, nu har Disgen noterat att en ändring är gjort och sparar den rätta kombinationen.

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    det hadde vært flott om det hadde vært et menyvalg på høyre musetast som går gjennom alle data og legger til en blank i ortsnavnet og fjernet den så alle felt hadde blitt omgjort.

    F.eks. i Norge vil det være aktuelt å flytte alle data for Sverige til et nivå lenger inn slik at når man endrer, så blir Sverige lagt til. Blir mye arbeide å skulle gjøre det manuelt om man har mange plasser (orter) registrert i programmet.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det skall inte behövas några manuella "abroviker" för att tala om för programmet att orten skall skrivas in igen. Programmet bör känna av att man gör en "klistar in" och därmed skriva in det på nytt på den ny platsen.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Når det bare er en ort, så ja. Men det er verre om man flytter alle for et helt land f.eks. Da må det programmeres at hele ortstreet skal omgjøres.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Nu tycker jag att ni förenklar saken lite. Personligen vill jaga ALLTID redigera vad som visas. Som exempel lägger jag alltid alla gårdar som tillhör en by i byn utan att jag för den skull vill presentera byn oxå. Så jag vill ha "Kölbäck Södergård, Skeppsås (E)" (gård, län) istället för strukturen och förslaget som skulle varit "Kölbäck Södergård, Kölbäck, Östergötland (E)" (gård, by län).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •