Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flytta orter

  1. #1

    Stig Svensson
    Medlemsnr
    09132
    Inlägg
    2

    Flytta orter

    När jag flyttar en ort från en församling till en annan via "Klipp ut" och "Klistra in" följer inte flytten med i Namn i utskrifter. D v s det gamla församlingsnamnet visas fortfarande, och detsamma gäller även på skärmen.
    Man har tidigare rekommenderat att inte flytta orter i flera nivåer, men det ska visst inte gälla längre. Har även testat att flytta en ort i första nivån under Församling men inte heller då fungerar det.
    Jag har tidigare i höst flyttat orter och då har det fungerat.

  2. #2

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det är en svaghet att inte Disgen noterar att Du sparar orten på ett nytt ställe, det ordnar Du genom att efter flytten ändra ortsnamnet genom att lägga till en blank och sedan ta bort den och klicka OK, nu har Disgen noterat att en ändring är gjort och sparar den rätta kombinationen.

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    det hadde vært flott om det hadde vært et menyvalg på høyre musetast som går gjennom alle data og legger til en blank i ortsnavnet og fjernet den så alle felt hadde blitt omgjort.

    F.eks. i Norge vil det være aktuelt å flytte alle data for Sverige til et nivå lenger inn slik at når man endrer, så blir Sverige lagt til. Blir mye arbeide å skulle gjøre det manuelt om man har mange plasser (orter) registrert i programmet.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det skall inte behövas några manuella "abroviker" för att tala om för programmet att orten skall skrivas in igen. Programmet bör känna av att man gör en "klistar in" och därmed skriva in det på nytt på den ny platsen.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Når det bare er en ort, så ja. Men det er verre om man flytter alle for et helt land f.eks. Da må det programmeres at hele ortstreet skal omgjøres.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Nu tycker jag att ni förenklar saken lite. Personligen vill jaga ALLTID redigera vad som visas. Som exempel lägger jag alltid alla gårdar som tillhör en by i byn utan att jag för den skull vill presentera byn oxå. Så jag vill ha "Kölbäck Södergård, Skeppsås (E)" (gård, län) istället för strukturen och förslaget som skulle varit "Kölbäck Södergård, Kölbäck, Östergötland (E)" (gård, by län).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    christer. Vil jo tro at en avkrysningsrubrikk kan fortelle Disgen at du vil overstyre forvalgt forslag (som jo blir påtvunget ut fra struktur). Når en rutine som omgjør alle stedsnavn støter på at du har krysset av, gjøres ikke noe med feltet. Ellers omdøpes ortene i henhold til ny struktur.

    Når jeg sender ut utskrifter er det overhodet ingen av disse som aner hva som menes med (E) (og ikke husker jeg det heller :-) ), så jeg vil ha lensnavnet stavet fullt ut, samt teksten Sverige til slutt.

    Likedan vil jeg tro at Solbakken, songe, Holt (AA) eller Solbakken, songe, Holt (I) vil vel du heller ha som Solbakken, songe, Holt, Aust-Agder, Norge ?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Det borde inte vara något problem att programera så att när man klistrar en eller flera orter så skall det hanteras som en uppdatering.

    Nu beror det på om Alf avser att Holt är en församling på Gotland eller i Norge.
    Är det en Svensk församling kan man inte flytta den utan bara underliggande orter.

    Så flyttar man Solbakken, songe, till Aust-Agar, Norge så ska programmet ändra songe, Holt(I) till songe, Aust-Agder, Norge och det samma för Solbakken, songe, Holt(I) till Solbakken, sone, Aust-Agder, Norge.

    I det här sammanhanget med utlänska orter är hjälptexten undermålig, man skall inte behöva lägga till Norge i utskriftsraden utan man skall som Alf här visar ha ett antal nivåer före församlingen så att lands namnet läggs till av programmet.

    Vill man däremot flytta all orter i en församling krävs det nog en ny funktion som inte tar med församlingen utan bara flyttar orterna.
    Senast redigerat av Karl-Edvard Th den 2011-12-05 klockan 13:42.

  9. #9

    Stig Svensson
    Medlemsnr
    09132
    Inlägg
    2
    Tack så hjärtligt för tipset Karl-Edvard.
    Nu när jag gjort lite tester verkar det, vad jag kan se, fungera, även i flera nivåer.
    Min fadder trodde att detta var tillrättat sen några år, men tills det blir fixat kanske man kunde lägga in "tipset" i Hjälpen tills vidare.

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Selv la jeg om alle stedsnavn slik

    --------
    ___Verden
    ______Afrika
    ______Amerika
    _________Nord-Amerika
    ____________Kanada
    ____________USA
    _________Sør-Amerika
    ____________Brasil
    ______Asia
    ______Australia og Oceania
    ______Europa
    _________Norge
    _________Nord-Europa
    ____________Danmark
    ____________Finnland
    ____________Sverige
    _________Vest-Europa
    etc. etc.
    Da får jeg automatisk f.eks. Solbakken, Songe, Holt, Aust-Agder på norske steder eller Glimminge, Västra Karup, Båstad, Kristianstad, Sverige når jeg skriver inn Glimminge :-)
    Senast redigerat av AlfChr den 2011-12-06 klockan 16:29. Anledning: Blanke i ortstruktur forsvant
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Nu blev jag rädd. SKapade just nu världen, övriga världen, och la in Asien, Europa o.s.v. därunder med klipp ut/klistra in föär att få 4 nivåer så att Disgens utskrifter fungerar. Jag har massor av länder under Europa t.ex. och därunder många orter. Skulle jag gjort annorledes? Är mina orter borta nu? Skall jag återställa som det var? För sent?

  12. #12
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Så lenge du klistrer inn igjen landene der du vil ha dem skal det fungere. I hvertfall gikk det fint hos meg.

    Bare husk å klipp ut og lim inn på nytt sted før du tar neste land.

    Du vil se et plusstegn som viser at stedene under fortsatt er med.

    Men det er nok lurt å først ta en backup ved slike redigeringer.
    Senast redigerat av AlfChr den 2011-12-10 klockan 15:36.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  13. #13

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av 31581 Visa inlägg
    Nu blev jag rädd. SKapade just nu världen, övriga världen, och la in Asien, Europa o.s.v. därunder med klipp ut/klistra in föär att få 4 nivåer så att Disgens utskrifter fungerar. Jag har massor av länder under Europa t.ex. och därunder många orter. Skulle jag gjort annorledes? Är mina orter borta nu? Skall jag återställa som det var? För sent?
    För min del har jag gjort så här.
    Roten längst upp.

    ? okänd ort

    Afrika
    Amerika
    Asien
    Europa
    Ryssland

    Under världsdelarna ligger de olika länderna.

    ?, okänd ort används då ortnamnet inte är känt.



    Mvh/Sten Magnusson

  14. #14
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Malviken Visa inlägg
    För min del har jag gjort så här.
    Roten längst upp.

    ? okänd ort

    Afrika
    Amerika
    Asien
    Europa
    Ryssland

    Under världsdelarna ligger de olika länderna.

    ?, okänd ort används då ortnamnet inte är känt.



    Mvh/Sten Magnusson
    Men da vil du ikke få påført automatisk nasjonens navn til slutt,
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  15. #15

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    I Alf's exempel vill han att det skall skrivas Sverige efter de Svenska ortena men inte Norge efter de Norska orterna.
    Men så länge inte Disgen är rättat så att "klistra in" hanteras som en ändring så fungerar det inte att flytta en hel mängd orter, för flyttar man alla sina orter i Linköping till nivån Sverige i exemplet så kommer det ändå inte att stå Sverige i utskriften förrän man gjort en ändring av varje ort.

    Det här upplägget som Alf visar skall göras innan man skriver in sina utlänska orter.
    Senast redigerat av Karl-Edvard Th den 2011-12-11 klockan 18:01.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •