Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Annat än orter i ortdatabasen

  1. #1

    Krister Törnqvist
    Medlemsnr
    12481
    Inlägg
    10

    Annat än orter i ortdatabasen

    Jag har upptäckt att ortdatabasen är mycket användbar för annat än orter. Det bästa exemplet är soldater där jag har en hierarki med Svenska krigsmakten - Flottan/Armén – Regemente – Kompani – Soldatnummer. Det gör det mycket enkelt att få en överblick över soldaterna och hålla ordning på dem. Använder ortdatabasen även för domstolsväsendet och har dessutom lagt in de fartyg anorna seglat på.

    Misstänker att detta kommer att ställa till en del problem vid export t.ex. till Disbyt och skulle därför uppskatta om Disgen underlättar hierarkier av annat än orter. En enkel lösning vore att man på översta nivån kan markera att underliggande träd inte är orter utan något annat. Andra lösningar skulle troligen medföra alltför stora ingrepp i Disgen.

    Mvh,
    Krister Törnqvist

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Hej
    Helt riktigt att detta kommer att ställa till problem med Disbytutdraget, mycket arbete för disbytombudet med långa varningsfile rblir följden. Rutan som du klickar in är ju benämd Ort och ett kompani eller en båt är ingen ort, det bör vara orter där man hittar källor, kyrkböcker t ex. Det är därför bättre att lägga in det du föreslår i egna notiser-
    Rolf Eriksson
    Dosbytombud
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Jag tror inte att detta är något vi någonsin kommer att införa. Om vi tillåter att ortsträdet används för något det inte är gjort för kommer vi att få ordentlig huvudvärk exempelvis varje gång Disgen ska uppdateras. Det är bättre för alla inblandade, användare och utvecklare, om de olika funktionerna i Disgen används som de är tänkta.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4
    Skomakare bliv vid din läst. Det låter inte bra att blanda strukturer. En fråga:Är det i en framtida version av Disgen möjligt att importera det detaljerade orts- och gårdsträdet från GIDx-projektet?

  5. #5

    Utökat ortsträd

    Har utvecklingsgruppen funderat över vad som sker med alla, nu fungerande, ortsträd som byggts av forskare runt om i landet om det plötsligt kommer ett "centralbyggt" detaljerat ortsträd?
    För att ta GIDX som exempel. HFL 1780 orter ligger ju inte på samma plats som "samma" orter HFL 1880. De flesta gårdar mm flyttades mer eller mindre i samband med de olika skifterna. Det är samma utveckling som vi har idag med flyttade vägar, som genererar flyttade/ändrade fastigheter.
    Hur kommer man att välja vilket geografiskt läge en ort (ner till fastighetsnivå) får i DISGEN?
    Lite av problemet finns fö redan i nuvarande DISGEN där kyrkor som "försvunnit" dvs uppgått i andra församlingar före brytåret (1979?) inte alltid placerats rätt.

  6. #6

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    169
    Om alla som har Disgen använder ortsdatabasen som finns i Disgen är det absolut inget problem. Problemet är att många forskare INTE använder ortsdatabasen. Detta syns direkt när vi får DISBYT Utdrag. Den som använder Ortsdatabasen (kompletterad med torp, gårdar, bya osv) får vi få eller inga fel. Men den som själv byggt ortsdatabasen får man i regel betydligt fler avvikelser.
    Jag förstår inte varför forskaren envisas med att uppfinna hjulet en gång till!
    Jag uppmanar alla att använda ortsdatabasen, kör KONVERTERA DISGENORTER så är det mesta av arbetet gjort.
    Christer Thörn, Disbytombud

  7. #7

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107
    Här måste det också finnas möjlighet att kunna säkerhetskopiera ortsdatabasen. För några år sedan råkade jag ut för att alla s.k. "DISGEN-orter" i notiserna saknades p.g.a. fel i denna databas. Kom till slut på att jag skulle ta en specialkopia av den mapp de befintliga filerna låg i. Därefter kunde jag så småningom återställa allt. Det var dock synnerligen tillkrånglat och tidsödande.

    Sedan är det ju bara DISGEN som har en särskild databas för orter. Importerar man t.ex. en GEDCOM-fil från MinSläkt till en tom flock i DISGEN blir ju ortnamnen korrekta för resp. händelsenotis men som jag minns det uppfattas det ändå inte som s.k. "DISGEN-orter".

  8. #8

    Inte rätt ort?

    Eftersom ortdatabasen "bara" innehåller orter som finns i Sverige idag så saknas många orter som varit svenska orter. De kommer såvitt jag förstår ALLTID att vara fel ort i Disbyt-rättningen.
    Hur ser tex orstdatabasen för Norge ut? Går den att implementera i den svenska varianten av DISGEN.
    Delar av nuvarnade nordtyskland har ju varit svenskt. De använde tex "svenska" kyrkböcker vid tiden runt sekelskiftet 1700/1800. Kommer vi att kunna använda en "Vorpommern/Mecklenburgsk" ortsdatabas?
    Jag ororas lite över detaljnivån på den kommande utökade ortsdatabasen. De orter som ligger under socken/församling som många av oss idag har lagt in med koordinater kommer de att raderas vid ev "uppdatering" och vilket brytår kommer man att välja för tex gårdar. Före eller efter 1800-talets skiften? 2000-talets ortsangivelser är helt uppåt väggarna i det här sammanhanget.
    För att lätta på arbetsbördan för våra Disbytombud går det kanske att göra automatiska textkompletteringar? Om det i ortsfältet tex skrivs Mor, går det då att låta database kompettera med de ortscvarianter som finns?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •