Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Presentation

  1. #1
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40

    Presentation

    Jag tänkte uppdatera min hemsida, men min forskning innehåller nu ca. 14000 personer, och det känns inte menigsfullt att fortsätta med DisGens HTML-presentation längre. Det tar för lång tid att ladda upp så många sidor.
    Min undran blir således, kan någon tipsa om ett verktyg för presentation, gärna med svensk manual, där man inte behöver ladda upp 1000-tals filer vid varje uppdatering?
    Jag har provat PhpGedView men det kraschar vid inläsningen av gedcom-filen.
    /Kjell

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag använder Family Tree PHP (FTPHP) och är väldigt nöjd med det. Har inte så många som 14 000 personer, men tror Anders Berg lyckades lägga in 50 000 eller om det var ännu fler. FTPHP är inte gratis, men det är ingen större kostnad. Ett annat alternativ är TNG, som heller inte är gratis.

  3. #3

    Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54
    Om du nöjer dig med ett enkelt träd kan gratisprogrammet DftCom2 vara ett alternativ.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag tittade nu på en sajt som använder FTPHP med 234415 personer inlagda och det ser ut att vara från en GEDCOM. Med FTPHP kan man nämligen lägga in många olika GEDCOM-filer och göra dem sökbara tillsammans. En annan fördel med att använda de här publiseringssystemen är att man utan att ändra innehållet lätt kan byta språk* eller utseende på hela sajten. Sökning fungerar inte med enbart statiska HTML-filer. Ytterligare en fördel med de databasstyrda hemsidorna.

    * inte på den inmatade genealogiska informationen
    Senast redigerat av Phryxe den 2012-01-11 klockan 08:42.

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Om man vill göra sina uppgifter ännu mer sökbara kan man registrera sig hos genealogiska sökmotorn familytreeseeker.com. Man behöver en GENDEX-fil (inbyggt i FTPHP*) på sin hemsida för att familytreeseeker.com ska kunna göra uppgifterna sökbara.

    * Upphovsmannen till FTPHP ligger även bakom familytreeseeker.com

  6. #6

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Jag har använt phpgedview länge och det fungerar utmärkt för mig. Jag har dock inte så många personer. Dock har jag testat med stora gedcom filer. Jag antar att du testat med senaste versionen av PhpGEDView. Två saker som jag kommer att tänka på är:
    1. Stödjer ditt webhotel/webserver rätt php version?
    2. Om du har möjlighet så utöka minnet som php får använda på servern så gör det, det finns en undre gräns som jag inte kommer ihåg för när det inte fungerar så bra längre.

    Två saker att tänka på. Exportera gedcom filen i utf-8 från Disgen. så slipper phpgedview konvertera den åt dig.
    Disgen har inte prefixet I före individer i sin export vilket phpgedview antar som default så du måste ändra det i inställningarna till inget prefix.
    Disgen-utvecklare

  7. #7
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Tack för tipsen.
    Jag testar just nu FTPHP och det verkar rätt så trevligt, får se hur det verkar när jag laddat upp den skarpa gedcom-filen.
    /Kjell

  8. #8

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Finns det någon svensk hemsida som använder sig av FTPHP, som man kan titta på?

  9. #9
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Svenskt Biografiskt Index använder FTPHP. Källor är ej utdelade och med väldigt blandat innehåll.

    Familjen Leü - Raste hos Scangen.

  10. #10
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    En undran, då jag nu använder FTPHP så har jag upptäckt att vid sökning på förnamn så får man inte träff på namn som i DisGen markerats som tilltalsnamn (med *), man är tvungen att gå till sökfunktionen och där välja "innehåller" för att få den önskade träffen. Någon som har en lösning på problemet?
    /Kjell

  11. #11
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Vet inte hur man bäst löser detta i FTPHP. Om du inte vill ha med * kan du göra en enkel sök/ersätt i GEDCOM-filen innan du importerar till FTPHP.

  12. #12
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Det är inte stjärnan som gör att du inte får träff. Sökrutan på startsidan använder "börjar med" och om namnet du söker står som andra eller tredje namn får du inte träff. Alla förnamn ligger förmodligen i samma fält och då krävs en innehåller-fråga.

  13. #13
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Aha, spontant känns det som det sökfältet borde vara mer tolerant. Det är väl bara att gilla läget.
    /Kjell

  14. #14
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Det är möjligt att man kan ändra hur frågan ställs på startsidan, men då får man knacka kod ... och sedan själv se till att uppgraderingar fungerar med sina anpassningar.

  15. #15

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    På detta ämne nämns tre program PhpGedView, Family Tree PHP och dftCom 2.
    Jag har också tittat på The Next Generation of Genealogy Sitebuilding, som också verkar vara ett intressant alternativ. Finns det fler förslag?
    Kan någon hjälpa till och reda ut programmens för och nackdelar. Hur stora register kan dessa program hantera? Skall DIS rekommendera ett program?

  16. #16
    Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    40
    Orsaken till att jag ville gå ifrån DisGens presentation var det omständiga arbetssättet att göra urvalet och att det tog "världens tid" att sedan ladda upp de genererade sidorna.
    Efter "Phryxes" rekommendation provade jag Family Tree PHP och jag är inte missnöjd, det klarar presentationen av mitt forskarresultat, det går verkligen snabbt att uppdatera och det går även att göra lite andra sidor som man kan tänkas vilja ha på sin hemsida.
    Det var inte heller så svårt att få igång, har man tidigare gjort en hemsida bör inte detta program vålla några bekymmer.
    DisGens HTML-presentation fungerar nog bra om man vill göra en presentation på t.ex. ett USB-minne men inte att ladda upp 1000-tals filer till en hemsida.
    Huruvida DIS skall rekommendera något program har jag ingen åsikt om.
    /Kjell

  17. #17

    Ove Tegnér
    Medlemsnr
    9309
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    4
    Hej
    phpgedview funkade inte för mig heller på webhotellet One. Däremot så fungerar The Next Generation. TNG är nu uppe i version 8 och är helt fantastiskt bra. Kostar väldigt lite, har bra support och stor användarskara, eget forum osv.

  18. #18

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Jag upptäckte precis att de flesta utvecklarna har tagit koden från phpgedview och "börjat om" på nytt och har nu ett project som heter Webtrees http://webtrees.net/

    De är ganska aktiva och rivit bort en del saker ur den gamla koden och enligt deras egen utsago så fungerar den bättre och snabbare speciellt om man har stora databaser.
    Disgen-utvecklare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •