Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Export till Excel?

  1. #1

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30

    Export till Excel?

    Finns det något enkelt sätt att exportera valda delar av DISGEN til Excel?
    Bakgrunden till mitt önskemål är att jag vill skapa ett fristående sorter- och sökbart register med basdata om vissa anor. Och med möjligeht att lägga in extra kommentarer om dessa.

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det du borde kunna göra är ett utdrag där du mellan varje datasträng lägger ex en kommaseparering "," och sedan skriver ut till textfil.
    Den kan sen importeras i Excel.

  3. #3

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Tack för tipset Gunnar, har hållit på med DISGEN i 2 år, men funktionen Utdrag hade jag helt missat!
    Har testat lite snabbt och det går ju smidigt att generera kommaseparerade textfiler, sedan är det ju enkelt att importera till Excel.
    Kan man få med flaggor i utdraget? Vore ju ett elegant sätt att välja ut anor med vissa egenskaper.
    Det förekommer (bl a i bild 29 i manualen) en del teckenkombinationer typ " ", "(", ")" etc finns det någonstans en förklaring till deras funktion?

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Dom teckenkombinationerna är egen text som läggs in i utdraget.
    Ex " " lägger in mellanslag, ", " lägger in komma och mellanslag.
    Dvs tecknen mellan "".
    Det ser inte ut som om flagga kan väljas.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Personligen föredrar jag att använda # som avgränsning (delimiter) för att undvika separering i flera kolumner på t.ex orter.
    Senast redigerat av Christer den 2012-03-29 klockan 22:33.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Har nu gjort ett försök med att sätta en flagga för de anor jag vill sortera ut, därefter skapa en Söklista som jag sedan gör ett kommaseparerat Utdrag av. Resultatet blir inte 100%-igt, följande problem dyker upp:
    - en del individnummer faller bort vid exporten
    - yrkesfältet verkar avkortas godtyckligt
    - ett "-tecken dyker upp i slutet på varje förnamn (inget stort problem, lätt att ta bort med sök-ersätt)

    Bifogar en pdf från Excel-bladet som visar problemen.
    Felen finns redan i Utdraget, så det är inte importen till Excel som ställer till problemet.

    Vad gör jag för fel?
    Bifogade filer Bifogade filer

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Om jag minns rätt är det bäst att använda filen FlkReg.rgu när du ska importera i Excel.

    Eftersom jag inte vet hur datorvan du är, så måste jag fråga om du expanderat kolumnen så att hela texten syns?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Roger Persson
    Medlemsnr
    44451
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    30
    Magic!
    Med FlkReg.rgu fungerar det perfekt! Enda skönhetsfläcken är att alla förnamn avslutas med ett ", men det är ju lätt fixat.
    Datorvan eller inte, så kan man lätt missa en enkel sak som kolumnbredd, men nej det beror inte på detta. Det skulle väl inte heller förklara varför vissa individnummer saknas helt, eller? För mig verkar det som felen uppstår i exporten till txt-filen, eftersom dessa data saknas redan här. För min del är det här ärendet nu lyckligt avslutat, ett stort tack för all hjälp!

    Däremot skulle jag gärna vilja få lite feedback på mitt förslag (se Framtida utveckling...) att lägga in ett extra fält för varje individ att användas som markör att anan är speciellt intressant och som kan användas för att skapa ett speciellt register vid HTML-export. Då skulle man slippa hela den här omvägen via txt-fil, Excel etc (som resulterar i ett separat dokument) och få det direkt integrerat på sin hemsida. Om nu inte denna feature redan finns och jag har missat den!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •