Resultat 1 till 13 av 13

mne: Hur lgga in lnkinformation frn AD Online i Disgen

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34

Hur lgga in lnkinformation frn AD Online i Disgen

Hej

Jag har frskt lgga in en kopierad ren kllhnvisning (Ctrl+K) frn fdelseboken fr min svrfar i AD Online till "Klla" i Fdd-fliken fr honom i Disgen 8.2c via Klistra in (Ctrl-V) men jag fr det inte att fungera. Hur gr jag?

Jag vet att Ctrl-K fungerar eftersom jag kan klistra in det i ett Word-dokument.

/Hkan

Hkan Ren
    Medlemsnr
    6892
    Inlgg
    55
    Hej Hkan!

Ctrl-V fungerar utmrkt fr mig. Jag har testat i bde 8.1e och 8.2c. Vilken version har du av DISGEN?
    Fd. fadder fr DISGEN.

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34
    Citat Ursprungligen postat av hakanrene Visa inlgg
    Hej Hkan!

Ctrl-V fungerar utmrkt fr mig. Jag har testat i bde 8.1e och 8.2c. Vilken version har du av DISGEN?
    Jag har 8.2c byggnr 1393

Markren str och blinkar i fltet Klla under fliken Grunddata i fnstret ndra personnotiser. Nr jag trycker Ctrl-V hnder absolut ingenting. Det mste vl g att lgga in kllhnvisningen i detta flt eller ska jag lgga in kllhnvisningen p ett annat stt. Det gr ju att skriva i fltet men inte att klistra in.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    476
    Klikk p lampen til hyre for kildefeltet. Lag evt. en gren for den type kilde du nsker referere, f.eks. under Kyrkoarkiv. (Der har jeg for min del lagt inn bispedmmer/stift med Gruppe Nsta niv og derunder kirkeboken som Klla.

Nr det er gjort trykker du p Ny hnvisning og der fr du opp et felt for lime inn den teksten du nsker med Ctrl-V.

For vrig anbefales studie av hndboken for dette temaet.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Staffan Kns
    Medlemsnr
    14191
    Inlgg
    24
    Hej Hkan
    Du kan inte lgga in lnken, till AD, Genline eller SVAR, vid ”Klla” p pop up p personversikten. Lnken r ingen klla utan en hnvisning.
    Du mste bygga i ”Klltrdet” ner ”Kllhnvisning” och till pop up ”Egenskaper fr kllhnvisning” dr vljer du vilken koppling du vill ha och klistrar in lnken.
    Staffan

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34
    Citat Ursprungligen postat av stakno Visa inlgg
    Hej Hkan
    Du kan inte lgga in lnken, till AD, Genline eller SVAR, vid Klla p pop up p personversikten. Lnken r ingen klla utan en hnvisning.
    Du mste bygga i Klltrdet ner Kllhnvisning och till pop up Egenskaper fr kllhnvisning dr vljer du vilken koppling du vill ha och klistrar in lnken.
    Staffan
    Hej

Tack fr alla svar kring detta men det mste vara ngot som jag missuppfattat, drfr tnker jag beskriva hur jag gjorde senaste frsket.

Jag har kopierat ren kllhnvisning frn AD OnLine (Ctrl-K). Jag har ocks klistrat in det i ett textdokument s att jag sett att det fungerar.

Jag gr s hr fr att f in det i DISGEN som en kllhnvisning:

1. Jag trycker p lilla lampan till hger om fltet fr Klla: i fliken Grunddata i fnstret ndra personnotiser
    2. D ppnas ett nytt fnster (Vlj ny hnvisning, klla eller grupp). Dr har jag lagt in en ny Klla som jag kallat Arkiv Digital (AD OnLine).
    3. Nu vill jag lgga in kllinformationen frn Arkiv Digital som en hnvisning under kllan Arkiv Digital (AD Online).
    4. D markerar jag kllan Arkiv Digital i trdet vars versta grupp kallas versta gruppen.
    5. Sedan trycker jag p knappen Ny hnvisning ute till hger
    6. D fr jag upp fnstret Egenskaper fr kllhnvisning.
    I Prefix och Hnvisningstext finns ingen information. Jag lmnar dem som de r.
    I datum fyller jag i dagens datum och anger kvalitet som Sekundr klla (?)
    I Koppla till vljer jag ArkivDigital.
    7. Sedan vill jag klistra in det jag kopierade frn AD Online i fltet Bild-Id. Jag stller markren i fltet och markerar s att den brjar blinka.
    Nr jag trycker p Ctrl-V hnder ingenting.
    Om jag hgerklickar p musen och vljer Klistra in hnder ingenting.
    8. Fr att frskra mig om att det gr att klistra in information via Ctrl-V hoppar jag ner till Anteckningsfltet och gr s att markren blinkar hr.
    Nr jag trycker p Ctrl-V hnder ingenting
    9. Jag har ocks frskt med Ctrl-V i versta fltet Hnvisningstext, bde med och utan prefix. Fungerar inte.

Vad gr jag fr fel? Det gr att skriva in information i flten via tangentbordet. Jag har ocks kontrollerat att informationen finns kvar i klippboken genom Ctrl-V i ett textdokument.

/Hkan

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    476
    S vidt jeg minnes er det ikke sttte i Windows for lime inn ting i nedtrekkslister, bare ren tekstredigeringsfelt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34
    Hej Hkan

Vad kr du fr version av Windows? Sjlv kr jag Windows 7 Home Premium 64bit.

/Hkan

Hkan Ren
    Medlemsnr
    6892
    Inlgg
    55
    Jag ocks!
    Fd. fadder fr DISGEN.

Hkan Wallenthin
    Medlemsnr
    21641
    Inlgg
    34
    Citat Ursprungligen postat av hakanrene Visa inlgg
    Jag ocks!
    Hej Hkan

Det r konstigt det hr.

Anvnder ni som r faddrar ett program som heter TeamViewer, eller liknande, fr att kunna hjlpa till och visa. TeamViewer r ett program dr du som r fadder kan g in och visa p min PC hur jag ska gra eller jag kan visa hur jag gr och du tittar p trots att jag sitter i Mlnlycke och du i Vllingby. Programmet r gratis. Det krver en installation p din dator och en p min. Jag anvnder den fr att hjlpa mina vnner nr de fr problem med sin dator.

/Hkan

Hkan Ren
    Medlemsnr
    6892
    Inlgg
    55
    Ja, vi anvnder Teamviewer!
    Fd. fadder fr DISGEN.

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    230
    Kan det inte vara s att det endast r AID som ska st i rutan fr bild id. '
    I hnvisningstexten brukar jag endast skriva vilken sida eller uppslag det r
    Allt annat skriver jag in i nivn ovan, i den rutan som heter kort titlel, vilket r missvisande, ju mer utfrlig desto bttre.
    Dr hamnar t. tex: Malmbck BI:1 1698-1710 ,
    Det fungerar fr mig utan problem.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Hnde det inget mer i det hr mnet, vore intressant att f reda p om programmet fungerar som anvndarna vill (har inte DiSGen, men funderar p att lta det erstta FTM).

Ctrl-K frn AD-Online mste jag i alla fall testa, har missat det...

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •