Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Komplettering av ortsuppgifter vid DISBYT-export

  1. #1

    Lars-Olov Eriksson
    Medlemsnr
    3019
    Inlägg
    25

    Komplettering av ortsuppgifter vid DISBYT-export

    Jag har kört DISGEN sedan 1990 och har väl successivt höjt standarden på mina noteringar, men inte retroaktivt. Kvaliteten på uppgifterna skulle jag vilja påstå är hög och jag har data som säkert skulle intressera några forskare, men formellt är ju data bristfälliga. Jag efterlyser någon programfunktion för "purgering" av databasen: komplettering med länsbokstav, ensning av stavning osv.

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Antar att det är ortsdatabasen du vill uppdater. Det går utmärkt under Verktyg > Konvertera till Disgenorter..
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3

    Lars-Olov Eriksson
    Medlemsnr
    3019
    Inlägg
    25
    Vad bra ! Vad pinsamt, att jag inte sett, att möjligheten finns ! Tack för anvisningar per mejl.

    Lars-Olov

  4. #4

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Hur bra fungerar den funktionen? Jag förstår att det varierar beroende på indatat, men är den mycket bättre än DiSBYTs importfunktion? Eller görs inga matchningsförsök alls när man gör en DiSBYT-import?

    Jag köpte en Family Tree Maker World Edition för 738kr från Amazon i England främst för att det dels är lätt för släktingar att direkt se allt på det synkade kontot på Ancestry, dels för att det ingick 6 månaders världsabbonemang på Ancestry/Genline i de 738 kronorna. Men FTM/Ancestry har ju både klara fördelar och nackdelar, den största är väl misshandeln av ortsnamn.

    Jag funderar på om den konverteringsfunktionen skulle göra det värt att köpa DisGen och byta till det. Men alla programbyten hittills har visat vilken usel standard GEDCOM är. Alltid är det något man förlorar, senast var det kontakten med källorna... Dvs både "pekaren" på en person till en källhänvisning och själva källhänvisningen fanns kvar i systemet, men när man tog upp en person i FTM syntes inte källhänvisningen.

    Det är synd att demo-DisGen har begränsningen satt som 150 personer, det är svårt att se om/hur programmet skulle fungera för mig då. Bättre hade varit obegränsat antal personer, men ingen GEDCOM-export, ingen html-export, alla utskrifter skulle vara helt "förstörda" av gigantiskt vattenmärke "OBETALD DEMO AV DISGEN" - så att jag kunde se hur programmet fungerade på större mängd data och om något problem skulle dyka upp med just min data, mina källor etc.

    Kanske två demoversioner av DiSGEN...?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •