Hej,
Jag laddade ned Disgen 8.2c demo och testade det utmärkta formuläret för att skriva in faddrar.
Jag provade sedan att exportera uppgifterna till en gedcom-fil, men tyvärr kom inte någon fadder med (födelse och dop kom finns i gedcom-filen).
Hej,
Jag laddade ned Disgen 8.2c demo och testade det utmärkta formuläret för att skriva in faddrar.
Jag provade sedan att exportera uppgifterna till en gedcom-fil, men tyvärr kom inte någon fadder med (födelse och dop kom finns i gedcom-filen).
Vänliga hälsningar
Bengt Nilsson, Staffanstorp
Hej Bengt!
Följande framgår av hjälpen i DISgen:
Faddrar tas ej med vid normal GEDCOM-export eftersom möjligheten att beskriva faddrar där saknas.
Gunnar
Hej Gunnar,
Det hade varit bra om faddrarna hade kommit med som en notering till födelsen (så blir man tvingad att göra i andra släktforskarprogram ).
Finns det även "onormal" GEDCOM-export? :-)
Vänliga hälsningar
Bengt Nilsson, Staffanstorp
Hej Bengt!
Mig veterligen är det bara en variant på GEDCOM export, dock kan man välja om det ska vara version 4 eller 5.5 av GEDCOM standarden. Jag vet inte vilken vikt mormonkyrkan lade på faddrar, eller om det överhuvudtaget förekommer i deras kyrkoordning. Det var ju mormonkyrkan som bestämde vad som skulle täckas av en GEDCOM fil. Det finns nämligen ingen 'tag' för faddrar i deras tagset.
Gunnar