Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fönster

  1. #1

    Fönster

    När jag har mina anor öppen i Disgen så visas det bara i knappt halva fönstret och resten av fönstret är tomt. Fruktansvärt irriterande då jag gäna vill se fler anor samtidig och jag lätt tappar bort mig vart jag är i trädet då många anor heter lika. Kan man göra någon inställning så att hela fönstret används

  2. #2

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    På flera fönster finns möjlighet att högerklicka och därmed få ett antal val.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av m06015 Visa inlägg
    På flera fönster finns möjlighet att högerklicka och därmed få ett antal val.
    Tyvärr inte i detta första fönster man kommer till när man öppnat programmet

  4. #4

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Längst upp till höger finns en röd knapp med ett vitt kryss där man stänger ner bilden. Till vänster om denna finns en knapp med en vit fyrkant. Vänsterklicka på den-
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  5. #5
    Tror inte att ni förstår hur jag menar.
    Jag lägger en bild så att jag gör mig förstådd




    Jag menar att mina anor bara syns i övre delen på fönstret och att resten är grått.
    Jag vill att hela fösntret ska användas. Går det att ställa in??
    Senast redigerat av Katrine den 2012-06-10 klockan 11:16. Anledning: Drog ner bilden i storlek

  6. #6

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Det är riktigt att jag inte förstod dig, jag trodde du menade att bilden på något sätt var halv. Den bild du skickar med är som den ska vara. I Disgens grundinställning visas centralpersonen med make och barn, far- och morföräldrar. Vill du se flera anor få gör du en antavla med antavleknappen till vänster om Camilla. Sedan kan du markera den ana du vill göra något med och öppna den personen med fliken Översikt i nedre vänstra hörnet-
    Lycka till!
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  7. #7
    Tack!
    Det går alltså inte i detta fönster att visa fler anor än mor och farföräldrar? Det känns som om man bättre helhet om man kunde utnyttja fönstret genom att visa fler anor. Nu är det ju bara grått och man måste klicka sig fram.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag brukar ibland hade både familjeöversikten (proband, barn samt far och mor med föräldrar) samt en antavla som visas. I exemplet har jag Erik Borgers schematiska antavla och Per Mikkelssons familjeöversikt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •