Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Släktforskningsprogram på tyska

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    Släktforskningsprogram på tyska

    Hej!

    Jag har ett litet problem.

    Min bror i Tyskland har frågat mig om jag kan hjälpa honom med ett släktforskningsprogram. Det skall ju kunna läsa GEDCOM filer så vi kan utväxla forskningsresultat. Han forskar på den tyska delen av min släkt och jag på den svenska och danska. Det vill därför också vara en fördel om det är ett som finns både på svenska och tyska och gärna gratis.

    Jag har ingen lust att betala för ett program utöver DISGEN som jag redan har i min egen dator.

    Är det någon som kan tipsa om ett?

    mvh Hans-Peter Stülten

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    om din bror talar svenska så finns tyska som språk, huvudsakligen för utskirfter i Disgen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    om din bror talar svenska så finns tyska som språk, huvudsakligen för utskirfter i Disgen.
    Hej!

    Tyvärr läser och talar han endast tyska.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Hejsan Hans-Peter!
    Din bror kan ju prova Ahnenblatt - ett gratisprogram på tyska och som tar emot Gedcom-filer.
    http://www.ahnenblatt.de/
    /Lennart

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av m01222 Visa inlägg
    Hejsan Hans-Peter!
    Din bror kan ju prova Ahnenblatt - ett gratisprogram på tyska och som tar emot Gedcom-filer.
    http://www.ahnenblatt.de/
    /Lennart
    Tack skall du ha för tipset, jag skickar det vidare. Sedan hittade jag på förbundets hemsida ett som heter GRAMPS AIO 64 som kan installeras på antingen svenska eller tyska.

    Är det någon som har erfarenhet av det?
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av m01222 Visa inlägg
    Hejsan Hans-Peter!
    Din bror kan ju prova Ahnenblatt - ett gratisprogram på tyska och som tar emot Gedcom-filer.
    http://www.ahnenblatt.de/
    /Lennart
    Hej Lennart

    Du skall ha tack för det tipset. Jag skickade det vidare till min bror och det var precis vad han önskade sig, så han blev mycket glad och tacksam. Jag skickar hans tack vidare till dig.

    Sedan upptäckte jag när jag själv hämtade ned programmet och installerade det, att jag i installationen kan välja språk, bl.a. svenska.

    Så nu har jag programmet installerat på min dator med svenska menyer, nå ja inte 100% men i alla fall runt 90%. Det fungerade även fint att ta min GEDCOM filen från DISGEN utan några fel.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Jomenvisst. Jag har bytt material med en polsk forskare (det var faktiskt han,
    som gjorde att jag laddade ner Ahnenblatt)och det har inte varit några problem
    med ged-filer. Men alltid försvinner/krånglar något. Tror inte det finns något program,
    som hanterar data lika bra som Disgen. Finessen med att kunna kolla notiser etc är
    mycket bra.
    Om du inte gjort det tidigare så uppmanar jag till att botanisera mera bland alla
    programmets möjligheter.
    Att sedan utskrifter och grafik kan lämna en del i övrigt, att önska, är en annan
    historia...
    /Lennart

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Lennart

    Ju jag kan också se när jag exporterar till Ahnenblatt att vissa saker inte riktigt hänger med över som de skall. Jag skall kolla det mera och se vad jag kommer fram till, om inget annat kan det ju användas när jag byter filer med min bror.

    Ja utskriter ser lite mysko ut, bl.a. förskte jag ta ut en släkt tavla, grafiken är fin men jag har blivit av med förnamnet, det är tydligen för långt.

    Nå varför skulle det inte vara skillnad på ett gratis program och ett program som Disgen, det vore ju konstigt annat.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Det är inget ovanligt att det uppstår konstigheter vid Gedcom-export. Om det ligger i Disgens Gedcom-format, Gedcom-standarden
    eller det mottagande programmets Gedcom-funktion kan man ju alltid undra.
    De program jag exporterat till är Ahnenblatt, Family Tree Maker m fl och det är alltid ett äventyr..
    /Lennart

  10. #10
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Här kan jag ju först exportera till min egen installation av Ahnenblatt och sedan exportera Ahnenblatt filen till min bror, så har jag en möjlighet att rätta till tokigheter innan han får den.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •