Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: DIS Wiki

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 227
    Njae, jag tänker mig att den behövs som "klotterplank", exempelvis om nån vill skissa på en datamodell för Disbyt, och för att skriva t ex så-här-gör-man-sidor för Disgen, och liknande. Vart det tar vägen får vi väl se. Allt som är som "datorhjälp i släktforskningen" passar där. Vill någon lägga dit renskrivna domböcker så gärna för mig, men jag misstänker att det inte blir så många efterföljare. Rena personakter (som den du la in på Rötter-Wiki) är jag lite kluven till, för det passar i och för sig, men troligen blir det inte så många gjorda, och enstaka Anders Pettersson som ligger där och skräpar kanske inte passar lika bra...
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Om det planeras för en referensdatabas behöver vi inte lägga biografier i en wiki ... och jag har nog en del idéer som andra tycker är galna, men bättre det än att inte ha några idéer alls. Avskrifter är intressanta på flera sätt. Vet dock inte om de passar på ett klotterplank. Jag ser lite mer seriöst på saken ...

  3. #3
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 227
    En och samma wiki kan ju rymma både "klotterplank" och mer seriösa saker. Seriositeten hos det seriösa tror jag beror på volymen - en enstaka domboksavskrift kanske mer uppfattas som tillfälligt klotter, men en systematisk ansats och lite volym på det hela uppfattas seriöst.

    Klotterplank ska givetvis inte uppfattas bokstavligt. Om vi t ex vill gemensamt arbeta fram en struktur för en framtida Disgen-databas börjar ju någon att skissa. Sedan fyller någon annan på, osv. Det är det jag menar med klotterplank, en gemensam yta för arbetsdokument.

    Sedan har vi olika typer av HOWTO för exempelvis Disgen. Här skriver väl någon det mesta i ett svep, och andra rättar eller kommenterar.

    Det är de två områdena jag ser som viktiga just nu för Dis del. Det kan finnas andra idéer - fram med dem bara - men som vanligt hänger allt på att det finns medlemmar som hakar på...
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Förstår vad du menar. Det som är centralt för DIS ska ju proriteras och att använda en wiki för utvecklingsarbetet kan nog bli bra. Om How-To's ska ligga på wikin eller på hemsidan är väl en smaksak ... En wiki blir kanske mer åtkomlig för den som vill skriva något. Jag misstänker att det blir ytterligare ett konto att hålla reda på då?

    Med seriöst tänkte jag något som görs för framtiden, att det förs vidare till nya generationer (svåra åtaganden kanske). Hur mycket eller lite det blir är svårt att säga, och om någon annan hakar på vet jag inte heller. Idag ligger det en del avskrifter i diverse format på svårfunna hemsidor runtom på nätet. En samlingspunkt för dessa texter (i wikiformat då) vore inte fel. Om man kan börja smått så får man se vart det leder.

  5. #5

    Tommy Persson
    Medlemsnr
    45399
    Inlägg
    2
    Jag skulle vilja ha det på som disbyt med den skillnaden att samtliga personer läggs "ovan på" varandra istället för som idag "sidan om" varandra. Och där alla uppgifter (dvs. gifta, barn yrke, bosatt osv.) viktas kanske efter hur många forskare som som har samma slutsats och om det är styrkt med förstahands uppgifter. Tänk att i samma bild kunna bläddra obehindrat mellan alla personer, förutsatt att de är utforskade.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •