Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Svarsfiler i Disbyt

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Det kan också vara så att det står Christina i dopboken och Stina i en husförhörslängd. En forskare kan ha det första namnet, en annan det andra och en tredje båda och då kanske skriver Christina (Stina).

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om man inte använder bokstavsexakt sökning bör en normering behandla Christina och Stina på samma sätt.

    Men det finns säkert namnvarianter som inte kan hanteras lika enkelt.

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    När det gäller just min Lisa Christina (Stina) så är det just så att hon i nästan alla böcker benämnts Lisa Christina men i någon Stina. Då har jag lagt in Stina inom parentes då ett tidigare program jag använde inte hanterade AKA. Nu har jag Family Tree Maker, som hanterar detta, så för henne byter jag så Stina placeras som AKA. Stina är ju dessutom en känd kortform av Christina.

    Ett annat fall där jag använt parentes är "(Anna) Maria Hultin". I födelseboken står hon enbart som Maria, men på ett par ställen benämns hon Anna Maria och det är säkert samma person. Där är AKA inte lika självklart.

  4. #4
    Problematiken är nog mera komplicerad än bara varianterna Christina och Stina. Man kan dela upp varianterna i stavningsvarianter (Kristina, Christina) och namnvarianter (Kerstin, Kristin, Stina). I detta fall är grundnamnet Kristina/Christina med en otalig mängd stavnings- och namnvarianter.
    Ett annat grundnamn, Johannes, har otaliga namn- och stavningsvarianter i en mängd språk (Ioannis, Jean, Yannes osv).

    Än så länge vet vi ju inte hur avancerad personsökningsalgoritmen i nya Disbyt kommer att bli men att den bör bli mycket bättre hoppas vi på. En bristfällig personsökning skapar också många onödiga dubbletter i databasen.

    Nedan har jag just kopierat Christina från RGDs namndatabas för att visa hur många varianter det kan finnas:

    carstina, cerstina, cherste, cherstena, cherstene, chersti, cherstin, cherstina, cherstj, chiersten, chierstena, chiersti, chierstin, chierstina, chiertsina, chiristina, chirsa, chirsta, chirstena, chirsti, chirstij, chirstin, chirstina, chirstine, chistena, chistina, chjerstena, chjersti, chjerstin, chjerstina, chreistin, chresstinna, chresta, chresten, chrestena, chrestensa, chrestenssa, chrestentza, chrestenza, chrestin, chrestina, chrestine, chrijstina, chris, chrisiana, chrisiane, chrisina, chrisjana, chrisrina, chrisstina, christ, christa, christana, christel, christella, christena, christence, christensa, christense, christenssa, christentia, christentza, christentze, christenza, christesa, christi, christiana, christiane, christiania, christianna, christianne, christijnna, christin, christina, christine, christinna, christinse, christintia, christjna, christna, christsina, christtina, chrstina, chärstina, cierstina, cirstina, cistina, crestena, crestina, cristina, cristine, ghristina, keista, kerrsti, kerst, kersta, kerstena, kerstene, kersti, kerstii, kerstin, kerstina, kerstine, kerstj, kerstn, kerstänssa, kerthina, kesrti, kesta, kieerstin, kierst, kiersta, kierste, kiersteina, kiersten, kierstena, kierstene, kierstenn, kierstenna, kiersti, kierstieena, kierstig, kierstii, kierstij, kierstijna, kierstin, kierstina, kierstine, kierstj, kierstji, kierstjna, kierstna, kierstne, kierstü, kiertina, kiestina, kiestinne, kijerstine, kijrsta, kijrstin, kijrstina, kijstin, kijstine, kiresti, kirst, kirsta, kirsten, kirstena, kirstene, kirstenna, kirstenne, kirsti, kirstij, kirstin, kirstina, kirstine, kirstinna, kirstj, kirstjn, kirstjna, kirst˙, kirtsj, kistena, kistene, kistina, kistine, kistrina, kiärsten, kiärstena, kiärsti, kiärstin, kiärstina, kiärstinna, kjerrsti, kjersta, kjerstena, kjersti, kjerstii, kjerstij, kjerstin, kjerstina, kjerstine, kjerstj, kjerstjna, kjerti, kjertin, kjertsta, kjestena, kjesti, kjestin, kjestina, kjirstina, kjrstena, kjrstj, kjärsti, kjärstin, kjärstina, krestena, krestensa, krestin, krestina, kristalia, kristantia, kristena, kristendza, kristensa, kristenssa, kristi, kristiana, kristiane, kristin, kristina, kristine, kristj, kristna, kritala, kyrstin, kärsta, kärstena, kärsti, kärstin, kärstina, körsta, stijna, stina, stine, stinna, titine, titti, tittie, tjerstena, xstina,

  5. #5

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det problemet jag tar upp rör egentligen inte namnvarianter, utan det att parenteser bara tas bort och namnet som stod inom parentes behandlas likadant som övriga namn.

    De som "vet" att Lisa Christina enbart hade dessa namn söker inte efter "Lisa Christina*" och missar därför Lisa Christina (Stina) i sökningen. För att det ska fungera bra i Disbyt med namn inom parentes måste antingen dessa namn markeras som "optional"/"valfria" och inte krävas för matchning - även utan "*" - alternativt tas alla namn inom parentes helt bort från sökningen och sparas enbart för presentationen. Som det är nu blir det mest fel med parentesnamnen.

  6. #6
    Visst har jag förstått ursprungsfrågan men jag ville utvidga den något. Det kanske står en annan stavningsvariant i exempelvis födelseboken, som du normerat till Christina, eller att det för Lisa står Elisabet. Det är inte bara frågan hur parenteserna skalas bort, som avgör, om det blir träff eller inte. Om man går säg 200 år tillbaka, så kan floran av använda namn-/stavningsvarianter för en och samma person vara rätt omfattande. En annan fråga är ju också om det måste vara träff på alla tre namnen eller enbart ett av dem för att ge respons i Disbyt-sökningen.

  7. #7

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Kanske algoritmerna från RGD:s dubblettsök kan få användas, sortering i ordning efter matchningskvalitet.

  8. #8

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Funktionen Bokstavssökning i kommande Disbyt:
    Skriv Johanniesdotter eller johannesdotter i fältet för efternamn.
    Aktivera bokstavssökning för förnamn och skriv lisa kri
    Tre varianter presenteras: eva lisa kristina, lisa kristina och lisa kristina stina.
    Dessa täcker alla personer som finns med lisa kristina i den ordningen.

    Vi diskuterar andra sökmetoder som kan komma till senare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •