Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Landskap och RSV-kod

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Hej Christer,

    Generellt vill jag att personer i en viss församling också står som födda/vigda/döda i den församlingen.
    Sidan pekar på: "Vi kan inte hitta sidan du söker (404)"

    Dock intressant hur orter kan visas i personöversikten och i utskrifter. Någon handbok eller länk till den informationen?

    Niklas

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Det borde vara "Socknar och församlingar i Disgen och Disbyt" (https://www.dis.se/socknar-historiskt) som Christer avser.

  3. #3
    Tack BoKleve

  4. #4

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    43
    Det här kan också vara av intresse:
    Ortsuppdatering i Disgen 2021 (https://www.dis.se/orter-2021)

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Niklas. det står tyvärr inte så mycket i handledningen om det. Men i den inbyggda hjälpen framgår att man kan anpassa hur det ska bli i utskriften.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6
    Det vore intressant att veta hur andra gör. Är det bara jag som gör (fel) när jag anger var en person verkligen är född?
    Bör vi tänka om när det gäller församlingar/orter?
    Bra med diskussion i alla fall

    Niklas

  7. #7

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    43
    Med tanke på de som ex v föddes på ett lasarett i staden men bodde på landet, eller i alla fall på annan plats än BB. Det är ju dessutom så att statens dokumentation, och därigenom flera register har ändrats på den punkten genom åren så du kan behöva tolka födelseplatsen lite olika genom åren när barn föds.
    Jag har en tivllingfödsel där den ena blir döpt i hemförsamlingen men dör ganska snart medan den andra blir nöddöpt på BB och dör där. Så födsel där det skedde, om det är belagt, dop likaså, det är så jag gör.

  8. #8
    Tack pompe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •