Resultat 1 till 30 av 54

Ämne: Homosambo och homogiften

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Om det blir programförändringar som framförts under denna tråd i framtiden, vill jag påpeka vikten av att i någon form bibehålla en spärr mot ofrivilliga "samkönade" giften.

    Hur noga man än är händer det att en son/dotter kan få fel kön. Om inte förr så upptäcks detta vid ett giftermål, då ju parterna har samma kön. Då detta har ett kvalitetsvärde, vore det olyckligt om inte denna spärr lever kvar i någon form.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Om det blir programförändringar som framförts under denna tråd i framtiden, vill jag påpeka vikten av att i någon form bibehålla en spärr mot ofrivilliga "samkönade" giften.

    Hur noga man än är händer det att en son/dotter kan få fel kön. Om inte förr så upptäcks detta vid ett giftermål, då ju parterna har samma kön. Då detta har ett kvalitetsvärde, vore det olyckligt om inte denna spärr lever kvar i någon form.
    Tycker det var ett roligt inlägg av Rolf C och jag håller med. Tycker att en generell spärr mot ALLA ofrivilliga giften borde vara självklar inte bara i programvaran. När det gäller fel kön på son eller dotter är det nog dessvärre något man får försöka acceptera och leva med. Detsamma måste gälla även om man upptäckt att ens barn har fel kön först i samband med giftermålet.

    Jag hoppas att alla förstår ironin i kommentaren och att jag skämtar...!
    Nej jag tycker inte att någon spärr av detta slag är befogad men konsekvenserna kan (liksom i många andra fall av felregistreringar) motivera en funktion som innebär att det går att göra ändringar med iaktagande av en viss historik och dessutom kanske en hel del regler. Ändringar i databaser med många inbördes kopplingar i flera steg kan få oanade konsekvenser och det är viktigt att man förstår vad varje ändring får för resultat innan den görs.

    Tycker att en ny moderniserad databas bör vara generell, personer och deras uppgifter/personliga historia separat och deras inbördes relationer i en annan kopplad databas. Kopplingar mellan människor kan ju vara av många andra typer än rent släktskap eller sambo/gifte och vara nog så viktigt ur släktforskningssynpunkt: jobbade tillsammans xxx-yyy, gick i samma skola åren aaa-bbb, har barn tillsammans med..., är buddist. Säkert finns det många andra infallsvinklar och även hinder att ta hänsyn till, speciellt när det gäller nu levande personer självklart. Sammanställd information på detta sätt kan vara mycket känslig.

    Jag tycker därför att varningar av olika slag och en bra ändringsfunktion är bättre motiverad än spärrar eftersom rätt/fel är färskvara som kan ändras med tiden såsom uppmärksammats i tråden. Huvudsyftet borde vara att försöka begränsa fel i inmatningen som Rolf C påpekar, inte lägga värderingar som rätt/fel i personers relationer oavsett dessa är genetiska eller sociala.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-14 klockan 22:02.

  3. #3
    Jag inser när jag läser tråden att vi kan ha och uppenbarligen även har olika uppfattningar i vissa delar om vad släktforskning egentligen är och att det finns en hel del olika infallsvinklar och förutsättningar/behov i detta. Kanske kan det vara bra (om det inte redan finns) att ha en gemensam definition för att skapa förståelse för och kunna utveckla erfoderliga/önskvärda funktioner i programvaror vidare som ska stödja detta? Genetisk och socialt perspektiv är bara ett exempel. Vi gifter om oss, byter namn, kön, adopterar, flyttar, bildar andra typer av familjeband globalt och har helt andra relationer nu och i en helt annan omfattning än för 100 år sen. Vi kan ha andra uppfattningar och erfarenheter om 5 år.
    Det är kanske bra att definiera hur släkforskningsprogramvara ska vara uppbyggd och vilka funktioner som skall finnas för att kunna tillgodose de krav vi kan ha nu men även i vilken mån den kan tillgodose krav vi kan komma att ha i framtiden.
    Bara en tanke....

  4. #4

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    En spärr tycker jag krävs. I första hand handlar det om släktforskning, alltså vilka man är släkt med bakåt i tiden och då fungerar det inte med två pappor eller mammor.
    Sen har jag full förståelse att det ska finnas möjlighet att skriva in dessa. Går man i sidled i släktforskningen så är alla typer av relationer helt ok rent praktiskt.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av ZX Spectrum Visa inlägg
    En spärr tycker jag krävs. I första hand handlar det om släktforskning, alltså vilka man är släkt med bakåt i tiden och då fungerar det inte med två pappor eller mammor.
    Sen har jag full förståelse att det ska finnas möjlighet att skriva in dessa. Går man i sidled i släktforskningen så är alla typer av relationer helt ok rent praktiskt.
    Jo jag håller i princip med. Det viktigaste måste väl fortfarande vara att beskriva rena släktförhållanden såsom dom varit och är men även då inkluderat "nymodigheter" såsom inseminimation och provrörsbefruktning och liknande genetiska förhållanden. Man kan dessutom också skilja sig, skaffa en ny relation och/eller byta kön även EFTER att ha fött barn... Varför ska allt vara enkelt?

    Bakåt i tiden är det enklare men det vi registrerar nu är ju det som blir "historia" sen så vi måste kunna hantera förhållanden som råder NU på ett bra och objektivt sätt.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-14 klockan 23:51.

  6. #6
    Kanske vi ska be vår Moderator att flytta tråden till ett bättre ställe för nu handlar det mer om programvaruutveckling än om problem med inmatning när man är homo.

    Jag vill igen påpeka vikten av att ha en gemensam värderingsgrund att stå på när vi arbetar vidare (för det vill jag verkligen!). Som ny här är det speciellt viktigt för mig att förstå hur programvaror fungerar och används såsom tänkts, men även hur vi arbetar vidare för att få bättre funktioner som även tillgodoser förhållanden och den bakgrund jag har försökt gestalta som homo.
    Självklart kan det finnas ytterligare önskemål från andra intressen att tillgodose innan man kan införa förändringar.

    Viktigt framöver kanske är att skapa en vilja och en handlingsplan som kan realiseras under överskådlig tid. Kanske DISGENs produktråd kan presentera vad som prioriteras och vad man jobbar med nu och den närmaste tiden framöver?

    Om det är DIS medlemmar som styr utvecklingen av programvaran så kan det ju vara av intresse för alla här att veta hur detta går till rent praktiskt och vem som prioriterar önskemål som kommer in och vilka ärenden som ligger i "pipen" just nu och när en uppdatering planeras.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-15 klockan 19:47.

  7. #7

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Nightfly Visa inlägg
    inkluderat "nymodigheter" såsom inseminimation och provrörsbefruktning och liknande genetiska förhållanden.
    Detta tycker jag är löjligt.
    Vidhåller fortfarande att homo-äktenskap bara kan förekomma i sidled, inte bakåt eller framåt i tiden eftersom det krävs en moder och fader för att få barn. Sen om det sker via provrörsbefruktning eller något annat sätt är oväsentligt.
    Tycker att detta spårar ur fullständigt så jag säger bara detta:

    Helt ok att man lägger in möjligheten att ha homo-äktenskap, adopterade m.m. men lägg samtidigt in en spärr så det inte kan bli två mödrar till ett barn.
    Avslutar samtidigt denna diskussionen.

  8. #8
    Det var naturligtvis ett dumt exempel men vad jag menade var att det kan vara bra att inte lägga in spärrar i en ny programvara som skapar nya problem och att en vidareutveckling kanske innebär att man får tänka i lite nya banor eftersom vi lever annorlunda idag än för 100 år sen. Idag kan man faktiskt få barn med en man som dödförklarats för 10 år sedan. Tillåter programmet att avlidna "skaffar" barn efter sin bortgång?

    Jag vill bara väcka tanken att om det nu som jag förstår görs en större förändring av databasstrukturen, att det är ett bra tillfälle att tänka efter lite extra på sånt som idag kanske är mindre vanligt men som längre fram kan bli problem pga ändrade levnadsmönster. Tycker att det kan vara en bra princip att varna istället för att hindra inmatning när det inte är uppenbart befogat. Två mammor kommer ju aldrig att vara möjligt genetiskt men det finns ju en tidsfaktor oxå socialt. Tyvärr är jag inte släktforskare än så det kanske inte är något problem att man föds som kvinna men dör som man och dessutom skaffar barn under tiden med en person som avlidit (spermabank)?

    Jag vill bara väcka tanken och uppmuntra folk att tänka i nya banor, resultatet kanske fortfarande blir detsamma och då är det ju inget problem. Homorelationer har ju redan uppmärksammats och får säkert en lösning nästa år.

    Jag har börjat använda Holger och det fungerar även för homorelationer så det räcker för mig just nu.

    Fortfarande tycker jag att det kan vara bra att ha en definition av vad släktforskningsprogramvara är och vilka funktioner man bör stödja eller fokusera på. Som jag uppfattat det så är det just relationer mellan människor som är mest intressant när man forskar i varför och hur genetiska förhållanden uppstått. Resten är ju ofta mest fakta som redan finns men som behöver sammanställas från många källor om man vill kartlägga en släkt. Som jag uppfattat det är den sociala delen kanske av mer betydelse eftersom den kan förklara men också delvis bekräfta äktheten i den genetiska strukturen.

    Men jag håller med ZX Spectrum, genetiska förhållanden måste ju vara det som är primärt trots allt men jag tycker samtidigt att en bra programvara behöver ha funktioner och stöd för både genetiska och sociala förhållanden.
    Senast redigerat av Nightfly den 2011-09-16 klockan 18:27.

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Med risk för att få pisk måste jag få uttrycka att situationen kan bli lite väl komplex ibland för att hanteras i en strukturerad datorprogramvärld. Såg slutet på TV-programmet "Min pappa är gravid" i TV4. Två kvinnor hade gjort könsbyten (delvis) och levde som män med två adopterade barn. Den ena "mannen" födde sedan ett barn med hjälp av spermadonator och de sökte nu en ny spermadonator för att kunna få ett barn till. Tänk om de dessutom hade fött barn som kvinnor innan de bytte kön.
    För att pedagogiskt presentera hur relationerna ser ut med biologisk föräldrar, adoptivföräldrar och könsbyten är nog inte så enkelt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •