Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nya personer i Disgen 2016 ej inlagda i Dis82d

  1. #1

    Christer Jednell
    Medlemsnr
    41434
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    67

    Nya personer i Disgen 2016 ej inlagda i Dis82d

    Hej!

    När jag började använda testversionen av Disgen 2016 lade jag även upp nya personer i gamla Disgen82d.
    Men efter ett tag tyckte jag det var onödigt att uppdatera på två ställen.
    Finns det någon funktion där man kan jämföra vilka personer man har i de olika versionerna?
    Tex få en fil från Disgen 2016 och en fil från gamla dis och sedan jämföra dessa.
    För just nu har jag v två olika versioner.

    När räknar ni med att Disgen 2016 kommer i produktion. För då räcker det ju med att uppdatera till från testversionen till produktionsversionen av Disgen 2016
    hälsn...
    Christer

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Tja. Det är klart att uppdatera på två ställen parallellt, inte känns så bra och att man lätt kan missa något.
    Det finns nog inget helt säkert, men det finns ju alltid möjligheten att sök de personer som ändrats sedan det datum du konverterade. I bägge systemen. Bestäm dej för ett av systemen, och kontrollera de ändrade pesonerna mot det andra systemet.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-01-25 klockan 22:04.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Om de båda versionerna av Disgen genererar GEDCOM på ett likartat sätt så skulle ett alternativ kunna vara att jämföra GEDCOM-filerna med ex.vis GedcomViewCompare
    ( https://github.com/wolfig/GecomViewC...nc/bin/Release ). Andra programvaror för GEDCOM-diff förekommer också.

    Troligen kommer dock - det för många användare sannolikt synnerligen svåruppskattade - valet att vid datakonverteringen numrera om individ-ID, reducera värdet av 'diff'-programmets output.

    Den ovan omnämnda programvaran kan kanske ändå ha ett värde. För egen del används det bl.a. för att göra jämförelser mellan ett utvalt par av de GEDCOM-filer som jag (ungefär) månatligen sparar. Det framgår då vilka individer/familjer som tillkommit eller tagits bort, och man ser också vilka data om gemensamt förekommande individer/familjer som ändrats.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Det kan vara en bra idé. Prova Släkttrim, där du kan jämföra innehållet i två Gedcom-filer, persondata och släktskap.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Släkttrim/openRGD har inte funktionen att lista skillnader mellan två GEDCOM filer.
    Funktionen har diskuterats men eftersom det inte föll under ramen för ett tänkt RGD, så blev det liggande som ett framtida ärende.

    Matchningen i openRGD är byggd för att finna gemensamma familjer/relationer i de två GEDCOM filerna. Det innebär t.ex. att ett tillkommande barn i en av filerna kan gå in som godkänd match på grund av matchade föräldrar och syskon. Man ser det när man manuellt tittar på familjebilderna, men det är en alldeles för jobbig väg att hitta avvikande personer

    Den funktion i openRGD som kan vara effektiv, om man försöker hålla två egna uppsättningar synkade, är jämförelsen på detaljnivå. När openRGD matchat två individer med varandra presenteras skillnadslistor med avvikande datum, orter och namn.
    Där kan man då hitta personer som man ändrat i en av versionerna men missat i den andra.

    openRGD har ingen direkt vidareutveckling i dagsläget, men kommer det önskemål om förbättringar från användare finns det nog möjlighet att de kan förverkligas.

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Komtablia säkerhetskopior

    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Tja. Det är klart att uppdatera på två ställen parallellt, inte känns så bra och att man lätt kan missa något.
    Det finns nog inget helt säkert, men det finns ju alltid möjligheten att sök de personer som ändrats sedan det datum du konverterade. I bägge systemen. Bestäm dej för ett av systemen, och kontrollera de ändrade pesonerna mot det andra systemet.
    Jag förmodar att säkerhetskopiorna inte går att använda mellan programversionerna. Alltså på det viset uppdatera 8.2 resp 2016, om man jobbar med bägge parallellt som beskrivs i tråden här.

  7. #7

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Kombatibla säkerhetskopior

    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Tja. Det är klart att uppdatera på två ställen parallellt, inte känns så bra och att man lätt kan missa något.
    Det finns nog inget helt säkert, men det finns ju alltid möjligheten att sök de personer som ändrats sedan det datum du konverterade. I bägge systemen. Bestäm dej för ett av systemen, och kontrollera de ändrade pesonerna mot det andra systemet.
    Jag förmodar att säkerhetskopiorna inte går att använda mellan programversionerna. Alltså på det viset uppdatera 8.2 resp 2016, om man jobbar med bägge parallellt som beskrivs i tråden här.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •