Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga stamtavla

  1. #1

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55

    Bygga stamtavla

    Jag skulle vilja bygga en stamtavla utan fosterbarn ev. också utan adoptivbarn. Detta för att t.ex. få alla "riktiga" ättlingar i en söklista för att bearbeta vidare.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Menar du en ”kryssruta” vid registreringen att personen inte ska vara med i en Stamtavla /Antavla.

    Eller menar du vid utskrift, så finns redan den funktionen, när du kommer till ”Skriv ut till” så finns näst längst ner i högermarginalen ”Inställningar” och där finns flera valmöjligheter, bl annat att inte ta med Adoptivbarn /Fosterbarn

  3. #3

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55
    Jag menar ju det jag skriver, jag ser inte att det går att få personerna i tavlan till en lista från utskriften som jag sedan kan arbeta med. T.ex. vill jag ge alla en viss flagga som tillhör en viss släktgren (blodsband) och då vill jag inte ha med adoptiv- eller fosterföräldrar.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Om jag har förstått dig rätt, föreslår jag att du gör följande.

    Se till att de barn, som även har adoptiv- eller fosterföräldrar, har det biologiska föräldraparet överst i föräldrapanelen i personöversikten.
    Gör den person, person NN, vars ättlingar du vill ha fram, till centrumperson i personöversikten.
    I vänstermarginalen, klicka på figuren med grenar nedåt, "Bygg stamtavla och visa i eget fönster". Acceptera inställningarna genom att klicka på OK-rutan uppe till höger.
    Du får nu en stamtavla för centrumpersonen som innehåller dennes ättlingar i rakt nedstigande led.
    Högerklicka i stamtavlan och välj "Skapa söklista med personerna i tavlan".
    Du får nu en lista som innehåller dessa ättlingar i rakt nedstigande led. Genom att högerklicka i listan får man också möjlighet att utöka listan med bl.a. ingifta partners och barn, om man så vill.
    När listan är klar, markera en person i listan och tryck CTRL+A för att välja alla personer.
    Högerklicka på en av de markerade personerna och välj "Lägg till flaggor för markerade personer..."
    Du kan nu lägga in en flagga med t.ex. namnet "NN:s ättlingar", som senare kan användas för val vid t.ex. utskrifter.

    Hoppas att detta hjälper något. Titta också i handledningen för ytterligare information.
    Senast redigerat av Edgar den 2017-03-17 klockan 20:43.

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej!
    Det stämmer att det saknas lite här.
    1) När du bygger ett stamträd med symbolen på vänstra menyn eller under skapa i övre menyn, då får man inget val om foster- reps. adoptivbarn skall tas med.
    De tas alltid med (som det är nu). Och gör du en söklista av stamträdet så kommer de med förstås.
    2) Om du i stället skapar en söklista med bara centrumpersonen, och sedan utökar den med alla ättlingar, då kommer INTE foster/adoptivbarn med, och det finns heller ingen valmöjlighet (som det är nu).
    3) Däremot när du gör en utskrift av någon sort, då finns i utskriftsinställningen valet om adoptiv- och/eller fosterbarn skall tas med eller inte.
    Det är ju inte konsekvent, kanske.
    4) När du skapar en söklista med kikaren, då finnes INTE något val om fosterbarn och/eller adoptivbarn skall tas med eller inte, vad jag kan se.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Edgar
    I vänstermarginalen, klicka på figuren med grenar nedåt, "Bygg stamtavla och visa i eget fönster".
    När du gör detta kommer även både adoptivbarn och fosterban med, och det ville inte Gunnar ha.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Torgny,

    Du menar alltså att fosterbarn bildar en egen gren i den stamtavla där fosterföräldrarna ingår. Det trodde jag inte. Jag trodde att stam- resp. antavlor följde de biologiska/genetiska linjerna. I så fall bör Disgen modifieras så att man kan utesluta foster- och adoptivbarn från byggda stam- och antavlor. Annars blir de värdelösa om man har många foster-/adoptivbarn i sin forskning.

    Tyvärr hade jag inga foster- eller adoptivföräldrar registrerade så att jag kunde testa innan jag skrev mitt tidigare inlägg.

  8. #8

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55
    Torgnys tips på att komma runt problemet var ju en finurlig lösning på min önskan!
    Men jag hade inte beskrivit min önskan fullt ut, jag vill ha med adoptivbarn men inte fosterbarn för dessa är ju inte automatiskt arvsberättigade. Det kanske kan bli några x-rutor i framtiden för byggande av stamtavlor.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Gunnar. Hoppas det! Har lagt in förslag till produktrådet.
    Jag tror att grundinställningen bör kanske vara att bara biologiska barn kommer med i stamträdet, men att det kan vara möjligt (med x-rutor) att även ta med adoptivbarn och/eller fosterbarn.
    Och det bör vara samma på alla ställen i programmet där stamträd skapas/används.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55
    Man kanske samtidigt skall tänka på valen i "utöka söklistan".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •