Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Min syster

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Min syster

    He!
    Hur lägger jag in min syster? Jag är sk Proband; längst ner i trädet.

    Hon bör väl ligga vid sidan av min "ruta".

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag antar att du använder Släktöversikten. I så fall skall du högerklicka på en av dina föräldrar och i den meny du då får upp, kan du välja att lägga in en "Dotter". Hon hamnar då i en ruta bredvid dig (och dina eventuella övriga syskon). Men även om det går att lägga in nya personer i Släktöversikten, använder jag ALLTID Familjeöversikten då jag lägger in nya personer. Tycker att jag där har bäst kontroll på vad jag gör. Det fönstret är bättre anpassat för detta.

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej! Jag följde det här rådet. Lade till min syster. Visade släktöversikt. Först var hon med. Men inte vid nästa tillfälle.... Då är hon inte med. ????
    Syns under Välj Person. Hur funkar detta egentligen??? Verkar inte stabilt!!
    Vänligen förklara detta. (lite trött på programmet).

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag förstår hur du resonerar. Du menar att dina syskon alltid borde visas i släktöversikten när föräldrarna syns och det är ju logiskt. Men det finns också en viss logik och konsekvens så som det nu visas i programmet. Jag brukar betrakta och använda Familjeöversikten (FÖ) som grund för mitt arbete i Disgen och övriga fönster, t.ex. Personöversikt (PÖ) och Släktöversikt (SÖ), som hjälpmedel för att få en större överblick av en person eller en släkt. Då tycker jag att det mesta känns logiskt. Om du nu har en person, som inte har några egna barn (t.ex. du eller din syster), som centrumperson i FÖ, då visas inte heller dennes syskon i varken FÖ eller i SÖ, se bifogade bild 1 och bild 2. Om du däremot har en person högre upp i trädet, t.ex. fadern eller modern, som centrumperson i FÖ, då visas alla deras barn i såväl FÖ som i SÖ (t.ex. både du och din syster), se bifogade bild 3 och bild 4. En bror kan inte knytas ihop direkt med sin syster utan deras syskonrelation måste gå via föräldrarna. Det finns egentligen inga horisontella relationer i släktträden.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Min syster

    Tack för ett bra svar!!
    Nu ska jag botanisera och komma in i programmet mera. Med vänlig hälsning/SivertJ

    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
    Jag förstår hur du resonerar. Du menar att dina syskon alltid borde visas i släktöversikten när föräldrarna syns och det är ju logiskt. Men det finns också en viss logik och konsekvens så som det nu visas i programmet. Jag brukar betrakta och använda Familjeöversikten (FÖ) som grund för mitt arbete i Disgen och övriga fönster, t.ex. Personöversikt (PÖ) och Släktöversikt (SÖ), som hjälpmedel för att få en större överblick av en person eller en släkt. Då tycker jag att det mesta känns logiskt. Om du nu har en person, som inte har några egna barn (t.ex. du eller din syster), som centrumperson i FÖ, då visas inte heller dennes syskon i varken FÖ eller i SÖ, se bifogade bild 1 och bild 2. Om du däremot har en person högre upp i trädet, t.ex. fadern eller modern, som centrumperson i FÖ, då visas alla deras barn i såväl FÖ som i SÖ (t.ex. både du och din syster), se bifogade bild 3 och bild 4. En bror kan inte knytas ihop direkt med sin syster utan deras syskonrelation måste gå via föräldrarna. Det finns egentligen inga horisontella relationer i släktträden.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det står i handledningen på hemsidan hur man gör:
    Lägg till syskon: https://www.dis.se/reg-syskon
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Min syster

    Tack!
    Med vänlig hälsning/SivertJ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •