Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Antavla med sex generationer i A2-format

  1. #1

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94

    Antavla med sex generationer i A2-format

    Jag har för avsikt att skriva ut en antavla i A2-format med sex generationer inkl probanden. Det är en anpassning av Charlotte Börjessons utmärkta manualer i Diskulogen nr 79 december 2007. Alla problem kring denna utskrift tycks vara lösta med ett undantag: Förnamn(en) och efternamn är spridda i alla boxar med flera cm mellan varje namn.
    Frågan är hur jag gör för att namnen skall skrivas ut normalt, dvs. så att för- och efternamn åtskiljs med endast ett eller möjligen två mellanslag?

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Hej Lars
    Jag har provat med mina standardinställningar och det fungerar perfekt. Ett vanligt fel när jag rättar Disbytfiler är att man lagt in ett eller flera mellanslag efter efternamnet. Kontrollera så du inte har det misstaget. Det är ju drygt ett år sedan du skickade in till Disbyt så du kan ju göra det igen för då dyker varningarna upp i B-filen.
    Jag har gjort försöken både i vanliga skrivaren via PDF-funktionen i Disgen och i PDF-skrivaren PDF995 som är gratis att ta hem på nätet. Båda fungerade.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3

    Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Inlägg
    94
    Tack, Rolf, för ditt svar.
    - Avstånden mellan namnen var så stort att det, om det varit frågan om mellanslag, skulle ha fodrats tiotals sådana mellan varje namn för alla de 63 personer som denna antavla rymmer.
    - Eftersom jag skriver ut från Disgens antavla förstår jag inte dina synpunkter beträffande Disbyt i detta sammanhang.
    - Använder själv även PDF995 som fungerar bra.

    Emellertid när jag startade datorn nästa gång - vilket p gr bortavaro dröjde ett par dagar - försvann problemet och namnen visades korrekt. Bra, även om det hade ännu bättre att få klarhet i orsaken.

  4. #4

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej

    Jag har vid flera tillfällen drabbats av textförskjutningar av olika slag, oavsett val av utskriftsform och utskriftsstorlek, när jag byter från min fysiska skrivare till PDF via Skrivarinställningar (i samma dialogruta som Skriv ut, Granska m.m). För att få texten rätt, har jag stängt ner Disgen och gjort om mitt utskriftsval. Om det inte har hjälpt så har jag valt PDF som min standardskrivare innan jag startar upp Disgen och fortsätter med min utskrift.

    Jag har dock inte något svar till Lars varför det blir så här, tyvärr.

    Charlotte

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •