Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Utskrift/export "kontrollista"?

  1. #1

    Martin Johnsson
    Medlemsnr
    51524
    Inlägg
    13

    Utskrift/export "kontrollista"?

    Har nu fått till Disgen så jag börjar bli rätt nöjd. Har kollat upp massor med källhänvisningar, födelseböcker, fått enhetliga ortsträd och källträd mm.

    Men fortfarande finns det mycket att fixa. Felstavningar, felkonverterade Disgen-orter, saknade källor mm.

    Idealiskt skulle jag vilja ha ut valfria fält till excel, där jag kunde vrida och vända på sorteringarna och hitta fel för att sedan rätt dom i Disgen. Även "alla fält" vore ju OK, enkelt att själv i excel ta bort fält jag inte vill ha med. Kunde möjligen funka även med textfil kommaseparerad. Men det enda jag hittar är "Rålista". Denna innehåller troligen det jag vill ha men är mycket svårläst. Och lär ju knappast kunna tas upp i excel.

    Det går ju att söka på "alla" och sortera vissa fält och den vägen via skärmen hitta en del saker, men får ju inte upp källor mm den vägen. Och excel är klart vassare på detta med att sortera på olika sätt.

    Kanske är det för mycket att begära detta, inte minst eftersom notiser kan finnas olika många på olika personer. Men född/död och källor till dessa skulle ju vara skönt att få kollat.

    Några ideer? Mottages i så fall tacksamt.
    Martin

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Kanske Skriv ut Utdrag... och Eget!?

  3. #3

    Martin Johnsson
    Medlemsnr
    51524
    Inlägg
    13
    Har testat omkring på Utdrag eget en stund nu. bra ide, men..... Verkar som att jag inte kan ha mer data än normal sidbredd även om jag sparar till textfil. Och separatorerna skriver om varandra (inte tillräckligt med plats för långa orter). Troligen bara jag som inte klarar ut begreppen tillräckligt väl.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Du kanske kan använda Text som skiljetecken/separator, ex. ";" eller något annat tecken som inte finns i orter eller källor. I nödfall kanske du kan lägga in ett eget tecken för radslut och använda sök/ersätt i en texteditor för att ta bort de radbrytningar som Disgen skapar och sedan skapa dina egna radbrytningar. Hoppas nån med bättre kläm på Utdrag kan tipsa dig. Det var länge sedan jag testade detta.

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Om du nämner vilka fält du vill ha på en rad för dina kontroller ...

  6. #6

    Martin Johnsson
    Medlemsnr
    51524
    Inlägg
    13
    Tack C-G för tänkandet
    Vill ha individnummer, efternamn, förnamn, födelsedag och ort, döddag och ort, källor för född och död. Sedan kan man ju tänka sig mer, men detta är ju de mest kritiska punkterna att ha koll på.
    Har jobbat ikväll genom att sortera på de poster man kan ha i sökningarna och ändrat där direkt. Fungerar rätt bra men källorna kommer ju inte upp här och det är lite smått för mina ögon, blir rätt ansträngande efter några timmar.
    Nåväl, får vi en SQL-baserad version nästa gång så kanske detta blir enklare.

  7. #7

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Ett utmärkt hjälpmedel är under Verktyg, Statistik alla varianter med sortering efter frekvens. Då kommer ev felstavningar där förekomsten bara är 1

  8. #8

    Martin Johnsson
    Medlemsnr
    51524
    Inlägg
    13
    Bra idé Runar! Skall testas. Har märkt att mycket går att lösa genom att lägga till kolumner i sökningen och sortera efter namn och orter. Då kommer också uppenbara fel fram. Men statistik med bara en Pör istället för Pär blir nog enklare att se.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •