Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: FamilyStudio2

  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    FamilyStudio2

    A genealogy program with tools for analysing and comparing whole genealogy trees. Includes an interface to Geni.com. It is OpenSource based on dotnet and written in C#.

    Programmet är till synes skrivet av en svensk utvecklare.

    https://github.com/endian02/FamilyStudio2

  2. #2
    Hej,

    Det är jag som är utvecklaren.

    På 1990-talet då jag pluggade på LiTH och cyklade förbi DIS huset misstänkte jag att släktforskning och datorer skulle bli en potent kombination...

    Jag började släktforska 2009 ungefär och var förvånad hur långt man kunde komma med öppna andrahandskällor på nätet (att verifiera om de var
    korrekta kom senare), så då fick jag mina misstankar bekräftade!

    Jag började använda MyHeritage's släktforskarprogram (FTB) som jag tyckte rätt bra om, även om det hade sina begränsningar. Sen upptäckte jag
    geni.com, och flyttade mitt träd dit, eftersom jag föredrar tanken på att alla samarbetar kring ett stort träd istället för att tusentals
    släktforskare ska sitta och återuppfinna alla personer hela tiden. Så nu har jag ett träd me kring 2600 "släktingar" enligt geni's definition. De
    första fem generationerna i trädet ser rätt bra ut, men sen börjar det dyka upp lite saknade föräldrar, och diverse osäkerheter. Sen kan det ju
    mycket väl finnas familjer med saknade barn osv....

    Det var ungefär då som jag började fundera på ett egenutvecklat program. Det jag ville åstadkomma var bla:
    - Stabil gedcom import och export (nånting som förvånande få program lyckades med).
    - Gärna interagera mot "världsträdet" i geni.com
    - Jämföra två träd och hitta matchningar (speciellt jämföra en gedcom fil mot mitt träd på geni.com)
    - Sanity check av ett träd, dvs hitta orimliga livslänger födelsedatum osv.
    - Olika sätt att presentera trädet på i GUI:et.
    - Ett användarinterface som kändes hyfsat modernt (en invändning som jag hade mot bla disgen och FTB)
    - Modulär uppbyggnad så man kan fylla på med interface mot andra träd på nätet, andra exportformat, eller byta GUI relativt enkelt.

    Jag började ca 2012, och eftersom jag mest jobbat med C och C++ och gillar microsofts utvecklingsmiljö tyckte jag det kunde vara kul att testa
    C#.för detta.

    Sen jobbade jag på den lite till och från vissa helger och kvällar fram till för nåt år sedan.

    Jag tycker mej ha uppnått ungefär det jag listar ovan. Det som saknas är bla:
    - Användardokumentation
    - För att bli ett "vanligt" släktforskarprogram: Bra sätt att mata in, ändra och slå ihop personer och familjer.
    - Olika sätt att skriva ut släktträd.
    - Riktigt finslipade sätt att presentera trädet i GUI:et.

    Den nuvarande versionen (som jag lade ut som openspource för nån vecka sedan) är en något modifierad version av den där jag tagit bort app-nyckeln
    för att komma in på geni.com, och signeringsnyckeln som jag använt för att publicera det själv på webben.

    Här finns lite screenshots och instruktioner:

    https://github.com/endian02/FamilyStudio2/wiki
    Senast redigerat av endian den 2017-12-21 klockan 09:51. Anledning: lägg till github wiki länk

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Tack för utförlig info. Synd att skärmskotten ligger dolda på Fejan ...

  4. #4
    Jaså, man kan inte se dem om man inte är inloggad? Jag får fixa det på nåt sätt.. Funderar på att lägga upp dem på github-wikin istället / också...

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av endian Visa inlägg
    Jaså, man kan inte se dem om man inte är inloggad? ...
    Sidan kräver inloggning.

  6. #6
    Nu har jag uppdaterat wikin på https://github.com/endian02/FamilyStudio2/wiki med fler beskrivningar och screenshots.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •