Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Holger - Gedcom - Disgen

  1. #1

    Bengt Skugge
    Medlemsnr
    54114
    Inlägg
    1

    Holger - Gedcom - Disgen

    Jag håller på att flytta mina släktforskningsdata från Holger (8.06, 2015) till Disgen (2016) med Gedcom. Det ser i förstone ut att ha gått bra, men jag har stött på ett par problem:

    a. Av någon Disgen-diskussion (vilken har jag dessvärre glömt) i detta forum om lagringsmappar för bilder får jag intrycket att man INTE MÅSTE ha sina bilder i mappen Disgen\Datamapp\DgPic.
    Jag har alla mina släktforskningsbilder i en mapp i min pc. Den mappen, C:\Mina_filer\holgerfiler\ ,
    syns också när jag i Disgen 2016.5 öppnar en persons personöversikt, både för "Porträtt:" och "Bild:" längst ned i levnadsbeskrivningen. Men, när jag skall göra en utskrift för personen, dvs en ansedel, så kommer inte någon bild med. Istället lägger Disgen till en Disgen-mapp för bilder, C:\Mina_filer\Disgen\Datamapp\DgPic,

    så att bilden (t ex Sven-Andersson.jpg) i utskriften bara ersätts med texten för en ogiltig bildfilreferens:
    C:\Mina_filer\Disgen\Datamapp\DgPic\C:\Mina_filer\ holgerfiler\Sven-Andersson.jpg
    Ganska förvirrande!
    Som konsekvens av problemet ovan så verkar bildfilreferenserna enligt ovan ha skrivits ovanpå och därmed dolt de sista raderna av levnadsbeskrivningen.
    Måste man ha bilderna i Disgen-mappen Dgpic? Eller kan man ställa in Disgendata så att jag inte behöver flytta mina filer OCH dessutom uppdatera bildfilreferenserna i Holger för alla personer med bild kopplad till sig innan jag genererar en ny GEDCOM-fil?

    b. Bildtexterna verkar inte föras över. Vad göra?

    c. Jag har i Holger med åren fyllt på med källreferenser. Vad gör Gedcom med dem i Disgen? Jag hittar en del referenser (men inte alla) under Redigera -> Källor, men utan knytning till den person som nämns i källan. Så i en ansedel hittas inga källreferenser för personen. Hur återfå kopplingen?

    / Bengt Skugge (medl 54114)

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det finns en del saker att tänka på när man vill överföra från Holger.
    Generellt behöver kolla lite på din gedcom-fil.
    a) tror jag är fixat i Disgen 2018,.
    b) kan vara så.
    c) måste kolla gedcom-filen. Knytning sker i varje notis, klicka på lampan vid käll-fältet, och välj eller lägg in källa och sidhänvisning. Men läs i handledningen om Källor, så att du lägger upp källträdet rätt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •