Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Grafisk och utskrivbar representation ?

  1. #1

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256

    Grafisk och utskrivbar representation ?

    Känner någon forumdeltagare till någon programvara (för Windows, OS X eller Linux) som kan - givet en GEDCOM-fil och två individ-'beteckningar' - producera en grafisk och utskrivbar representation av släktskapet mellan de två individerna, där den gemensamma an-familjen eller anan kan vara tio eller flera generationer avlägsen?

    I så fall, vilken programvara?

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Jag har just för detta ändamål använd GeneWeb. Det trollar fram sambandet mellan två individer om dom bara på något sätt hänger samman.
    Sambandet visas grafiskt och är utskriftbart.

    Det är inte det enklaste programmet och det är ganska omständigt att från GEDCOM fil skapa en intern databas, men sen är det helt OK.
    Möjlighet att ha flera databaser som man kan välja mellan, dock kan sökningen bara göra på den aktuella databasen.

    Men med din datorvana bör det nog inte bli något problem. Kan vara värt en titt.

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    För att inte göra dig besviken om du testar GeneWeb. Använd inte IE dom gillar inte varandra. Själv använder jag Firefox när jag skall jobba med programmet.

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Tackar!

    Tämligen exakt vad jag sökte - och mer därtill. Fungerar utmärkt i Chrome.

  5. #5
    Jag gillar också Geneweb för just detta och för rapporterna som man kan få på kusiner och männingar av olika slag, t.ex. att få ut enbart alla femmänningar och på vilken gren de är det.
    Men man ska se upp för deras rapporter som rapporterar hur man hänger ihop genom giften - det är många som tror att man är släkt med mannens frus kusins brors hustrus farfar ....

    hälsningar
    Eva

  6. #6
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Eva. Sanguinitetstavler kan være morsomme de ja :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •