Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Disbyt utdrag

  1. #1

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Disbyt utdrag

    När vi Disbytombud skall köra programmet som hanterar Disbytutdrag måste vi först kolla i vilken ordning forskaren skrivit in uppgifterna om gård, by,församling, Län i nämnd ordning eller församling,län,gård,by
    Det krävs ibland ordentligt bläddrande innan man kan se ett mönster.
    Skulle inte den som skriver ut disbytutdraget få svara på frågan i vilken ordning hen skriver in uppgifterna. Det hade underlättat betydligt för oss.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har skrivet ett förbättringsförslag (#2492)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det behövs större intelligens än så - man kan ha oturen att ha slagit ihop träden från två forskare som använt varsitt sätt att skriva in uppgifterna...
    Att skriva ett mer avancerat inläsningsprogram, när ni ändå har grunderna med matchning mot Disgen-orter, är inte trivialt men heller inte en oöverstiglig svårighet.
    Om adressen är uppdelad i minst 3 delar kollar man om första delen är en socken och andra inte - vänd på det så att socknen hamnar direkt före länet.

  4. #4

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Tommy,
    Jag hade ett bidrag i går med 1658 personer där orterna var inskrivna omväxlande si, omväxlande så. Det förorsakade 1.112 Ort och Länsfrågor. Då kan man som Disbytombud göra två val. Skicka tillbaka utdraget och be den som skickade in att gå igenom orterna och skriva in dem på ENA eller ANDRA sättet.
    Det var en nybörjare så Innehållet i B och C filen blev mycket omfattande.
    Då löste jag in Gedcom filen i Disgen och körde programmet konvertera Disgenorter. Det tog rätt många timmar eftersom programmet inte är speciellt intelligent. Därefter (kund jag förstås ha gjort först) körde jag dublettkontroll och rättade en del familjer som hamnat i var sitt träd. Materialet exporterades sen tillbaka till en Gedcom-fil som jag Sen skickade tillbaka med uppgift att läsa in den i ett nytt bibliotek (Min Släkt) och kolla om allt såg rätt iut. I så fall kunde denne forskare fortsätta med det korrigerade materialet. Min uppmaning var att i fortsättningen skriva in orterna i ordningen hus, gård, by, församling (LÄN).
    Jag hoppas att det blir så. Totalt spenderade jag 9 timmar på detta bidrag!
    Hoppas det blev uppskattat.
    Om du skickar in ett Disbytutdrag hoppas jag att du först kör konvertera Disgenorter så allt är rätt från början. Då sparar du ett enormt arbete för oss Disbytombud.

  5. #5

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Svårt, eftersom jag inte har Disgen...
    ...och ett ointelligent Konvertera Disgenorter skulle nog ta en evighet på mina 42000 personer. Gissningsvis 30000 är i korrekt ordning, men kanske inte korrekta som Disgenorter.

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jag har tänkt lite mer på detta och den absolut bästa lösningen borde vara en rutin för att korrigera ordningen till en och samma (gård, by,församling,län) i en GEDCOM-fil, och denna rutin bör finnas på samma ställe som andra rutiner för att förbättra GEDCOM finns - rgd.dis.se:8088

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    openRGD försöker vara ganska tolerant och ger släktforskaren ganska mycket frihet att välja sitt eget sätt att ange platser för händelser.

    All automatisk tolkning av texter underlättas dock av ett konsekvent skrivsätt.

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jo, men det skulle kunna finnas en rutin för att städa upp ortnamnen på samma sätt som möjligheten att leta efter dubbletter, det ska inte göras annat än om användaren vill det.
    Många kan som jag ha för stor del av det "felaktiga" sättet att skriva platserna, och som synes ovan kan DisByt-ombuden spara en hel del tid om inskickaren först kan normalisera adresserna.

  9. #9

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det finns ett utvecklingsärende på detta, men det var egentligen bara tänkt som hjälpmedel för Disbytombud.

    Fast en liknande funktion kanske kan hjälpa även andra.
    Tyvärr är det ju så att om man skapar en GEDCOM fil, och sedan läser tillbaka den så är det inte många släktforskningsprogram som ger ett tillräckligt komplett resultat. Man tappar ofta information.

  10. #10

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Nej, det går inte att läsa tillbaka. Men om det finns en färdig rutin så kan man köra den varje gång man t.ex. ska skicka in till DisByt.
    Jag har ju funderat på att byta program från Family Tree Maker till DisGen eller något annat, blev aktualiserat igen när FTM skulle läggas ner - men nu är det ändrat.
    Men det blir som du skriver för mycket man tappar, även om man som jag tänkt gör konverteringsprogram som omformar GEDCOM till mottagande program.
    GEDCOM-standarden är dessutom usel, vissa saker är helt hårresande - som t.ex. reglerna för "Description" för händelser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •