Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Magnus Nilsen Ekman

  1. #1

    Magnus Nilsen Ekman

    28.mai 1763 trolover "agtbare unge Karl Magnus Echman Snidkersvend, kommen fra Sverrig og Pigen Anna Jensdaatter" seg i Christiania (Oslo).
    De får barna:
    • Abraham
    • Abraham
    • Carl Magnus
    • Anne Kierstine

    Anna Jensdatter dør i Oslo 1789, og året etter forlover Magnus seg i Oslo med 19 år (omtrent) gamle Kirsti Andersdatter. De reiser så til Eidskog (ved Kongsvinger), sannsynligvis Kirstis hjemsted, for å gifte seg. Ved ekteskapsinngåelsen kalles han Magnus Nilsen Ekman.
    1795 blir deres eneste barn Nils Magnusen, min tipp tipp oldefar født på Eidsberg. Rundt denne tiden dør Magnus, for i 1801 har Kirsti giftet seg på nytt med Ellef Thorsen. Kirsti og Ellefs sønn Thor dør 1800 i Hobøl 1 år gml (f.1799). Dessverre har jeg ikke klart å finne dødsregistreringen til Magnus, Kirstis nye ekteskap eller sønnen Thors fødsel, hverken i Oslo, Eidsberg Hobøl eller nærliggende områder.

    Den eneste aktuelle Magnus Nilsen Ekman Jeg har funnet er den Magnus som er født 6.jun 1739 på Ekam og døpt 11.jun 1739 i Vassunda (Vassunda-C-1-1702-1778-Bild-45-sid-43 dåp).
    Foreldrene var Nils Ekman (ca. 1710-1754) (Rytter) og Anna Brunberg (f. ca 1713). I husforhørene fra 1754 (vedlagt) tror jeg det står at Magnus har reist til Stockholm og 1755 (vedlagt) noe om enken jeg ikke klarer å lese. Jeg finner ikke familien i Vassunda året etter.
    Nils og Anna hadde i alle fall barna:
    • Carl, sannsynligvis død som barn
    • Magnus
    • Abraham
    • Erik, død som barn
    • Nils, død som barn

    Er det noen som kan hjelpe meg videre, for å finne ut om det er denne Magnus som reiste til Christiania?
    Hvor reiste Anna Brunberg og sønnen Abraham? (se vedlegg)
    Hvilke kirker i Stockholm bør jeg ev lete videre i?

    Dette er mitt første forsøk på slektsforskning i Serige så jeg er glad for all hjelp å støtte

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •