Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ok vid inmatning av data

  1. #1

    Ok vid inmatning av data

    När man är på personöversikten och matar in information krävs inget OK. utan det räcker att man x o stänger.
    Många andra, de flesta andra uppgifter kräver att man trycker ok.
    Lite förvirrande då man missar Ok efter att ha kört många av den övre. (sen sitter man o undrar varför det inte har ändrats).
    Lite inkonsekvent. Det kanske har var så även i 82 - men den körde jag inte så länge

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det är en ändring sedan Disgen 8. Alltså, Personöversikten har ingen OK-knapp. Däremot finns både OK och avbryt (samt det röda krysset i hörnet) på alla dialoger som startas från personöversikten, t ex om man ändrar en notis. Men när man har ändrat en notis och OK-at den ändringen, så sitter den. Personöversikten i sig kan man däremot öppna och stänga som man vill utan att det ändrar något.

    I dg8 gjorde man ju alla personändringar i en enda dialog och kunde sedan välja att acceptera alla med OK eller kasta alla med Avbryt.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Håller med evafalk här. Missat ett flertal inmatningar p.g.a. att man vänjer sig vid krysset. Lägg dit en OK-knapp så det blir konsekvent.

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Nja, en av poängerna med nya personöversikten är att den inte är "modal" - man kan alltså ha flera olika uppe samtidigt. Då saknar en OK-knapp mening, på samma sätt som familjeöversikten eller an/stamtavlan inte har någon OK-knapp. Det finns helt enkelt inget att säga OK till - alla ändringar är redan OK-ade i och för sig.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Har det under vidareutvecklingen av Disgen avsetts följa riktlinjerna i någon lämpligt vald och ofta förekommande 'GUI style guide'?

    Om 'ja', vilken?
    Om 'nej', varför?

    Eftersom Windows är - och förefaller förbli - den enda värdplattformen för Disgen, så kunde det ligga nära till hands att låta GUI-et röra sig i riktning mot UWP (Universal Windows Platform). I så fall skulle också en användning av pekskärm underlättas.

  6. #6
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Måste bara fråga - du använder ju inte Disgen själv, så varför frågar du?
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  7. #7

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    För det första så vill jag - som DIS-medlem och släktforskare - att de verktyg som avses kunna hjälpa till med administrationen av insamlade data, skall vara såväl kapabla som lättanvända. Antalet släktforskare ökar och bland dem som numera tillkommer, lär en inte försumbar del föredra programvaror med användargränssnitt som är intuitiva, konsistenta och - möjligen också - mera 'moderna'.

    Därför frågade jag - som DIS-medlem och släktforskare om än numera inte Disgenanvändare - huruvida Disgen 'rör' sig i en riktning som borde kunna öka programvarans attraktivitet och nyttighet.

    För det andra så övergav jag - efter åtskilliga års användande - Disgen av två huvudskäl. Det ena av dessa var att användargränssnittet vad gäller sökningar och hanterandet av sökresultat, inte uppfyllde de krav som jag så småningom ställde.

    Ett av de mindre betydande skälen, var att Disgens UI inte var bra eller inte alls anpassat för användning med pekskärm.

    Ett annat - också litet, men bidragande - skäl var just att UI-et inte var alldeles konsekvent.

    Också av dessa skäl frågade jag - som DIS-medlem och släktforskare om än numera inte Disgenanvändare - huruvida Disgen 'rör' sig i en riktning som borde kunna öka programvarans attraktivitet och nyttighet.

    Jag hoppas att jag - utan motfrågor - därmed besvarat din fråga. Dock kvarstår min föregående fråga.

    Det andra huvudskälet var att databaserna var inlåsta och alltså inte - ens för enbart läsning - åtkomlig för att låta egna programvaror göra de sökningar och annat som Disgen inte kan/kunde.

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det är ju bra motiveringar.

    Vi har inte under utvecklandet av Disgen 2016 tagit något större grepp på användargränssnittet i hela programmet. Den tidigare inmatningsdialogen för personuppgifter, och fönstret för att enbart visa en persons notiser och andra data, är ersatta med personöversikten och relationsöversikten. Däremot har vi inte försökt göra några andra genomgripande förändringar, även om det nog skulle behövas. Vi har rätt mycket "dialoger på dialoger" och vi är fortfarande bundna av MDI-fönster. Detta måste vi arbeta mer med i kommande releaser.

    Konkret svar på din fråga är att vi i vissa fall har kollat med "Design applications for the Windows desktop" - https://msdn.microsoft.com/sv-se/win.../aa511258.aspx, men i de flesta fall har vi inte tittat särskilt mycket på detta utan koncentrerat oss på databasbytet. Någon särskild kontroll med pekskärmar eller plattor har vi inte gjort, av den anledningen att vi ändå inte hade mäktat med att hantera de förbättningsidéer som skulle ha framkommit. Det får komma i en framtida version.

    Vad gäller databasen och dess struktur (förtjänar väl en egen tråd!) så är den förvisso odokumenterad men inte stängd, det kan jag inte gå med på. Det finns gott om gratis verktyg för att bekvämt se hur databasen är uppbyggd och sqlite är inte svår att läsa från egen mjukvara. Det finns inget som är hemligt, men däremot kan och kommer strukturen att ändra sig i framtida versioner. Där vill vi inte åta oss någon oföränderlighet, och därmed blir det ju så att egna mjukvaror måste vara beredda på ändringar.

    Att enbart läsa i databasen och exempelvis göra ett skal med mer avancerad sökmöjligheter och/eller rapportmöjligheter borde inte vara svårt i sig. Vi kan svara på frågor om hur det är gjort, om det behövs. Det vore riktigt bra om det kunde växa upp ett litet "ekosystem" med sidoprogram som kompletterar Disgen, men det är i alla fall i dag så att vi inte vill låsa oss vid en databasdesign eller tillhandahålla ett oförändrligt API på något annat sätt, så det får man tåla.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Tack för svaren, som i sig är bra - och inte överraskande.

    I Disgen 8 och äldre - som jag avsåg och har erfarenheter av - är väl ändå databasen "stängd".

    Bytet till en "öppen" databas i 2016 är ett stort steg i rätt riktning. Sedan är det väl så att en omsorgsfullt konstruerad databas/modell borde kunna levas med lika länge som någon aktuell GEDCOM-version.

  10. #10

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Den här tråden kom ju att handla om annat än OK vid inmatning av data. Jag skapade nya personer som faddrar till en person genim att klicka på därför avsedd knapp "Skapa ny person..".
    Närjag fyllt i Förnamn, efternamn och kön tänds två knappar klar och fortsätt. På fortsätt kan man fylla fler uppgifter eller välja att avsluta med klar.
    Jag väljer klar, kontrollerar att fadderns uppgifter stämmer och klickar därefter på "skapa ny person..."
    Efter att ha lagt in några faddrar på detta sätt tittar jag på min huvudperson och dess faddrar. Där finns ingenting!
    Faddrarna finns dock kvar kommer jag fram till efter att ha sökt dem på vanligt sätt med "sök" men jag måste söka upp dem med hjälp av knappen "sök existerande person och lägg till som fadder".
    Då ser jag att det finns ett kommentarsfält och YTTERLIGGARE en OK knapp.
    Mina frågor:
    Varför finns det ett kommentarsfält när man egentligen uppfattar att alla uppgifter lagts in om faddern med kanpparna klar eller nästa? Kommentaren kunde ju finnas på första sidan eller under knappen nästa? När man då trycker "Klar" eller "Slutför" måste man ju uppfatta det som att det är just det KLART eller SLUTFÖRT .....men icke, först skall man fylla i Kommentar eller i vart fall trycka "OK" en gång till-helt ologiskt som ni absolut måste fixa till.

    Eller som ett sämre alternativ:

    Varna när man väljer "skapa ny..." när den pågående faddern inte är färdigregistrerad-en varning borde vara på sin plats här i så fall. Fadderpersonen finns kvar MEN är inte kopplad fadder.

  11. #11

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det kan ju dessutom inte få vara så att någon matar in data och sedan klickar ur sig ur formuläret via krysset uppe i högra hörnet utan att få en varning om att gjorda ändringar inte kommer att sparas. Då är man ju tillbaka på 1970-talet.

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har skrivet en förbättringsrapport (#2438)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  13. #13
    CHrister- vet inte hur du skrivit förbättringsrapporten, men efter mer användande känns det ok att inte ok -a en person, MEN jag tror det som behövs är att man får fråga om man stänger ner där det finns ett ok, dvs om man stänger ner utan att trycka OK - eller avbryt. Det känns rätt naturligt, (efter att ha letat upp ett svårletad källa - och så inte fått med den för jag var för kvick ut)

  14. #14
    Hoppas förbättring kommer snarast, fast jag vet att man ska Okeja så använder jag krysset och får börja om från början. Jag vet inte hur många gånger jag har fått göra om, och jag vet inte hur många ickesparade jag ej upptäckt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •