Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Oskarp bild

  1. #1

    Carina Kjerrström
    Medlemsnr
    44815
    Inlägg
    29

    Oskarp bild

    När jag infogat en textbild blir den oskarp och nästan oläslig. Originalet är skarpt.
    Vad gör jag för fel?

    I disgen.JPG

    Orginal.JPG

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det ser ut att vara ett tidningsurklipp, då blir det för det mesta sämre kvalitet vid skanning eftersom punkterna i tidningstrycket inte stämmer överens med punkterna i skannern. Skanna med högre upplösning så kan det bli bättre. Om du har något bildbehandlingsprogram, typ PhotoShop, så har många en funktion som heter ungefär "Ta bort moarémönster".

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    I just Adobe PhotoShop (vars versioner fr.o.m. 5.0 t.o.m. den aktuella 17.0.1 jag anser mig vara väl förtrogen med) finns ingen funktionalitet för att direkt ta bort vare sig 'screen'- eller 'moiré'-mönster. Med hjälp av diverse kombinationer av 'blur' och 'sharpen' filter kan man nödtorftigt dölja det oönskade mönstret, dock med bildkvalitetsförlust. Via FFT/IFFT-'plugins' går det dock att avsevärt reducera mönstret utan att nämnvärt förlora bildkvalitet.

    Jag vet inte vilka andra - om några - bildredigeringsprogramvaror som har sådan funktionalitet.

    Bäst resultat får man oftast om man har tillgång till någon av de scannerprogramvaror som har inbyggd 'descreening'- och/eller 'demoiré'- förmåga.

    För övrigt bör man undvika att låta scannern producera .jpg-filer. Bäst är att använda .tiff-filer fram t.o.m. bildredigeringen. Först därefter är .jpg användbart.
    Senast redigerat av BrJohan den 2016-09-22 klockan 13:01. Anledning: förtydligande

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag utgår ifrån att den stora bilden, bild 2, är den inskannade/avfotade bilden som lagts in i Disgen. Där finns ingen moiré så jag tror inte att det är problemet. Om bild 1 är den bild som visas i Disgen så är den kraftigt förminskad, internt av Disgen, till bara ca 221 pixlar i höjd och då kan oskärpa uppstå. Det ser ut som om den också är överskärpt. Jag roade mig med att ta in den stora bilden i Photoshop och minska den i höjd från 694 pixel till den lilla bildens 221 pixel och sedan skärpa den ganska ordentligt. Resultaten syns nedan: Bild 1 är Carinas bild 1 något beskuren, bild 2 är Carinas bild 2 förminskad i Photoshop till 221 pixels höjd och bild 3 är den förminskade bilden efter skärpning. Tendensen är densamma som för Carina, dock är Photoshop kanske något duktigare på förminskning än Disgen. Lösningen är troligen att inte förminska bilden så mycket. Bildens storlek i Disgen bör vara nära annonsens verkliga storlek.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag har själv för ett antal år sedan jobbat som reprofotograf på en dagstidning, där hände det att vi fick ta till annat en originalfoto eller jobba med färdiga annonser från annonsbyråer.

    När det var rena text annonser vållade det inga problem att reprofota dem, men var det annonser med en rastrerat bild skulle man ställa kameran en aning ur fokus för att undvika moare. Jag vet samma funktion finns på ett flertal flatbed skannere.

    Jag tror nu inte det är det som är problemet här, snarare, som någon annan har påpekat, att bilden har för låg upplösning i inskanningen, sedan när den har förminskats i texten har det inte gått så bra.

    Däremot kan det vara just det någon påpekar att bilden är för stor i för låg upplösning, när den sedan förminskas av Disgen blir det dålig kvalitet.

    Prov att skanna in bilden igen med hög upplösning, förminska den sedan i bildbehandlingsprogrammet till den storlek du vill ha i Disgen eller var den nu skall in i texten, men se till att bibehålla upplösningen.

    Så bör du få en bra kvalitet på annonsen i din text.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Carina Kjerrström
    Medlemsnr
    44815
    Inlägg
    29
    Tack för alla goda råd och tips! Jag använder mig nu av Hans-Peters tips. Fungerar perfekt!

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Bra det fungerade.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •