Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ytterligare fel vid utskrift med PDF

  1. #1

    Ytterligare fel vid utskrift med PDF

    Vid utskrift av en ansedel (och även antavla) skriver jag alltid ut varje notis tillsammans med Anteckningar och fotnot. De senare har jag i avvikande färg (grön resp. röd medan notisen skrivs ut svart. När jag nu gör en pdf-utskrift blir den senare delen av anteckningen svart istället för grön i flera notiser. Dessutom blir typsnittet det samma som för notisen. Detta fel fanns redan i 8.2 och jag har för mig att jag felanmälde det en gång i tiden.

  2. #2
    Här kommer en mer detaljerad beskrivning av felet. Felet uppstår vid sidbrytning. Efter en rad och ett ord på rad 2 på följande sida ändras plötsligt stilen till samma som grunddata i notisen. Detta sker endast vid utskriften, vid granskningen av utskriften är det OK.

    Kollade mina gamla mail och såg att jag anmälde felet till Daniel Berglund i september 2009. Den 17/9 2009 meddelade han att han lagt en felrapport på detta.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Blir det samma fel när du skriver ut till rtf-fil och skrivare också?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Ja, när jag skriver ut på en bläckstråleskrivare blir det exakt samma fel. När jag skriver ut till en rtf-fil som jag öppnar i Word, blir all text svart och med samma typsnitt så alla inställningar jag har med olika färg och typsnitt går förlorade.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Har du i Word aktivert oppdatering med skriftsnitt? Alle skriftsnittene som følger rtf blir ikke alltid automatisk vist, men man aktivere hele manus med Alt-A pg gi oppdateringskommando.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Har du i Word aktivert oppdatering med skriftsnitt? Alle skriftsnittene som følger rtf blir ikke alltid automatisk vist, men man aktivere hele manus med Alt-A pg gi oppdateringskommando.
    Vet inte vad Alt-A pg gi betyder. Om du menar Ctrl+a och sedan F9 så har jag gjort det.

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Vet inte vad Alt-A pg gi betyder. Om du menar Ctrl+a och sedan F9 så har jag gjort det.
    Sorry, var Ctrl-A og F9 jeg hadde i tankene da jeg satt med mobilen og ikke kunne kvalitetssikre.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Blir det samma fel när du skriver ut till rtf-fil och skrivare också?
    Hej Christer, När kommer felet att rättas till tror Du?

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har felanmält (#2600) men en åtgärd hinns inte med till den skarpa versionen. Dessutom är jag rädd för att det är en komplicerad rättning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Jag har felanmält (#2600) men en åtgärd hinns inte med till den skarpa versionen. Dessutom är jag rädd för att det är en komplicerad rättning.
    Tack Christer.
    Felet uppstår som sagt vid alla sidbrytningar som sker mitt i en anteckning. Har Du eller någon verifierat felet? Om Du vill kan jag skicka över två sidor som visar hur felet yttrar sig.
    Felet som uppstår vid RTF-utskrift är annorlunda. Där försvinner alla grafiska inställningar i anteckning och fotnot helt. Det kanske kräver en separat felrapport?

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Gör gärna det för pdf. Men när det gäller rtf så är jag inte insatt i vad rtf stöder.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Bengt, nu ska felet vara rättat men jag har inte kunnat verifiera rättningen eftersom det är flera faktorer och inställningar som ska stämma. Men rättningen kommer i nästa uppdatering av Disgen. Så återkom när du kunnat testa rättningen, uppdateringen kommer troligen i juni.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  13. #13
    Christer!
    Det låter lovande. Finns det någon möjlighet att jag kan testa den Betaversion som rättningen ligger i?
    Om ni behöver fler testare så anmäler jag mitt intresse.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •