Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Sortering av orter

  1. #1

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50

    Sortering av orter

    Önskemål inför den skarpa versionen är att kunna sortera orter på samma sätt som källor. D.v.s. att antingen i inställningar ange att orter alltid ska hållas sorterade eller genom högerklick sortera underliggande nivå

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Tyvärr (för dig) kommer vi att följa de ursprungliga planerna och inte peta i ortsfunktionaliteten i denna version.
    Ett bra tips är annars att placera orterna rätt från början. Men det är inte alla som tycker jag är snäll då. :-)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Det är nog 5 år sen jag förslog att ortsträdet skulle kunna sorteras likadant som källträdet.Det är ju självklart så att man #kan# sätta in orterna rätt från början. Vid funktionen konvertera till disgenorter kommer det ofta upp ett förslag automatiskt. Då kan man välja att placera orten direkt eller välja en underliggande ort (för att kunna få den på rätt ställe alfabetiskt).
    OFTA vill jag ha den förslagna orten på nivå 3 eller 4. INTE nivå 1 eller 2. Men se DET går inte. Då förvinner valet OK.
    För att få orten på den lägre nivån måste man avbryta och använda SÖK ORT i stället.
    Det tycker jag är knöligt! Med den nya databsen borde det vara lätt som en plätt att fixa?!

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag förstår inte vad du menar, du kan använda "Välj ort" och skapa/placera orten var du vill i strukturen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Christer, om du har for et sted 25 orter som ikke er alfabetiske er det ganske mye jobb og klippe og lime disse inn i alfabetisk rekkefølge.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Förstår inte varför det skulle gå att få till denna funktion med sortering av orterna. Önskemålet har ju funnits i många år. Funktionen finns ju redan i Windows.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det enkla svaret är att det är andra förslag som har prioriteras högre. Det borde vara tekniskt möjligt men innan man ger sig på det brukar det finnas ganska många frågetecken som ska rätas ut och kommas överens om.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Eftersom funktionen konvertera till disgenorter inte tillåter att "fritt" placera automatiskt föreslagna orter faller också möjligheten att få dem rätt i ortträdet OM man inte avbryter och i stället använder funktionen sök ort då man kan välja fritt.
    Första gången jag körde konvertera disgenorter valde jag att låta automatiken ta över och följden blev att jag har ett stort antal orter som INTE ligger alfabetiskt. Sorterar då och då med klippa/klistra men det känns som ett evighetsarbete.

  9. #9

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Sorteringsordning i "snabblistan" vid val av ort, var född eller död borde vara sorterad med senast vald ort överst. Tror det var så i 8:an.
    Gärna med möjlighet att ändra på fontstorlek (gäller på alla ställen) det flesta av oss släktforskare torde väl tillhöra glasögongenerationen.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Sortering av orter på valfri nivå i ortsträdet ingår i kommande version som släpps.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50

    Senast använda orter

    Listan med "Senast använda orter" sorteras fortfarande alfabetiskt förutom den allra senaste orten. Det betyder att ortlistan brukar sluta nånstans med orter som börjar på D eller E eftersom knappt 30 orter sparas. När fixas det så att orterna sparas i tidsordning.

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag kan inte återskapa det i samband med registrering av notiser i uppdatering 2.
    Var ser du det problemet?
    Senast redigerat av Christer den 2016-09-26 klockan 09:14.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  13. #13

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Problemet finns på alla ställen där man kan lägga in ort. Såg att näst sist använd ort hamnar sist i listan. Om sist använd ort är K och näst sist är S ser listan ut så här: K, A, B.....E, S. Använder 2016.2 och Win10.

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Bifogar ett exempel som visar på motsatsen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Märkligt, så här ser min lista ut. Finns det någon generell inställning av sortering? Hittar ingen i såfall.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Kan høres ut som enten en skjult boolsk variabel som velger mellom om listen skal sorteres eller ei, eller feilaktig av initialisering, dvs. random valg av listens sort-parameter, basert på maskinminnets tilstand før start av Disgen

    Er tforms OnActivate-metode programmert til alltid å sette <form>.<stedsnavndropwdown>.Sorted := False ??

    Hvis ikke kan resultatet både bli at noen får en sortert dropdownliste mens andre får en sortert liste.

    Remote debug med PAserver installert på remote maskin kan løse hva som er forskjellen.
    (PAserver er et program som kan deles og del av Delphi-installasjon)
    Enklest å bruke i kombinasjon med Teamviewer og remote brukers tillatelse.
    Senast redigerat av AlfChr den 2016-09-26 klockan 16:01.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  17. #17

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Så här ser det ut i gdini-filen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #18

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Jag flyttade på disgen.dgini och disgen.bak startade disgen och vid inmatning kom orterna i ordning efter senast inmatad. La tillbaka de gamla filerna och nu verkar problemet vara löst. Någon parameter måste ha ställts om!

  19. #19
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Intressant, det får vi titta lite mera på. Jag har ett svagt minne av att vi hade alfabetisk sortering i ett tidigt skede. Kan stämma eftersom du varit med sedan förutgåvans tid. Märkligt att det hängde kvar?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  20. #20
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Som nevnt over, manglende initialisering eller feilaktig initialisering fra ressursfiler er gjerne årsak til slikt.
    Så kanksje en ide å legge inn en påminning om å gå over om dropdownlist.sort initialiseres og initialiseres korrekt om den ikke permanent settes til False.

    Har begått selv samme tabbe mange ganger :-(

    Siden man har gått vekk fra alternativet å kunne sortere er fiksen enkelt.

    Alltid sette denne til False, og ikke lese fra dgini.dat som kan være fra tidligere satt til true og aldri nullstilt siden utviklingstidene.
    Senast redigerat av AlfChr den 2016-09-26 klockan 19:17.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  21. #21

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Man ska inte ropa hej... Nu sorteras orterna i bokstavsordning igen. Jag började med förutgåvan men har sedan uppdaterat till senaste versionen. Kan det vara någon gammal inställning i en datafil som ligger kvar?

  22. #22

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Jag har tittat i koden och hittat för mig helt nya funktioner.
    Om man trycker shift+ctrl+s när markören står i ett ortsfält (gäller nog alla fält med listor) i så sorteras listan.
    Man kan på samma sätt tömma listan med ctrl+delete.

    Däremot finns ingen kombination för att 'osortera' den.

    De här funktionerna kanske delvis förklarar våra olika uppfattningar av vad som händer här.

  23. #23

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    I dginifilen finns variabeln PlaceIndexOrder. I en nyskapad dginifil ser det ut så här: PlaceIndexOrder=Straight och i min gamla dginifil ser det ut så här: PlaceIndexOrder=Both.
    Vad gör PlaceIndexOrder.
    Upptäckte att så länge jag hämtade en ort från senastelistan skede ingen sortering. Den sker först när jag hämtar ort m.h.a. den gula lampan.

  24. #24

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Placeindexorder sparar hur man valt att ordna orterna i ortsregistret till HTML-exporten.

  25. #25

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Nu har jag hittat sorteringen.

    I dialogerna 'Välj orter' eller 'Redigera orter' kan man högerklicka. Då syns ett menyval 'Sortera listan över senaste orter'. Väljer man det så sorteras orterna och Disgen kommer ihåg att man vill ha orterna sorterade. Detta syns genom att det blir en bock i kanten. Gör man om valet så försvinner bocken och listan sorteras inte mera.

  26. #26

    Berndt Gilbertsson
    Medlemsnr
    47351
    Inlägg
    50
    Tack Olle nu fungerar det. Trodde att det menyvalet bara gällde nya orter som läggs in i ortslistan. Ur användningssynpunkt tycker jag sorteringsordningen bör vara separerad från resp. lista.
    Den fasta i bokstavsordning och senastelistan i den ordning de läggs in. Listan med källor verkar fungera så.

  27. #27
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag har lagt upp ett ärende för att uppdatera inbyggd hjälp och handledning. (#3122)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •