Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Orter som saknar koordinater

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    Orter som saknar koordinater

    Hej!

    Jag har nyligen avslutat en kurs i karthantering i Disgen, en av kursdeltagarna hade en fråga på den sista kursträffen, nämligen varför två orter i Kronobergs Län saknar koordinater.

    Orterna är Aringsås och Kvenneberga, båda i Alvesta kommun. Aringsås kan jag väl i viss mån förstå då deras kyrkböcker finns i Alvesta församling, men Kvenneberga har i alla fall bra långt fram i modern tid eget kyrkoarkiv.

    Vi provade kopiera koordinaterna från de kyrkor som finns i respektive gamla församlingar från Eniro till ortsdatabasen, men fick beskedet att det var förbjudit. Om det går att skriva dem in manuellt testade vi inte.

    Vi kollade om det var samma i Disgen 8.2d och det var det, så det är alltså inget nytt.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    De är historiska församlingar.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Torgny!

    Ju det vet jag, Arringsås har blivit till Alvesta står det i Arkiv Digital, men Kvenneberga var hade ju egna kyrkböcker i vissa stycken fram till 1956, så jag tycker väl att det borde gå att skriva in koordinaterna för kyrkan.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hans-Peter! Du skrev väl följande för ett år sedan:

    Ibland vill man komma ut för att Disgens ort träd tar upp församlingar som man inte riktigt kan härleda till något i kyrkböckerna. Som nämnt i inledningen av denna tråd stötte jag på en församling som heter Alstad, en nyare uppfinning som inte finns i de historiska kyrkböckerna.

    I detta fallet är de historiska församlingarna Västra Alstad och Fru Alstad, men de finns inte i Disgens ort träd, Ju Fru Alstad finns men utan koordinater.

    För att lösa detta frågade jag Björn Johansson som hade hållit en kurs i karthantering för oss här i Nynäshamns Släktforskarförening. Nedan skall jag försöka bena upp hur man skall lösa detta problem, det är ju knappast i enbart i Skåne det förekommer.

    Först och främst får man under inga omständigheter plocka bort den orten som finns i Disgens ort träd, enligt Björn får det oöverskådliga konsekvenser.

    Det första man gör är att i Disgens ort träd lägga in de historiska församlingarna, de skall läggas in som "ny nästa nivå" under den församling som finns i Disgen.

    Nästa åtgärd är att ta reda på koordinaterna till de kyrkor som hör ihop med dessa historiska församlingarna, jag använda Eniro där jag har en tydlig bild i hybridläge och samtidigt namn så jag är säker på jag får rätt kyrka. Kopiera koordinaterna från Eniro, jag kopierade koordinaterna vid RT 90, gå tillbaka till Disgen och öppna kartan, leta upp den församling du nyss har lagt in, högerklicka på församlingen och välj "använd koordinater från klippbuffert". Sedan är det klart och den nygamla församlingen har fått sina koordinater och sin symbol i Disgen.

    Om man nu i Disgens karta inte vill se den moderna församlingen, alltså den som blev bildat genom att flera gamla församlingar slogs ihop, kan man genom att öppna ort trädet och markera församlingen, sedan välja "redigera" och klicka bort bocken i "Visa orten i kartan".

    För att kunna se den nya, historiska, församlingen skall den för det första i samma ruta vara markerat med bock och för det andra skall man i Disgen kartans lagerpanel markera med bock under "Visning av orter", "Visa registrerade orter" .
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Torgny!

    Jag hade glömt jag hade skrivit så, men i detta fallet är det inte helt samma problem.

    Problemet är att jag INTE kan lägga till koordinaterna till de historiska församlingarna. Disgen förbjuder det.

    Arringsås kan jag förstå då den församling har bytt namn till Alvesta i och med att den blev köping. ( En liten kommentar i ortsträdet "nämnändring till Alvesta" hade inte varit dumt.)

    Men Kvenneberga förstår jag inte, där fanns ju kyrkböcker fram till femtiotalet då den blev slagit ihop med Hjortsberga, så det har onekligen vissa likheter med det jag skrev för ett år sedan, bara tvärt om så att säga. Men Disgen förbjuder även här att man lägger till koordinater.

    Det är lite olyckligt då man i så fall, om man har en ana som har rört sig i Kvenneberga gamla församling, får en markering i kartan, ja vart? I alla fall fram till man själv tar reda på en plats att lägga in i ortsträdet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Rådet från kartspec är då att själv lägga in den historiska församlingen på nivån under den nya församlingen, som en egendefinierad församling, så kan du fixa koordinater som du vill. OBS, på nästa nivå alltså.
    OBS! Ta dock inte bort den hustoriska församlingen som kommer med som standard.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Torgny!

    Ja det är ju onekligen en lösning på problemet som inte är helt dum, varför tänkte jag inte på det innan?

    Nå man kan inte tänka på allt.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  8. #8

    Roland Thorsson
    Medlemsnr
    34027
    Inlägg
    2

    Flytta alla orter till "nya" församlingen

    Hej
    Jag har en himla massa ortsnamn under socknarna Hammar(T) och Askersunds lf (T) som jag då ska flytta till Askersund(T). Någon som kan tipsa om ett smart sätt att flytta alla på en gång?

    Roland

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •