Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dubletter i Disgen 8.2a

  1. #1

    Dubletter i Disgen 8.2a

    Hej!

    Varför skapar programmet Disgen 8.2a så många dubletter? Vad gör jag för fel?

    / Lena.

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av tredjejuni Visa inlägg
    Varför skapar programmet Disgen 8.2a så många dubletter? Vad gör jag för fel?
    Dubletter av personer, händelser eller vad!?

  3. #3
    Personer, jag tycker jag lägger in rätt, genom att klicka på exempelvis "far" för att lägga upp en ny person som far till den person jag har fokus på. Sedan när jag tittar i sök-listan finns det dubbletter.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Det låter som om du lämpligen tar telefonkontakt med en fadder för att diskutera hur du gör och vad som händer.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    Jag vill helst inte hålla på att ringa runt till folk, är det inte bättre att ni talar om vad som kan vara fel, det borde ju inte vara så många olika varianter. Kan ni inte lägga ut lite instruktionsvideos på youtube för oss som lever i den digitala tidsåldern?
    Senast redigerat av tredjejuni den 2011-10-21 klockan 20:52.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Jag har inte lyckats skapa dubletter annat än när jag skapat en ny person trots att den redan fanns i min databas. Så det är svårt att veta vad som gått fel i ditt fall. Men om du inte vill ringa någon för att få hjälp, så kan du ju alltid pröva att läsa on-line-hjälpen i Disgen eller ta en titt i handledningen. En lista med faddrar hittar du på hemsidan under Forskningsverktyg - Disgen - Support eller i Diskulogen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Hej Lena,
    Det kan hända att du har personer i databasen som är släkt med varandra på flera sätt, tex kusingiften eller att en annan släkt gifter in sig flera gånger.
    Tex 2 systrar som gifter sig med två bröder bland dina anor osv. Om det uppstår så ska du använda kopplingsfunktionen i DisGen istället för att lägga upp ny far/mor.

    Mvh /Anja

  8. #8
    Hej Lena! jag klipper längre ner in samma svar som i en annan tråd där du också tar upp detta, men där känns det som om du inte blivit hjälpt av svaren här. Det låter som om du själv skapar dubbletterna, Disgen kan nämligen inte göra det.

    Däremot kan Disgen i funktionen "Sök efter dubbletter" som finns i Disgen 8.2 / 8.a / 8.2c (f.k. 8.2b finns inte alls, den makulerades) markera personer med snarlika uppgifter som dubbletter, ibland är det t.ex. syskon eller kusiner med samma namn och födelseår, jag kallar dem numera för falska positiva.

    Om du skriver in en person Kain och en far (Adam) och mor (Eva) till den personen, så ska du sedan om du har ett syskon till Kain som du vill skriva in (Abel), inte skriva in Abel först som ny person och sedan lägga in Adam och Eva en gång till som nya far-och mor-personer i tomma rutor. Då får du dubbletter, flera Adam och Eva i databasen. Det är en del som gör så, men du ska i stället markera Adam eller Eva så att en av dem blir huvudperson (personen du har i fokus - centrumpersonen - probanden - utgångspersonen), och lägga till Abel som ett barn i relationen.

    Du markerar då, med ett enkelt klick giftes-rutan (äldre syskon) eller markerar Kain med ett enkelt klick (inte med dubbelt så han blir centrumperson) och kan då lägga till en son i relationen. Likadant med lillebror Set, då markerar du Abel nästa gång. Kommer barnen i fel ordning kan du dra runt dem sedan.

    Sedan vid släktgiften eller liknande, så kopplar man ihop personer i stället precis som Anja säger, istället för att med skriva in dem omigen, hjälp av två familjeöversikter (se artikeltipsen nedan).

    Från tråden "Forum - Disgen - Inmatning och sökning - Radera dubbletter"Hej Lena! Det kan ju finnas en rad olika sätt man har fått till dubbletter i sitt program, och förklaringen kan då bli lite olika beroende på det enskilda fallet. I artikelserien "Lär dig mer om Disgen", så finns i Diskulogen nr 90 (september 2010) en artikel om dubbletter, den tar även upp funktionen som jag skriver om till Stig "Sök efter dubbletter". Den artikeln är nr 37 i serien.

    För att undvika att skapa riktiga dubbletter ska man koppla ihop personer istället för att skriva in dem två eller flera gånger (oavsiktligt eller avsiktligt). Två syskon med samma namn men olika födelsedatum är en "falsk positiv" i dubblettsökningen, dvs. en falsk dubblett. Det är ju inte samma person utan bara två eprsoner med delvis samma uppgifter vilket gör att de flaggas upp som möjliga dubbletter.

    Artikeln om dubbletter (nr 37) hänvisar även till mer ingående artiklar om sökningar och koppling i artikel nr 11 (Diskulogen nr 71) och 18-20 (Diskulogen nr 77-79). Även om de skrevs för Disgen-versionerna 8.0 och 8.1 så gäller de fortfarande.

    Samtliga artiklar finns på webbplatsen, här
    http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen/...ikelserie.html
    i pdf-format. Du behöver logga in med dina medlemsuppgifter för den senaste artikeln (eftersom de fyra senaste numrena av tidningen är lösenordsskyddade, äldre nummer är fria).

    Vill du som blivit medlem på senare år även läsa andra artiklar i äldre Diskulogen så finns de på denna adress
    http://www.dis.se/sv/publikationer/d...te-numren.html

    Lena och Stig! Om inte mina svar eller artiklarna hjälpte er med era respektive problem, så kan ni antingen återkomma här med en tydligare förklaring av problemet så försöker vi hjälpa till, en del av faddrarna svarar ju också här.

    Men om inte en tydligare bild av problemet kan beskrivas i ett inlägg, så kan det ju ibland vara lättare att prata med någon IRL - i riktiga livet eller på mejl som kan ställa motfrågor eller kanske rent av få en skärmdump av problemet/skärmbilden. En del faddrar erbjuder sig att åka hem till den som behöver hjälp om man inte lyckas lösa det på mejl eller telefon, andra erbjuder möjligheten att via Teamviewer ha en online-support.

    Hälsningar,
    Eva

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •