Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Importera Personer

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Importera Personer

    Har personer i en datamapp som är mer uppdaterade, ex. personuppgifter, och har mer info än de jag har i en annan ("ordinarie").
    Hur kan jag importera dessa - utvalda - och ersätta de jag redan har i den ordinarie?
    Hur kan jag importera personer som inte finns i den ordinarie och koppla dom i min befintliga struktur/träd - den ordinarie mappen?

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    "Ganska" nära den funktion som finns i openRGD (rgd.dis.se) där man kan slå samman två släktträd efter att man har matchat dem mot varandra.

    Sammanslagningen av matchade personer skapar en individ med den sammanlagt "bästa" informationen och adderar nya omatchade personer till det sammanslagna släktträdet.

    Nackdelen är att GEDCOM filer används vilket nästan alltid innebär att export och import inte helt ger samma resultat. Normalt skall allt data komma med men GEDCOM strukturen täcker inte alla nyanser i databasinformationen.

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK, då kan jag kolla på det.

    Och, hur funkar Importera Personer i Disgen? Kan jag selektera bra vissa personer där ur en Gedcom fil?

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Nej, alla personer importeras men får en egen flagga som gör att man kan göra justeringar efteråt.

    Varför skulle man inte vilja importera alla?

    Matchning och sammanslagning i openRGD bör man kanske gjort ett par gånger för att få det rätt, men jag kan hjälpa till med det om så önskas.

  5. #5

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    "Varför skulle man inte vilja importera alla?". En annan person har hittat flera anfäder som jag vill komplettera mitt träd med.

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Svårt kanske att förklara enkelt såhär.

    Vid matchning och sammanslagning i openRGD används hela ordinarie databasen som slås samman med den kompletterande filen.
    Man får då en helt ny komplett GEDCOM fil som sedan skall importeras i sin helhet i en ny mapp.

    Det finns en testversion av att skapa en "netto" import. Då får bara de unika personerna från den kompletterande filen.
    Men vid en sådan import får man ju inte den effekten du var ute efter att personer med den bättre informationen finns i den tillkommande filen.

    Det skulle vara lättare att beskriva mer i detalj hur det fungera via telefon, ring i så fall 070 5875912

  7. #7

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    OK. Tack för möjligheten att ringa. Kan f.m. I morgon tisdag funka?

  8. #8

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Jag skall ett ärende på morgonen men 9:30 bör jag vara hemma igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •