Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Infoga textfil?

  1. #1

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16

    Infoga textfil?

    Jag undrar om man kan infoga en textfil eller en pdf-fil bland notiserna?
    Mvh Inga-Lill

  2. #2

    Hans Gustafsson
    Medlemsnr
    51153
    Inlägg
    46
    Hej, under notiser finns 6 olika kort: grundata, biografi, notiser, portträtt, flaggor, multimedia.
    där kan du välja under vilket kort du vill lägga informationen.
    Senast redigerat av dis51153 den 2015-04-24 klockan 13:57.

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Om jag minns rätt från min tid med Disgen, så går det inte att med filoperationer foga filinnehåll till vare sig Biografi eller notiser.
    Däremot kan man från textfiler och vissa PDF-filer markera textdelar, kopiera med CTRL-C och sedan klistra in med CTRL-V.

    Beakta dock att Disgen i praktiken inte accepterade Unicode - vilket var ett av många skäl till min flykt.

  4. #4

    Hans Gustafsson
    Medlemsnr
    51153
    Inlägg
    46
    Med textfiler menas sådana som går att redigera i t. ex Word, vid ett senare tillfälle, eller som val vid utskrift.
    Då finns även möjlighet att välja rtf.fil eller pdf.fil men endast vid utskrift.
    Vissa fält accepterar bara det format som programmet har som standard.

  5. #5
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Du kan i en textnotis länka till en textfil i stället för att lägga in hela texten i Disgen.
    Du använder då ett av de redigeringskommandon som finns, i detta fallet <FIfilnamn>
    Här texten från Disgens hjälpfunktion:

    <FIfilnamn>
    Infogar text från en fil vid utskrift. Texten måste vara vanlig text i ANSI-kod (den teckenkod som Windows använder). Du kan inte använda text som du skapat i en ordbehandlare och sparat på vanligt sätt. En sådan fil har ett format som Disgen inte förstår. Många ordbehandlare har dock möjlighet att spara till vanlig text. Texten kan innehålla redigeringskommandon, dock inget ytterligare FI-kommando.

    Observera: Om du anger ett enkelt filnamn, till exempel "ORD.TXT" så förutsätter Disgen att den filen ligger i samma mapp som flockarna, till exempel C:\Dg82Data\D-Stand.

    Alternativt kan du ge en fullständig sökväg, till exempel "C:\Dg82Data\AllaTexter\ORD.TXT".

    Använd helst inte s.k. relativ sökväg, till exempel "..\AllaTexter\ORD.TXT".

  6. #6

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16
    Jag formulerade mig nog lite fel. ;-) Jag vet hur man infogar text i notiser, kopierar, klistrar in m.m. eller infoga bild och porträtt. Det jag menar är att om jag har en textfil eller en pdf-fil, som jag vill bifoga eller länka i en notis, går detta att göra? Det är inte fråga om utskrift heller, utan bifoga fil ungefär som om du bifogar en fil i e-post. Jag misstänker att det inte går, eftersom jag inte har hittat någon info om detta.

  7. #7

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16
    Om man inte kan bifoga en text/pdf-fil bland notiserna, är det någon som vet om detta kommer att kunna lösas? Det som du Gunnar Jonsson skrev ovan om redigeringskommandon, det förstod jag inget alls av tyvärr. :-(

  8. #8
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Om du har en ren textfil och anger den i det redigeringskommando jag visade ovan, så ersätts redigeringskommandot med innehållet i textfilen när du skriver ut från Disgen. Det är väl iofs ganska sällan man behöver göra så, då det går lika bra att kopiera in texten i Disgens textnotis. Varje enskild individ i Disgen kan ha max ca 56000 tecken totalt i alla notiser. Blir det mer, kan en textfil kanske vara räddningen.

  9. #9

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Inga-Lill
    Det är viktigt att förstå vad som är en ren textfil. Den skall innehålla bara ren text, det vill säga bokstäver, siffror och skiljetecken.

    En text skapad med t.ex. Word är inte en ren textfil då den innehåller en massa tilläggsinformation som bara ordbehandlingsprogram förstår.
    En text skapad i PDF-format är inte heller en ren textfil då den innehåller tilläggsinformation för utskrift.

    Använder man dessa filer i andra program blir resultatet ofta helt galet och inte alls vad man förväntat sig.

  10. #10

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16
    Jag tror att jag börjar förstå lite i alla fall. ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •