Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: MobileFamilyTree for iPad/iPhone

  1. #1
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625

    MobileFamilyTree for iPad/iPhone

    Synium Software har nyligen slppt en ny version av ovanstående app, ja de har även släppt en ny version av programmet MacFamlyTree för Apple datorer.

    Jag använder MobileFamilyTree på min iPad då jag gärna vill ha min släktforskning med och kunna visa för andra ibland. I brist på Disgen får det bli MobileFamlyTree.

    Den nya versionen, Version 8.1, har en rolig och intressant finess. Jag kan numera dela min databas via något som de kallar CloudTree med andra.

    Jag kan alltså skicka en invitation till t.ex. en släkting som också använder antingen MobileFamilyTree eller MacFamilyTree så vi båda kan jobba i den samma databas. De ändringar min släkting gör syns med det samma i min databas och naturligtvis tvärt om.

    Tidigare kunde det synkas mellan olika datorer /plattor/telefoner som hade tillgång till samma iCloud konto, men det var ju närmast till glädja för mig själv. Jag kunde ändra data i databasen på den ena enheten och de var samtidigt ändrade på de andre enheterna.

    Nu är det lite vidare krets som kan vara med att jobba på en databas.

    Än så länge är min hustru och min son med på databasen med min släkt, och min svärdotter samt min son med på databasen med hennes släkt.

    Vi får väl se hur det kommer att arta sig framöver. Jag tycker det är en smart finess.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Vad jag vet så har väl både Ancestry och MyHeritage samma funktion.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Nja inte riktigt.

    De har funktionen om du skaffar ett konto på deras respektive hemsida, annars inte.

    Jag har My Heritage på den ena iPad och på min gamla PC, enbart för att de tjatade sådan på mig när jag vann en iPad mini i deras lotteri i Umeå. Innan jag skaffade konto på deras sida var det ingen synkning mellan iPad och PC. Sedan har jag upptäckt att en del av min hustrus danska släkt finns på My Heritage, så vi kan lösa några frågor. Men det är en bonus vi får om vi tecknar abonnemang.

    Den enda nätbaserade släktforskning sida MobileFamilyTree synkar med, om du vill, är Mormonernas Family Search.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Min fru har nyligen gått på en stor nit när hon använt en stick-app och använt nån form av i-lagring, vad den nu hette, i sin padda. Hon har under ett par år sparat runt 100 olika stickmönster i pdf-format på lagringsplatsen. Men där ligger de. Enda chansen att få över dem till en annan lagringsplats eller enhet är att mejla dem en i taget till sin egen epost och lagra dem en och en på en mer öppen lagringsplats. Som i det här fallet är en Android-platta eller möjligen Dropbox.
    Sens moral: Se till att tidigt kolla så att det funkar med att flytta data så att du inte blir inlåst i Apple-världen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Christer!

    Efterhand har vi kommit lite långt från ämnet, men jag svarar dig i alla fall här.

    I Apple världen som du kallar den, finns sedan ett antal år tillbaka något som heter iCloud, en tjänst jag använder bl.a. för att ha en löpande backup av mina inställningar på mina paddor och telefon. Men jag kan även lägga egna mappar i iCloud som jag kommer åt från såväl mina Apple produkter som från min Windows dator. Så det enda specifikt Apple ssom finns i iCloud är backup av min telefon och iPad.

    Om jag skulle göra mig av med dem en dag och gå över till Android baserat utrustning, får jag väl flytta det som inte vidrör Apple till t.ex. DropBox eller en sticka.

    Så jag känner mig inte alls låst till Apple.

    Appen, som tråden började, med kan importera och exportera gedcom filer till andra släktforskningsprogram. Men naturligtvis fungerar vara sig appen eller programmet utanför Apple miljön, lika lite som Disgen fungerar på min iPad eller i en Apple dator utan extra hjälpprogram.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Bra. Då har du koll, det är viktigt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •