Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hantera datamapp...

  1. #1

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20

    Hantera datamapp...

    Tycker det är himla käckt med det här "Hantera datamapp..." så att jag kan lägga upp ett nytt träd när jag forskar på nån annan släkt men... När jag börjar med en ny datamapp så är den ju helt tom - tänker då närmast på mina tidigare inlagda flaggor, orter och källor.
    Kan jag på något sätt få med mig dem när jag börjar med en ny datamapp eller måste jag lägga in ALLT en gång till... och sen ännu en gång till när jag gör ytterligare en ny datamapp och sen ytterligare en...???

    Och om jag sen skiftar mellan olika datamappar och skriver in nya flaggor, orter och källor i nån mapp så vill jag ju gärna att dessa ska hänga med i alla mappar så att jag slipper göra om det överallt. Kan man på nåt sätt länka ihop (autokonvertera... typ... eller nåt) sina mappar så att man slipper detta dubbeltrippeljobb

    Och om det sen skulle visa sig att olika släkter som jag jobbar med har gemensamma "gubbar", kan jag då länka ihop träden på nåt vis?

    Eller är det bättre att skippa Datamapparna helt och lägga in Obesläktad person istället? Vad händer då om jag vill göra en Gedcom på ett träd men inte de andra?

    Mvh Annette Bergqvist

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Om du vill ha samma uppsättning av orter, flaggor och källor i alla datamappar förstår jag inte poängen med att ha skilda datamappar. Du kan enkelt göra urval i datamappen för att skapa GEDCOM med olika grupper av personer. Jag har en databas med närmare 50.000 personer som tillhör en massa olika träd.

    Du kommer att kunna exportera personer från en datamapp och importera dem i en annan och koppla ihop trädet där släkterna möts. Men risken för dubbletter ökar förståss.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Tack för svar :-) Då håller jag mig till en och samma datamapp. Låter mest vettigt.

  4. #4

    Bosse Wänglund
    Medlemsnr
    51533
    Ort
    Helsingør, Danmark
    Inlägg
    2
    Hantera flera träd i en och samma datamapp...

    Jag överväger just nu att byta till DISGEN 2016 ifrån Family Tree Builder. Jag jobbar med flera träd och undrar om det är bäst att skapa dem i en och samma datamapp eller i flera olika.
    Annette har redan frågat om hur man med flera mappar hanterar källor, orter och flaggor så att dem blir gemensamma för alla träd. "Lösningen" i DISGEN tycks vara att bara ha en datamapp (se Christers svar).

    Men hur jobbar jag i så fall smartast med flera träd i DISGEN? Skapar jag en flagga för varje träd eller finns det något annat bra sätt?

    Mvh Bosse Wänglund

  5. #5
    Det spelar väl ingen roll hur många släktträd du har i en och samma datamapp. Bortse inte från att individer tenderar att vara släkt med varandra i de mest oväntade kombinationer. Ju tätare du har registrerat personer inom ett visst geografiskt område desto fler perifera släktrelationer kommer du att få. I ett släktträd söker man väl vanligtvis antingen på alla ättlingar eller alla anor (med eller utan partner/svärföräldrar).

    Det absolut viktigaste är att undvika dubbelregistrering av en specifik individ!

  6. #6
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Det spelar väl ingen roll hur många släktträd du har i en och samma datamapp. Bortse inte från att individer tenderar att vara släkt med varandra i de mest oväntade kombinationer.
    På et slektstreff i slekten etter min mormorsfarfars datter traff jeg på et ektepar som på mannens side var da i slekt med meg på min mors side (en femmenning iflg. norsk terminologi) som var gift med en femmenning av meg på min fars side. Vokst opp på en helt annen kant av landet :-D

    Så ja. Rolf. Det er lite lurt å registrere slekt i forskjellige baser. De fleste er i slekt. I hvertfall om man arbeider med slekt innen Skandinavia og skandinaviske områder i USA.

    Disgen er rå til å lage utvalg for presentasjon ved å lage trær som slås sammen før presentasjon. Så ingen grunn til å lage splittet opplegg (med stor risiko for å måtte legge inn samme personer i opptil flere databaser og med stor sannsynlighet for at man da glemmer fort hva som ble registrert om vedkommende i hvilken database.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •