Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Borttag som inte var borttag

  1. #1

    Borttag som inte var borttag

    Tar upp en söklista - med 4 st.
    tittar på översta
    klickar på nedersta, tar bort nedersta
    då visar söklistan 2 st (de mellersta).
    (varvid jag då tror att jag av misstag bockat för översta.
    (utan att kolla - fixar jag fram info från backup genom export...

    för att finna att översta posten faktiskt finns kvar - men den försvann från söklistan.


    Fel 2 - vid export import kommer ej anteckningar från text-notiser med

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Angående fel 2.
    Normalt exporteras inte texten i Anteckningar. Det finns en kryssruta vid export "Slå ihop fotnot och anteckningar", som medför att båda texterna slås ihop till en information vid exporten.

    Importerar man det sen tillbaks i Disgen, kommer den sammanslagna texten i Fotnot.
    Disgen importerar inte något till fältet Anteckningar (gäller för alla notiser). Texten hamnar alltid i Fotnot. Borde finnas ett val att lagra det i Anteckningar i stället.

    För Textnotisen fungerar det ytterligare annorlunda:
    All text hamnar alltid i Textfältet.
    Om du har en textnotis med text, fotnot och anteckning, och gör export och sedan import igen,
    så hamnar texten + fotnoten i textfältet. Anteckning kommer inte med.
    Om man markerat "slå ihop fotnot och anteckning" vid export, då kommer alla 3 texterna i textfältet.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-03-24 klockan 21:55.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    tack - skall kolla detta med slå ihop - nästa gång det blir aktuellt - nu blev det inte aktuellt - eftersom posten - se case 1 - inte var borta - utan bara inte syntes. (så fick vi ärt oss lite nytt igen)

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Angående Borttaget
    Observera att det vid högerklick i söklistan finns 2 varianter som man kan förväxla:
    - dels "Ta bort markerade rader" som bara tar bort raderna från söklistan, inte från databasen
    - dels "Radera markerade personer" som raderar personerna från databasen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    nu blev det en kombination, rad 1 försvann från söklistan, rad 4 försvann från databas - (och söklista naturligtvis) - försäkerhetsskull, testade jag igen nu (tredje gången) för att vara säker på att jag inte gått i fällan du skriver ovan

    gjorde ytterligare test
    markerade de två understa (av de nu tre), för borttag - och då försvann de två från databasen, och alla tre från listan. sökning igen - och den översta finns i databasen.
    Senast redigerat av Evafalk den 2016-03-24 klockan 22:16. Anledning: Ytterligare gjord test

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag får samma.
    Jag markerade 2 personer ur en lista med 5, högerklickade och valde "Radera markerade personer".
    Jag accepterade kontrollfrågan "Vill du verkligen...".
    Från söklistan försvinn då dessa 2 personer, men dessutom försvann även den översta personen från listan.
    Den översta personen finns kvar i databasen, men försvinner alltså felaktigt från söklistan i samband med borttag av andra personer i listan.
    Felrapporterat: #2689
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7
    Det känns som den första posten uppför sig på egen hand. a) försvinner från söklistan när man tar bort andra - se ovan b) blir automatiskt visad i personöversikt vid ny sökning (se annan post - men det anses inte som fel)

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Talar ni om export/import via GEDCOM i ovanstående diskussion?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9
    Nej - export - import - är "löst" - dvs man bockar i anteckningar, det som diskuterats är den felrapport som lagts där det försvinner från söklistan - den översta - om man deletar nåt längre ner

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Problemet med anteckningar er at det ikke er definert noe som helst om den slags i Gedcom-standarden.

    Eneste løsnning er å følge standarden for programspesifikk informasjon, dvs. å definere en tag selv på formen '_<tagtekst>'

    F.eks.
    n+1 _ANTE
    n+2 CONC|n+2 CONT

    Disgen vil da kunne importere importere denne informasjonen, men bli skippet av alle andre slektsprogram, om slektsprogrammet da støtter import av private tager definert av andre program

    For tekstnotis må det i såfall også innføres en privat tag _FOTN som markerer at det gjelder en fotnote eller em anteckning.

    Sender som egen mail peker til kjente private tags i andre programmer til programutvikler
    Senast redigerat av AlfChr den 2016-03-26 klockan 13:59.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Något annat som inte är riktigt med översta raden på söklistan, vilket gör att det går att få upp en familjeöversikt med en aktiv person samtidigt som en "gammal" personöversikt är uppe.

    Jag har en anlista och markerat en person och fått upp personöversikten.
    Jag har en befintlig söklista med en person
    När jag går över till söklistan och klickar på familjsymbolen så kommer familjeöversikten upp med den personen men personöversikten hänger inte med.

    Om jag klickar jag på personen i söklistan så ändras personöversikten korrekt men inte när jag går direkt.

    Jag tolkar det som om översta raden i en söklista inte tolkas på rätt sätt när man går tillbaka till söklistan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •