Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: HTML uppdatering

  1. #1

    Per Georg Jönsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlägg
    25

    HTML uppdatering

    HTML genererar ju för stora databaser en mängd sidor som tar tid att generera och att överföra till webserven.
    Själv har jag över 100000 personer som tar en dag att överföra och någon timme att generera.
    Tidigare fick man ju html i kataloger indelade flockvis, så man kunde överföra en flock i taget och bara ta med de som berörts av ändring, vilket minskade data något.
    Nu ser jag till min glädje att man i 2016.2 har infört att katalogerna indelas efter 1000-tal i personid, en utmärkt ide! Detta gör att allt hamnar på samma ställe även om man bara genererar en delmängd.
    Det man vill göra att ta fram en söklista med bara sedan föregående html-generering ändrade personer och generera html bara för dessa.
    Tyvärr får man då bara länkar till personer i söklistan.
    Ett val att generera länkar för alla personer, inte bara de i söklistan borde införas!
    Eftersom man inte alltid vill detta så måste det vara valbart.
    I samband med detta så måste man kunna välja att generera person eller ortlistor som separata val, dessa måste nog genereras i sin helhet när de behöver uppdateras.
    Idag måste jag i princip generera hela databasen om jag ska ändra på en enda sida, om jag inte manuellt gör en söklista med alla personer som refereras i den sida som uppdateras.
    Nu kan jag visserligen med ett Pythonskrift leta ändrade personid i databasen och hämta alla personid de refererar och sedan göra en söklista med dessa. Men ändras person och ortregister måste jag ändå generera alla HTML-sidor bara för att uppdatera dessa listor.
    Men den senaste indelningen i mappar underlättar trots allt mitt arbete betydligt!

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Håller med om att uppdateringen av en web-server är något frustrerande om man bara har ändrat eller lagt till ett mindre antal poster. Senast jag uppdaterade web-servern gjorde jag på följande sätt.
    Jag har sedan tidigare en kopia i min dator av det som ligger på web-servern. Sedan jag gjort HTML-exporten av hela databasen till en separat mapp, använde jag ett separat program (FreeFileSync) för att jämföra filerna i den nyligen exporterade mappen med filerna i kopian av web-servern, men jag jämförde bara storleken på filerna, inte ändringsdatum. Jag fick då fram de filer som ändrat storlek sedan senast och kunde kopiera bara dessa till web-kopian i datorn och till web-servern. Risken finns naturligtvis att någon fil ändrats utan att storleken ändrats och därför inte kommit med, men det eventuella felet får jag leva med.

  3. #3

    Per Georg Jönsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlägg
    25
    Jo så kan man göra, men man måste ändå generera alla HTML-sidor för att vara på säkra sidan eller då man behöver uppdatera person och ortregister.
    I mitt fall tar detta avsevärd tid.
    Men överföringstiden till servern kan man minska med din metod helt klart.
    Jag letar med Pythonskript i databasen efter ändrade personer, oavsett om jag genererar alla personer eller om jag gör en lista med bara de som behövs.
    Om man inte har så fruktansvärt många som jag har så att genereringen av alla tar avsevärd tid så funkar din metod nog alldeles utmärkt.

  4. #4

    Per Georg Jönsson
    Medlemsnr
    24573
    Inlägg
    25
    Det jag nu gör är att generera html för alla personer.
    Jag kör sedan ett script som letar efter ändrade personid i databasen och ftp:ar motsvarande hemsidor plus person och ortindex till webserven.
    Om jag vill uppdatera en enstaka sida utan att ändra person och ortindex gör jag manuellt en söklista md denna och andra från sidan refererade personer och genererar html för den söklistan.
    Kan automatiseras mede script, ej gjort ännu!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •