Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fel i Disgen 2018

  1. #1

    Karl-Olof Reinlund
    Medlemsnr
    01120
    Inlägg
    14

    Fel i Disgen 2018

    Jag har anmält detta fel men det blev inte åtgärdat i senaste uppdateringen. Gör ett nytt försök här.

    Johan Johansson Martens.
    Född å Unis 5/1 1811 i Ståbacka, Närpes.
    Torpare å Martens hemman i Nämpnäs, Närpes.
    Död 19/12 1865 i Nämpnäs. Närpes.
    ------------------------------------------------------------------------
    Levnadsbeskrivning
    ------------------------------------------------------------------------
    Relation med Beata Henricsdtr Engelqvist.
    Gift 19/12 1835 i Närpes.
    Bosatta i Nämpnäs,Närpes.
    Beata Henricsdtr Engelqvist.
    Född 27/10 1810 i Näsby, Närpes.
    Död 10/3 1858 i Nämpnäs, Närpes.

    Varför kommer Relation med då man sätter in en textrad under gift med? Och texten bör hamn under hennes eller hans dödsdatum.
    OBS texten mörk.
    Rätta detta i nästa uppdatering!

    Karl-Olof Reinlund

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är många som klagat på det nya sättet att oftare skriva "Relation med" i stället för "Gift med", t.ex. när man lagt till en text-notis i relationen, vilket känns fel. Det är väl OK t.ex. om personen är skild, då relationen består av gift+skild. Ofta skrivs även partnerns namn ut två gånger. Tycker inte det ser fint ut. Jag anmälde det till produktrådet för flera månader sedan. Hoppas att det åtgärdas till nästa uppdatering av Disgen 2018.
    Jag fortsätter att försöker övertyga produktrådet att även om mycket blivit bättre så är just denna förändring, som väl kom med 2018.1, inte bra.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2018-08-22 klockan 19:04. Anledning: Förtydligande
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det hinner inte med till nästa uppdatering. Förutom att bestämma hur det ska se ut i alla möjliga situationer så ska det implementeras och testas. Utveckling och testning är omfattande eftersom det finns oerhört många kombinationer att testa.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    I Disgen 2016 blev texten lite rörig så vi har valt att skilja på informationen om relationen tydligare från informationen om partnern. Relationens textnotis är t.ex. felplacerad När vi placerar den rätt och inte har partners porträtt med så blir texten för sammanblandad. Därför uppdelningen i relationens info resp info om partnern med avdelare.

    Exempel från de båda relationerna: Relation i Disgen 2016 och Disgen 2018.pdf

    Varför använder vi en numrering "Relation 1, Relation 2, Gifte 3"? " För en person med flera relationer, en del som gift och del utan gifte, blir det konstigt att att ha skilda numreringar (nummerserier) för gifte och icke-gifte. Därför har vi gått över till att numrera relationer.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Karl-Olof Reinlund
    Medlemsnr
    01120
    Inlägg
    14
    Det var bra i Disgen 8.2d inte behöver man ändra på den formuleringen. Ni gör bara enkla saker mycket invecklade.
    Utan textnotis under giftet så kommer det ingen "Relation" men med textnotis så kommer det "Relation" och är dubbla saker på manen eller kvinnan.
    Rätta omedelbart till det så att det blir som i Disgen 8.2d. Annars blir det slut för mig med Disgen 2018 användningen och säkert många fler med mig.

    Karl-Olof Reinlund

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det finns många viljor och behov bland våra användare. Det finns oerhört många situationer och kombinationer som ska hanteras vid utskrift. Så många att de flesta av oss har svårt att identifiera alla som behöver testas.
    Jag hoppas att du håller med om att utseendet i Disgen 8.2 och Disgen 2016 är rörig i och med att informationen om partner och relation är sammanblandad under partner. Konsekvensen är att huvudpersonen inte får någon info utöver ett ev gifte, såsom t.ex skild-notis, textnotis om bröllopet etc.

    Det är drivkrafterna att göra presentationen tydligare och separera info om relationen från partnern. Naturligtvis kan vi ha gjort något galet som kan göras bättre. Men tillåt mig tycka att kritiken inte alltid är så konstruktiv utan mer av karaktären "Det var bättre förr ..". Andra förbättringar i Disgen gör att förutsättningarna inte är desamma. Precis som i arbets- och privatlivet så förändras världen omkring oss så det inte går att backa tillbaka till samma värld som var en gång.

    Det vore trevligt om ni som gillar förändringen också ger sig tillkänna annars blir det diskussionen lite snedvriden.

    Exempel från Disgen 8.2 Disgen 82d.JPG
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Karl-Olof Reinlund
    Medlemsnr
    01120
    Inlägg
    14
    Jag har kanske för lång erfarenhet av Disgen som jag började med på 1980-talet och Disgen 3. En liten förbättring skedde då Windows versionen togs i bruk men nu på sistone ser det ut att ha spårat ur någon stans. Kanske det är för många som är med och utvecklar Disgen. Har även den erfarenheten av 12 stycken släktböcker som har gått i tryck för vår släktförening uppgjorda med Disgen. Man blir nedtryckt med detsamma om man föreslår något eller kommer med påståenden. Jag skall ge ett råd; hör på medlemmarnas åsikter så blir det rätt med Disgen framöver.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kalle, du kommer att få ett personligt mejl från mig.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej!
    Christer i 2016.6 har jag lagt in förlovning, sambo, gift, skild och då blir ansedeln enligt nedan (med bild före partners namn). Vad tycker du är fel med det?

    Exempel från Disgen 2016.6:
    Förlovning 1854-04-30 i Malmö Sankt Johannes (M),
    sambo 1856-10-01,
    gift 1857-02-27 i Bara (M) (Bara CI:4 (vigda 1838-1861) sid 130 1857 nr 1),
    skild 1880-01-01 från
    HÄR KOMMER BILDEN
    Karna Rasmusdotter.
    Född 1838-03-08 i Vinninge, Bara (M) (Burlöv AI:8 (hfl 1851-1860)).
    Död 1913-11-01 i Åkarp nr 6, Åkarp, Burlöv (M) (Burlöv FI:4 (döda 1910-1938)).
    Begravd 1913-11-07 i Burlöv (M) (CD: Begravda i Sverige 2). Burlövs gamla kyrkogård, nr. 577 (kista).
    Far: Rasmus Svensson.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Kalles första inlägg ovan (22/8). Han har lagt in en text på en relation som han menar ska visas för endera personen. Det arbetssättet förstår jag inte rikitgt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Christer. Det har du nog förstått fel. Texten avser relationen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  12. #12

    Karl-Olof Reinlund
    Medlemsnr
    01120
    Inlägg
    14
    Christer ser inte ut att ha ett hum om vad Disgen 2018 gör. Man behöver först lära sig grunderna i hur man gör böcker i Disgen 2018 före man förstår vad som händer när man sätter in en "Textnotis" under ett gifte. Nu kommer personen dubbelt med "Relation" och "Gift" och de kan jag inte godkänna. Avslutar Disgen 2018 användning som oanvändbart program för att göra böcker med och eventuellt även medlemskap i DIS.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •