Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Skriva ut i A0 eller A3

  1. #1

    Helén Vedlé
    Medlemsnr
    55253
    Inlägg
    18

    Skriva ut i A0 eller A3

    Ska visa några släktingar en Grafisk antavla. Har tillbringat några timmar med att försöka med alla alternativ som jag kan finna på.
    Önskemål: grafisk antavla på få pappersidor (9 generationer) så det blir överskådligt (och inte ett långbord behövs för att visa.
    Jag har provat:
    -liggand/stående
    -A4 + 2 sidor/sida då blir det i alla fall 8 ark A4
    -A4 + inställning i skrivare för A3 format blir många sidor.
    -variera avstånd

    frågor:
    1 något tips för att skriva ut en antava på A4 eller A3 som gör att det blir färre ark
    2 ringde arkitektkopia för att skriva ut A0 och då får man inte ha med ett usb-minne (virusrisk). Hon frågade om jag kunde maila en pdf - kan man göra det? (jag vet att man kan få skriva ut A0 i Dis öst men det är ju stängt och jag behöver denna nu)

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Med hjälp av DoPDF (fås via http://www.dopdf.com/ och är gratis!) borde du kunna skapa 4 st A2 PDF-filer (som ju motsvarar 16 A4 sidor) och sedan skriva ut filerna till A3-papper. Resultaten borde bli väl läsliga.

    Ett annat alternativ är kanske att använda programmet FinePrint ( http://fineprint.com/fp/ som kostar $50 men kan prövas utan kostnad). Det kan generera upp till 8 sidor per utskriftssida. Om du med (ex.vis) DoPDF gör 2 st. A1 PDF-er som sedan via FinePrint skrivs ut till 4 st. A3, så borde du få ett väl läsligt resultat.

    Om du har och är van vid Adobe Photoshop och har skapat en A0 PDF, så kan du läsa in filen som en bild och därefter "klippa, flytta och klistra" till ex.vis 4 st. A2-bilder för utskrift.

    Det går naturligtvis att skriva ut A0 PDF-en till en A3-sida, men då lär förstoringsglas behövas vid läsandet.

    De PDF-filer du skapar via (ex.vis) DoPDF låter sig lätt skickas som bilagor till E-postmeddelanden.

  3. #3

    Helén Vedlé
    Medlemsnr
    55253
    Inlägg
    18
    Stort tack för alla kompetenta råd. Då ska jag testa!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •