Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Faddrar

  1. #1

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20

    Faddrar

    Det här med faddrarna håller på att driva mig till vansinne så jag behöver lite vägledning.
    Jag klickar på lägg till fadder > väljer att lägga till en ny person > skriver in namn och kön > i nästa ruta ska man lägga till fadderns yrke och så står det att man gärna ska ange datum för fadderbarnets dop... Det kan jag förstå för då får man en uppfattning om när faddern hade det aktuella yrket... men varför ska jag lägga till "Ort"? Vems ort? Fadderns eller fadderbarnets? (men framför allt... VARFÖR??) > i nästa ruta ska jag fylla i vart faddern levde... dvs fylla i datum (igen!!) och där förstår jag varför jag ska skriva i orten > sen slutför jag och klickar på ok.

    (Jag kan tycka att dessa två rutor kan slås samman... Fadderns yrke+ort + fadderbarnets dopdatum... blir en yrkesnotis med datum och då begriper då iallafall jag att den personen levde då så någon levdenotis hörs som överflödig för mig...)

    OM jag nu upptäcker att jag missat skriva in nåt data så blir det naturligt för mig att dubbelklicka på faddern men se det gick inge vidare... man får endast upp om man vill ändra nån kommentar. Nä, det blir till att högerklicka för att få upp en massa alternativ. Ok... funkar det också... Men... när jag öppnar personöversikten på faddern så finns inget yrke med där!! Endast en "levde" notis. Jag har gjort på flertalet nu att när det bara stått "och dess hustru"... vilket det ofta gör... så har jag skrivit in på "Yrke" t ex "Kolaren Per Nyströms hustru" och så datum... men det kommer inte upp i personöversikten... Om jag nu gör en sökning på faddrar (som jag markerat med flaggor)... hur ska jag veta vem som är vem??? Var är yrkesnotisen??? ...där jag tyckte att jag var smart och skrev in vems hustru det var... för att sen lättare kunna koppla ihop denna hustru om det visar sig att hon finns i mina släktträd tidigare.

    Vidare vill kunna koppla ihop faddrar med befintlig person... när jag upptäcker att det är en person jag redan har... men jag kan inte för mitt liv begripa HUR. Finns det nån funktion eller måste jag göra det manuellt... alltså lägga in faddern på nytt? Jag kan tycka att när man nu lagt till en sån här fadderfunktion så är det ju snällt om det finns nåt enkelt sätt att koppla dem till befintliga personer också.

    Tack för hjälp // Annette

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Annette!

    Jag skall försöka svara kort på sista delen av din fråga om att lägga till en befintlig person.

    Det finns skam ett enkelt sätt.

    I fadder panelen på personöversikten till fadderbarnet väljer du lägg till fadder, sedan får du upp en sökruta där du väljer antingen ny person eller befintlig person.

    I det fall det är en befintlig person skriver du in sök kriterierna, namn lämpligen, välj sök, du får upp en lista med de personer som passar på sök kriterierna och väljer den rätta personen, sedan är det klart.

    Du har fått kopplat en befintlig person till fadderbarnet.

    Detta är en mycket kortfattat beskrivning, men jag hoppas du är hjälpt av den.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej Annette!

    Jag skall försöka svara kort på sista delen av din fråga om att lägga till en befintlig person.

    Det finns skam ett enkelt sätt.

    I fadder panelen på personöversikten till fadderbarnet väljer du lägg till fadder, sedan får du upp en sökruta där du väljer antingen ny person eller befintlig person.

    I det fall det är en befintlig person skriver du in sök kriterierna, namn lämpligen, välj sök, du får upp en lista med de personer som passar på sök kriterierna och väljer den rätta personen, sedan är det klart.

    Du har fått kopplat en befintlig person till fadderbarnet.

    Detta är en mycket kortfattat beskrivning, men jag hoppas du är hjälpt av den.
    Jag tog mig friheten att testa enligt Dina anvisningar. Det gick ju lätt och smidigt. På det här viset kom bara för- och efternamn med samt född- och dödsår. Går det inte att få med mer info om faddern? Yrke och framförallt orten.
    Vid en konvertering från 8:an kommer dessa uppgifter med förutom orten.

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Åke!

    I fadderpanelen ser du inget mer än namn och födelse samt dödsår, så långt allt rätt.

    Högerklickar du på faddern och väljer "personöversikt" ser du all information du har skrivit in om denna person.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Koppla faddrar

    OK! Det är alltså så det ska se ut? Det går alltså inte få med mer info på detta sätt när man kopplat till befintlig person? Borde inte orten komma med? Den skall ju vara kopplad till Levde-notisen enligt vad jag har fått uppgift om. I mitt exempel har jag en man och hustru som fadder till barnet. Det kommer i fadderspalten på barnet inte att framgå att de är ett par (man o hustru).

    En försämring i så fall. På nya faddrar går att skriva in yrke mm har jag förstått. Har fortfarande inte tagit ställning till om jag skall kopiera faddernotisen i 8:an till en textnotis innan konvertering. Det har ju varit mycket diskussion om det här på forumet.

    Kör fortfarande inte Dg2016 skarpt bl.a pga faddrana, fast jag laddade ner programmet så fort det fanns tillgängligt.
    Senast redigerat av kallstrand den 2016-08-20 klockan 19:53.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej igen Åke!

    Du kan genom att dubbelklicka på namnet få upp en kommentars ruta där du kan skriva in t.ex. att de är gifta med varandra, annars har du den information i personöversikten för faddern.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    "FADDER TILL ..."

    Jag har testat de flesta utskrifter och dess inställningar. Har inte i skrift lyckats få med "Fadder till".
    Hittar inte heller någon inställning där det kan väljas som tillval.
    Kanske något att åtgärda till nästa uppdatering?

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Åke, det har du nog tyvärr rätt i. Bra att du påpekar det. (Förbättringsrapport #3005)
    Senast redigerat av Christer den 2016-08-22 klockan 15:14.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    "FADDER TILL ..."

    TACK för upplysningen. Efterlyser också möjligheten att få med mer info när man kopplar till en befintligt fadder. Nu kommer ju bara namn och årtal för född och död med.
    När man gjorde konverteringen från 8:an så kommer ju all info med förutom orten. Går det inte att behålla den infon vid kopplingen till befintlig fadder? Faddern är ju kopplad till Levde-notis? Hur får man fram det på en befintlig fadder?

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Den här frågan kom också upp vid en paneldiskussion på Släktforskardagarna så nu har jag skrivet ett förbättringsförslag (#3006).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Den här frågan kom också upp vid en paneldiskussion på Släktforskardagarna så nu har jag skrivet ett förbättringsförslag (#3006).
    Det låter bra! Tack!

  12. #12

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Tack Hans-Peter för ditt svar men... jag vill inte LÄGGA TILL en redan befintlig person som fadder. Jag vill KOPPLA en redan inlagd fadder med någon som visar sig vara befintlig person. Anledningen till att jag inte lagt till denna befintliga person när jag la in den som fadder är att jag helt enkelt inte visste/kom ihåg/insåg att jag redan hade just den personen i min databas ELLER så är det en person som jag lagt in i min databas senare och då inte visste/kom ihåg/insåg att den personen redan fanns som fadder.

    mvh Annette

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •