Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Disgen(Disgen2018) CPU/minne

  1. #1

    Disgen(Disgen2018) CPU/minne

    Hej

    Sitter och har precis installerat Disgen 2018 åt en kund, När man tar upp en söklista och sen filtrerar den så är det otroligt slött, tänkte först att detta var på grund av de många objekten som ligger i listan.

    Men efter att ha övervakat kundens CPU och minnestilldelning för disgen, så verkar det som den begränsar sig till en cpu-kärna och där använder den bara 12% av den kärnan, samt minnet påverkas inte heller det minsta, då kunden sitter med en ganska hygglig maskin med väldigt mycket minne(32GB DDR4), samt en Intel CPU(8700K), samt en Samsung EVO 870 SSD M.2 på 500GB, samt ett grafikkort(GeForce 1060 6GB) så är det inte där flaskhalsen sitter.

    Jag skulle nog ifrågasätta hur det är byggt när det inte kan använda sig av eget valt antal CPU kärnor och minnesutnyttjande, när en sökning i söklistan som innehåller ca 200 000 personer och gör ett urval på "1855" tar upp emot 45 sekunder, och på gamla maskinen som är en Intel i5 med 5 år på nacken tar 2 minuter 30 sekunder, så verkar det konstigt i mina öron att Disgen inte gör bättre ifrån sig.

    Denna CPU har 12 kärnor och den utnyttjar en en 120-del av kraften i maskinen låter inte ok på en programvara som har beteckningen 2018 i sig....

    Jag har testat att ge Disgen.exe och dgstart.exe högre tilldelning av cpu, men utan något större resultat, andra saker i Disgen svarar knappt märkbart snabbare efter det, och söklisturvalten ingen skillnad.

    Vad kan jag göra för att förbättra detta resultat, om ni inte tror det är självaste Disgen som är boven i dramat?

    /Johan


  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Om jag förstår dig rätt gör du en söklista med 200000 rader och därefter en filtrering av söklistan?

    Ja, det går nog långsamt.

    Föreslår att du istället skriver in fler sökvillkor och får en mindre söklista som du inte filtrerar.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Ok? Läste du hela inlägget?

    Vi testade även att göra en *ort* filtrering först, jag är inte så hemma i disgeb, men jobbat med databaser av olika slag och register, detta tar väldigt lång tid och verkar inte utnyttja datorn resurser, lite kort o otrevligt svar där.

    /Johan

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Inte meningen att vara otrevlig. Men ja, jag läste hela inlägget. Gör man en söklista med 200k rader och filtrerar den tar det säkert rätt lång tid, eftersom filtrering (och sortering) i söklistan gör att alla rader först måste materialiseras. Det tar tid både i databasen och i själva söklistekomponenten. Därav mitt tips att skriva in fler sökvillkor vid själva sökningen så att söklistan inte blir 200k rader. Den är helt enkelt inte gjord att visa så stora resultatmängder. Men det tipset kanske är mer intressant för din kund (vår medlem) som ska använda Disgen.

    Vad gäller resursutnyttjandet så är det rätt mycket i Disgen som är entrådigt, t ex hela GUIet, så fler cpukärnor och hypertrådning snabbar inte upp programmet. Med den hårdvaran du nämner tror jag inte det finns något du kan göra för att få det att gå fortare.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •