Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DiSGEN demoversion XL

  1. #1

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245

    DiSGEN demoversion XL

    Man kan ju ladda ner en demoversion av DisGen för att kunna se hur programmet fungerar, begränsningen är att man bara kan ha ett litet antal personer i sin databas - sedan behöver man köpa en licens och kan sedan öppna upp demoversionen och fortsätta arbetet.

    Jag tror dock att det är rätt många med mig som redan börjat med släktforskning med ett annat program och har rätt många personer i databasen. Vi skulle, efter att med "Lilla demoversionen" ha sett att vi gillar programmet, ha ett andra steg: DiSGEN demoversion XL.

    DiSGEN demoversion XL behövs för att man ska se om den GEDCOM-fil som ens "gamla" släktforskningsprogram producerar kan importeras i DiSGEN utan problem. Utan att länkarna till källhänvisningarna bryts, utan att någon information försvinner. Jag har bytt program ett par gånger och ingen gång gick bytet smidigt. men då hade jag inte, som nu, 18000 poster i databasen. Så skulle det behövas en hel del manuell handpåläggning av GEDCOM-filen kommer jag inte att byta program.

    En "DiSGEN demoversion XL" ska förstås inte kunna användas i stället för att köpa programmet, så man behöver begränsa programmet på något annat sätt - stäng av GEDCOM-export och alla utskrifter. Eventuellt ha utskrifter med enorm "OBETALD DEMO" över alla sidor, men för att se hur utskrifterna ser ut i DiSGEN kan man ju använda det vanliga demoprogrammet.

    Jag har själv jobbat med programmering/Systemering i över 30 år, så jag vet att det inte alls är svårt att göra en sådan här Demo XL. Och jag vet att en sådan version vore mycket användbar.

    Annars, har man två veckors ångerrätt på DiSGEN?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Tommy, det är så vi har tänkt. När antalet personer överstiger en viss gräns övergår Demo-versionen till en Läs-version. Den senare har inte full funktionalitet men det går ändå att testa en hel del. Bl.a. går det att importera en Gedcom-fil som du efterlyser.

    Men vi har nog varit dåliga på att informera om det.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jaha, så det går att importera en GEDCOM-fil med 18000 personer och man har då en "read-only"-variant av programmet i nuvarande version?

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ja, det ska gå.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    DiSGen import-funktion tar inte hand om allt det icke-standard som Family Tree Maker 2012 trycker ut i GEDCOM-filen, så det försvinner för mycket information.

    Jag kan säkert fixa det mesta genom att ta in GEDCOM-filen i en editor, eller fixa det via ett skript, men det vore ju bra om import-funktionen tog hand om det. Om den som fick mitt resultat inte var datakunnig vore det absolut ett demonerladdning som inte resulterade i ett programköp, och det är ju inte bra för DiSGen även om felet ligger hos FTM 2012 (som för övrigt verkar ha bestämt att GEDCOM-export som följer "standarden" inte är bra för att behålla kunderna - man ska dessutom inte släppa någon ny version 2013...)

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Tommy,
    mejla mig en GEDCOM-fil, gärna tillsammans med kommentarer om den icke-standard i FTM2012 som du hänvisar till. Så ska jag förmedla den till en utvecklare som hanterar GEDCOM-frågor. Jag lovar ingen omedelbar åtgärd, men vi brukar försöka se till att importen tar hand om allt på något sätt.
    christer.gustavssonatdis.se
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Behöver din email-adress då - "mailskickar-formuläret" i forumet tillåter ju inte att man bifogar några filer...

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    asså, den står ju i mitt inlägg. :-)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    *Ingen* skriver ju ut sin email-adress i klartext i ett forum - så där är ju sista stället man letar på... :-)

    GEDCOM och loggfil kommer om en stund.

  10. #10

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Bytte ut at mot @:

    This is an automatically generated Delivery Status Notification.

    Delivery to the following recipients failed

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Du kanske har en gigantiskt stor fil som inte gillas. Det är helt OK om du gör ett anpassad GEDCOM-utdrag, dvs mindre, med exempel på problemen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Nej, inte gigantiskt stor, men zippad verkar GEDCOM-filen och felloggen slinka igenom. Men många mailservers godtar inte mail med zip-filer...

  13. #13
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    T ex sprend.com är annars bra för att skicka stora filer. Emailservrar är oftast konfigurerade för att inte acceptera större filer än 10 MB eller så.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •