Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Utbildning

  1. #1

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57

    Utbildning

    Jag saknar ämnet Utbildning här på forumet. Utbildning i Släktforskning rent allmänt och hur olika verktyg fungerar. Tror nog att förenigen också skulle kunna tillhanda ha datorutbildning på distans.
    Har tänkt skriva en motion om att DIS skall skapa Distans undervisning i släktforskning.
    Jag har själv arbetat med utbildning på Försvars högskolan och har därifrån en positiv uppfattning om distansundervisning.

  2. #2

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Bra idé!
    /Lennart

  3. #3

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Nätet innehåller mängder av information för släktforskare, men det är inte lätt att hitta de bästa ställena. Här tror jag DIS länkar har en viktig uppgift.
    Var finns de fem bästa ”privata” hemsidorna om släktforskning?
    Går det att komma i närheten av Hans Högmans ? http://www.algonet.se/~hogman/index.htm
    Jag vill skapa distansundervisning. Olle Andersson har gjort ett ex på en
    http://www.radiocom.se/slektkurs/search_fodelsefsg.html
    Någon som kan ge förslag på fler exempel, kanske redan färdiga kurser?
    Vem har den bästa introduktionen till släktforskning?
    Arkiv Digital tycker jag har en bra sådan.
    http://www.arkivdigital.se/slaktforskning/introduktion
    Kan DIS göra den bättre?
    Mitt tidigare inlägg innehöll två förslag. Ett om att skapa ett Ämne på DIS forum som handlar om utbildning. Två att DIS skall anordna Distansundervisning. Synpunkter?

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    (Jag flyttade hit tråden från forumet för synpunkter på webben)
    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    Mitt tidigare inlägg innehöll två förslag. Ett om att skapa ett Ämne på DIS forum som handlar om utbildning.
    Jag lade ett förslag i en annan tråd om att ta bort en hel del underforum. Jag tänkte inte lägga till något underforum om undervisning, det kan vi göra den dagen det blir gott om trådar som handlar om undervisning.

    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    Två att DIS skall anordna Distansundervisning. Synpunkter?
    Vi har diskuterat det i styrelsen en del, och jag tipsade styrelsens utbildningsansvarige Karl-Ingvar Ångstråm om den här tråden.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Så här har jag tänkt mig texten på motionen
    ”Motion till DIS årsmöte.
    Jag föreslår att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att till sätta en arbetsgrupp. Uppgiften till gruppen skall vara att undersöka vilka förutsättningar det finns för att bedriva utbildning inom släktforskning på distans, samt vilka verktyg som bör anskaffas till föreningen för detta ändamål.
    Lämna förslag på kursplaner
    Vilka möjligheter till samarbetspartners som finns”
    Mer information finns på hemsidan http://web.comhem.se/sfkurs/
    Synpunkter?

  6. #6
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det pågår en del arbete inom området men det finns inget att redovisa än. Som jag skrev som svar till ditt andra inlägg om motioner: en arbetsgrupp är kanhända ett bra sätt att lägga upp strategin för området.

    Sedan behövs det ju frivilliga till arbetsgrupperna, så att det blir något gjort!
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  7. #7

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Berglund Visa inlägg
    så att det blir något gjort!
    Jag har föreslagit DIS-B att lämna in följande förslag till nästa DIS-möte

    DIS styrelse ger uppdraget att arrangera en utbildningskurs för distansutbildningslärare under våren 2011 till Dis-B.
    Kursen arrangeras av DIS-Bergslagen i samarbete med Karlstads universitet (uppdragsutbildning) alternativt en folkhögskola, Studieförbundet Vuxenskolan.
    Kursen kan innehålla Metodik, Kursplaner, Utvärdering, Teknik.
    I tekningen ingår hur man använder programmen Camtasia (Inspelning av utbildningsprogram för dataprogram m.m.), webbvideokonferens, grupparbetsprogram
    Deltagarna i kursen inbjud sedan att ingå i DIS arbetsgrupp, som har till uppgift att skriva DIS handlingsprogram för distansundervisning, lämna förslag till DIS styrelse
    En interimarbetsgrupp kan bildas nu, jag har några namn som är villiga att ingå.
    DIS kan också nu tillhanda ha serverutrymme för distansundervisningskurser, ( får inte plats med utbildningsfilmer på nuvarande http://web.comhem.se/sfkurs/ )
    men det finns inget att redovisa än
    Är det inte här som föreningens visioner skall presenteras och diskuteras.

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    Jag har föreslagit DIS-B att lämna in följande förslag till nästa DIS-möte [...]
    En interimarbetsgrupp kan bildas nu, jag har några namn som är villiga att ingå.
    DIS kan också nu tillhanda ha serverutrymme för distansundervisningskurser, ( får inte plats med utbildningsfilmer på nuvarande http://web.comhem.se/sfkurs/ )
    Är det inte här som föreningens visioner skall presenteras och diskuteras.
    Forumet är en kanal men det tar ett bra tag innan vi når en stor del av föreningens medlemmar.

    Status just nu är att vi (dvs Karl-Ingvar Ångström, som ansvarar för detta i styrelsen) har skickat ut en fråga till regionföreningarna om hur man vill göra med distansutbildning. Svaren på detta utvärderar vi på nästa styrelsemöte i början på februari. Skulle väl tro att ditt förslag enligt ovan hittar fram via Dis-Bergslagen. I och med att frågan så att säga ligger ute hos regionföreningarna finns det inte så mycket att redovisa, det var det jag menade.

    Jag vet att Bengt Kjöllerström i Lund har intresserat sig för distansutbildning också, har du haft kontakt med honom?

    Serverutrymme och liknande är inga problem att fixa.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #9

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Årsmötet röstade ja till min motion om distansundervisning.
    Första grundkursen om Disgen på distans har vi redan startat i Karlstad.
    Kursen har en egen hemsida http://web.comhem.se/disgen/ där kommer information om kurs innehål, mål m.m. att finnas.
    Vi använder oss av DropBox och där ligger nu utbildningsfilmer, övningsuppgifter och overhed bilder.
    Just nu är vi en mindre grupp, som försöker få till det och än så länge måste vi jobba ideellt.
    Men målsättningen är att distanslärarna skall få en gratifikation med tiden.
    Kan du tänka dig ställa upp som distanslärare?
    Kontakta mig.
    kjell.hasselroth@comhem.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •