Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bilagor

  1. #1

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20

    Bilagor

    Jag skulle vilja kunna lägga till/länka bilagor till mina "gubbar" som kommer med sist i utskrift. Till exempel bilder på bouppteckningar - jpg eller allra bäst pdf, eftersom det handlar om flera sidor - men även textfiler... skrivit i t ex Word. Eller finns det redan nån sån funktion som jag har blåmissat?

    Mvh Annette

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Annette,

    Bilder fungerar som det alltid gjort. Välj notistyp bild och hämta rätt bild i dgpic katalogen. Tänk på att endast en bild kan användas som porträtt, resten är normala bilder. Dessa bilder kommer med i utskrifter om så väljs i inställningarna för respektive utskrift men kommer i anslutning till personen som tidigare.

    Vad gäller dokument så kan dessa läggas in som länkar i nya panelen arbetsmaterial, men är då endast tänkt som forskningsstöd och skrivs aldrig ut. Texter måste läggas i en textnotis för att komma med i utskrifterna. Ett tips är att konvertera dokumentet till en bild, så är problemet löst, men kommer också i anslutning till personen.

    Det finns möjlighet att lägga in bilder i källträdet och ortsbeskrivningarna som kommer ut i anslutning till dessa. Dessa kommer då ut sist, men det kan knappast betecknas som en direkt bilaga utan är register. Jag har lite svårt att föreställa mig hur bilagor skulle ta sig ut i utskrifterna. Den enda jag kan tänka mig skulle kunna fungera är an eller stamtavla i tabellform, men jag undrar om det blir begripligt ens här, det blir väl ett omfattande hänvisningssystem.

    Lycka till,
    Anders

  3. #3

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Hej Anders och Tack för svar,
    Jag har tänkt tanken själv att göra om det till bilder men då undrar jag... När du säger "i anslutning till personen"... innebär det att det hamnar i Levnadsbeskrivningen? Om det hamnar SIST i anslutning till personen så funkar det hur bra som helst för mig. Tanken är inte att skriva ut dessa bilagor med an- eller stamtavla utan med ansedel/personakt. (Kan tyvärr inte testa själv just nu då min dator havererat och jag håller i skrivande stund på att formatera och installera om... allt... suck)

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Om du låter bilden vara just en bild (och inte porträtt), så brukar man ju ha bilderna i levnadsbeskrivningen. Och där väljer man vilken ordning notiserna ska stå. Läggs just denna bild sist bland notiserna som ska till levnadsbeskrivningen, så kommer bilden sist i just den avdelningen.

  5. #5

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Men... om det hamnar under Levnadsbeskrivningen så kommer ju det FÖRE personens barn... giftermål också om jag inte minns fel. Jag vill ha mina bilagor SIST. Låt säga att jag har 7 sidor på en person. Jag har t ex två bilagor till flyttningslängden för en som kom från Tyskland + 5 sidor bouppteckning. Jag vill ju alltså att dessa ska hamna absolut SIST. Man ska ju inte behöva bläddra till sista sidan för att hitta barn och äkta hälft...

  6. #6

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Annette,

    Som utskriften av Ansedel är uppbyggd så kommer alla notiser kopplade till huvudpersonen direkt efter namnet. Undantaget är då de notiser som man valt skall hamna inom levnadsbeskrivningen.

    Efter levnadsbeskrivningen kommer föräldrarna (med sina notiser enligt val).

    Därefter kan man välja om alla relationsnotiserna skall komma samlade innan alla barnen eller direkt före varje barnakull. Vilket inte har någon direkt effekt om man inte har mer än ett förhållande.

    Sedan finns ju också möjligheten att välja till föräldrar till ingifta och ingifta personer för barnen, som kommer i direkt anslutning till respektive.

    Alltså finns ingen möjlighet att lägga något "efter" barnen, det val du har är alltså före eller i levnadsbeskrivningen.

    Utskrifterna har ju en viss utformning som beslutats för länge sedan, men det finns ju inget som säger att man inte kan göra en till eller ändra i de befintliga. Frågan är som alltid om behovet motsvarar arbetsinsatsen som krävs.

    Hälsningar,
    Anders

  7. #7

    Annette Bergqvist
    Medlemsnr
    14705
    Inlägg
    20
    Jag tror absolut att det finns ett behov för detta. Det öppnar ju enorma möjligheter för var och en som använder programmet.

    Jag har skrivit ett annat inlägg under rubriken "Bilagor" från 2016-02-28. Känner att det och det här smälter samman och går lite hand i hand.

    Jag tror att majoriteten skulle vara tacksamma om dessa förslag kunde genomföras. Javisst... många är säkert nöjda som det är men många kommer även att se de nya möjligheterna. Att kunna se personuppgifterna samlade tillsammans och sen "Fritext" (se mitt inlägg om Bilagor) och bilagor sist (efter egen sortering) ger ett supersnyggt helhetsintryck i utskriften!

    Mvh Annette

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •