Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Dis Arkiv

  1. #1

    Dis Arkiv

    Kanske detta hamnar på fel ställe?
    Det står att - man kan skicka email om det inte är för stort? vad är för stort? var går gränsen?

    Hur ofta tycker man att man skickar - 1-2 ggr per år?

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    För närvarande är gränsen 30 Mbyte, men då måste man veta att mejlprogrammet kodar om zip-filer så att det går igenom servrar som brevet passerar. Testa!

    Om du har en Dropbox (eller Google Drive, Microsoft Onedrive, Apple iCloud, etc) så kan du sända en länk till filen i "molnet" så hämtar jag den.

    Du kan sända in ett antal gånger per år! Men 1-2 gånger per år är vanligast.

  3. #3

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Kan jag sända in annat än en säkerhetskopia? Jag har en hel del filer som jag vill skall sparas till eftervärlden.

    I Testamentet står det i början "Följande data-och programdisketter (eller motsvarande) överlåtes
    till DIS enligt villkoren nedan"

  4. #4

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av m05143 Visa inlägg
    Kan jag sända in annat än en säkerhetskopia? Jag har en hel del filer som jag vill skall sparas till eftervärlden.
    Ja visst! Om du har Dropbox (eller OneDrive, etc ) kan du sända en länk till filerna så hämtar jag dem. Lägg dom i en egen mapp på Dropboxen.

    /BoK

  5. #5

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Tack Bo. Men 30 MB är ju inte så mycket tyvärr. Jag har ett antal GB.

  6. #6

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Intressant ämne. Har också planer på att skicka in. Förmodar att mer står att läsa på hemsidan.
    Hur får eventuella efterlevande eller andra intresserade tillgång till materialet, om de skulle önska det?
    Antar att de måste ha tillgång till Disgen då, eller är det tillgängligt på annat sätt?

  7. #7
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Har ni funderat på en FTP-server med quota per konto så man kan skicka in filer närhelst man vill?

  8. #8

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av m05143 Visa inlägg
    Tack Bo. Men 30 MB är ju inte så mycket tyvärr. Jag har ett antal GB.
    Sänd en CD/DVD eller ett usb-minne.

    /BoK

  9. #9

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av kallstrand Visa inlägg
    Intressant ämne. Har också planer på att skicka in. Förmodar att mer står att läsa på hemsidan.
    Se https://www.dis.se/index.php/dis-arkiv

    Hur får eventuella efterlevande eller andra intresserade tillgång till materialet, om de skulle önska det?
    Du får ett avtal tillbaka och du kan också skriva ett släktforskartestamente (https://www.dis.se/slaktforskartestamente) för att ha bland dina efterlämnade papper.

    Antar att de måste ha tillgång till Disgen då, eller är det tillgängligt på annat sätt?
    Du kan skicka in en Gedcom-fil.

    /BoK

  10. #10

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Har ni funderat på en FTP-server med quota per konto så man kan skicka in filer närhelst man vill?
    Vi har funderat i dom banorna, men är många projekt före...

    Vi föröver inkomna "bidrag" till en NAS (Network Attached Storage) och det är inget som vi gör automagiskt.

  11. #11

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av BoKleve Visa inlägg
    För närvarande är gränsen 30 Mbyte, men då måste man veta att mejlprogrammet kodar om zip-filer så att det går igenom servrar som brevet passerar. Testa!

    Om du har en Dropbox (eller Google Drive, Microsoft Onedrive, Apple iCloud, etc) så kan du sända en länk till filen i "molnet" så hämtar jag den.

    Du kan sända in ett antal gånger per år! Men 1-2 gånger per år är vanligast.
    Kan man skicka större filer om skickar via molnet?

  12. #12

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Kleve, du skriver att " mejlprogrammet kodar om zip-filer ". På vilket sätt, blir de oläsliga?

  13. #13

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av kallstrand Visa inlägg
    Kan man skicka större filer om skickar via molnet?
    Ja! Då kommer undan begränsningar med mail. Det är "bara" att skicka länken till filen i mailet.

  14. #14

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av m05143 Visa inlägg
    Kleve, du skriver att " mejlprogrammet kodar om zip-filer ". På vilket sätt, blir de oläsliga?
    Jag uttryckte mej fel! När man skickar zip-filer kodar mejlprogrammet automatiskt om filen så att den kan passera alla mailservar till adressaten. När den gör det så ökar filen med ca 50 %!

  15. #15

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej Åke.
    Det går bra att "överföra" stora filer via molnet. Det finns säkert någon praktisk gräns på storleken.
    I Dropbox fungerar det så att du kopierar din fil till din Dropbox, och delar den sedan med Bo, så kan han ladda ner den därifrån.
    Därefter får du ta bort filen från Fropbox, så att den inte ligger där och tar upp utrymme.
    Det finns även andra motsvarande möjligheter.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  16. #16

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Vill bara känna mig säker innan jag berättar för kollegorna om DIS Arkiv:
    Max 30 MB? Har hört från annat håll inom DIS att man INTE vill ta emot stora GB/TB-filer.
    Säkerhetskopia och/eller Gedcom-fil?
    Kan jag sända in andra typer av filer, t ex Word eller Excel?
    Kan sända in flera ggr per år?

  17. #17

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    30 MB! MEN ca 20 MB om man vill maila filer (se ovan). Mail är inte byggt för att föra över stora fil! Använd "Dropbox" eller USB-minne för det!
    Säkerhetskopia om du använder Disgen. Annars Gedcom.
    Du kan sända in andra filer. Men tänk på att också spara filerna i ett framtidssäkert format, ren text…
    Du kan sända flera gånger per år.

  18. #18

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    På blanketten DIS Arkivs testamente står det:
    (Detta testamente kan kompletteras med DIS Arkivs Avtal för släktforskarmaterial). Var hittar jag det?

  19. #19

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    På testamentet står:
    "1. ”Materialet kan även innehålla uppgifter om levande personer. Därvid skall vid varje tidpunkt mottagaren iaktta vad som stadgas i aktuell data och sekretesslagstiftning (DIS har 1995 av Datainspektionen erhållit tillstånd att upprätthålla en databas med sådant material”.
    Här kan det tänkas att Dis avtal från 1995 inte längre är aktuellt!

  20. #20

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200

    Ren text... XML?

    Citat Ursprungligen postat av BoKleve Visa inlägg
    30 MB! MEN ca 20 MB om man vill maila filer (se ovan). Mail är inte byggt för att föra över stora fil! Använd "Dropbox" eller USB-minne för det!
    Säkerhetskopia om du använder Disgen. Annars Gedcom.
    Du kan sända in andra filer. Men tänk på att också spara filerna i ett framtidssäkert format, ren text…
    Du kan sända flera gånger per år.
    Är XML att betrakta som ett framtidssäkert format?

  21. #21

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Läste du inte https://www.dis.se/slaktforskartestamente?

    "Dis erbjuder en enkel mall för att skriva ditt "släktforskartestamente" så att anhöriga kan hantera ditt material på önskat sätt. Lägg det bland dina viktigare papper hemma tillsammans med en säkerhetskopia från ditt släktforskningsprogram."

    Testamentet är för DIG och dina efterlevande! Inte för DIS.

  22. #22

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Missförstånd från min sida. Men jag gör väl något avtal med DIS?
    Så här står det "När och på vilket sätt materialet får disponeras bestämmer du - givaren - själv genom ett avtal med Dis. Ett sådant avtal upprättas då materialet inkommit till Dis Arkiv." Var hittar jag detta dokument?

  23. #23

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Du får ett avtal när du första gången skickar in till DIS Arkiv.

    På frågan om framtidssäkra format låter jag andra svara. Jag har varit borta för länge från data branschen.

    https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.63...p-bilder-video hittade jag "Andra exempel på format som lär stå emot tidens tand är pdf, docx, mp3, mp4, mov, m4v och så klart txt." och jpeg-bilder.

  24. #24

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Nu har jag just sänt in en säkerhetskopia till Dis Arkiv. Är nyfiken på avtalsblanketten.

  25. #25

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Har tidigare läst att DIS Arkiv skulle innebära att DIS håller min insända säkerhetskopia uppdaterad med avseende på nya versioner av Disgen. Men på hemsidan står nu inget sådant.
    Vad gäller idag?

  26. #26

    Andreas Jansson
    Medlemsnr
    38150
    Ort
    Tärby, Fristad
    Inlägg
    51
    Hej!
    Jag har liknande frågor som flera av de andra redan ställt här; hur avtalet ser ut, som man får när man skickar in material till DIS Arkiv, och på vad sätt materialet kan tillgängliggöras.
    Vi/de som skickar in till arkivtjänsten vill väl troligen att andra personer (kanske vem som helst som efterfrågar materialet) ska kunna ta del av det på något sätt. Men hur får någon reda på att det över huvud taget finns, och hur tar de del av det?
    Finns det register över de släkter som DIS Arkiv hyser? Och ska man besöka någon viss fysisk plats för att få ta del av sådant material?

    Det är mycket som är rätt oklart kring Arkivets funktion i vad som framkommer här och på hemsidan, kring hur det fungerar rent praktiskt med vidare forskning i deponerade arkiv.

    Jag upprepar även frågan som Sten-Sture Tersmeden ställde häromdagen: sker uppdatering av material som man insänder i backup-format, eller kommer arkiven att ligga och åldras och bara gå att öppnas av samma DISGEN-version som man gjorde backuppen med?

  27. #27

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlägg
    Hej!
    Jag har liknande frågor som flera av de andra redan ställt här; hur avtalet ser ut, som man får när man skickar in material till DIS Arkiv, och på vad sätt materialet kan tillgängliggöras.
    Vi/de som skickar in till arkivtjänsten vill väl troligen att andra personer (kanske vem som helst som efterfrågar materialet) ska kunna ta del av det på något sätt. Men hur får någon reda på att det över huvud taget finns, och hur tar de del av det?
    Jag har ännu inte satt mig in i hur jag kan sända forskningen till Disbyt efter medlemmens död. Men det ska göra.

    Finns det register över de släkter som DIS Arkiv hyser? Och ska man besöka någon viss fysisk plats för att få ta del av sådant material?
    Nej! Det finns inte något register. Det är en förvaring för den enskilde medlemmens forskning, som han/hon bestämmer över. När han/hon är död kan vi lämna ut uppgifter om en familj. Inte hela forskningen om inte medlemmens testamente säger något annat.

    Det är mycket som är rätt oklart kring Arkivets funktion i vad som framkommer här och på hemsidan, kring hur det fungerar rent praktiskt med vidare forskning i deponerade arkiv.
    I första hand är det en säker förvaring av forskningen om datorn förolyckas. Man kan skicka in säkerhetskopior några gånger per år. Inte bara en gång!

    Jag upprepar även frågan som Sten-Sture Tersmeden ställde häromdagen: sker uppdatering av material som man insänder i backup-format, eller kommer arkiven att ligga och åldras och bara gå att öppnas av samma DISGEN-version som man gjorde backuppen med?
    Vi kan ta ut och sända tillbaka i moderna versioner av Disgen eller via GEDCOM om det ska till andra program.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •