Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Flaggor

  1. #1

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590

    Flaggor

    Jag har lagt till en flagga för "Nyregistrerat" och markerat "För ny person".

    Men någon flagga sätts inte vid nyregistrering, varför?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det finns en inställning också, den första under Program - inmatning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Tack, nu funkar det.
    Nu gäller det bara att hitta personerna man missat.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Sök på skapatdatum.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    André Gustafsson
    Medlemsnr
    23010
    Inlägg
    10
    Nja, tyvärr verkar flaggorna inte riktigt fungera som flockarna i Disgen 8. I Disgen 8 höll programmet reda på i vilken flock man befann sig, så när man la till nya personer, så hamnade de automatiskt i samma flock om man inte manuellt ändrade på det. Praktiskt då man i de allra flesta fall ville ha samma flock, och på så sätt slapp tänka på det om man skulle lägga in ett stort antal nya personer.
    Så verkar tyvärr inte Disgen 2016 fungera. Jag har ännu inte lyckats åstadkomma samma paraktiska automatik. Det närmaste jag har kommit är följande:
    Jag började, som föreslagits ovan med att gå in på "Verktyg - Inställningar - Program - Inmatningar" och bocka för "Använd standardflaggor för nya personer", men det räckte inte.
    Utan man måste också gå in på "Redigera - Flaggor", och bocka för den flagga man vill ha som förinställning (default).
    Nu kan Du lägga till Din nya ana, med alla syskon och övrigt, och alla fär samma flagga.
    Skillnaden är dock att de här flaggorna ligger kvar för alla nya personer Du lägger till, oavsett var Du är i Ditt träd. Går Du över till någon annan plats i trädet, där Du använde an ennan flock måste Du gå tillbaka till "Redigera - Flaggor" och ändra igen.
    Går det att fixa i Disgen 2016, på samma sätt som Disgen 8 fungerade?

    Mvh,
    André

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det du beskriver är den kompromiss vi har tagit fram.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Det du beskriver är den kompromiss vi har tagit fram.
    Borde inte det gå att fixa Christer? En klar försämring annars, nu när flockarna också försvunnit?

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Är det någon annan som håller med eller inte håller med att det ska vara möjligt att ställa in om man vill ärva alla flaggor eller inga alls. Eller er som vi gjort någon eller några utvalda.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jag saknar också arvet som fanns i 8:an.

    Att alla flaggor ärvs tror jag inte är bra. Det passar i alla fall inte mitt sätt att använda flaggor.
    Men att kunna peka ut en eller flera flaggor som man vill skall ärvas tycker jag skulle vara en klar förbättring.

    Det gäller dock att funktionen blir praktisk och inte kommer i konflikt med nyregistreringsflaggan.

    Det är smidigt att sätta/ändra flaggor vid registrering av personer men med automatik, som fungerar bra, så slipper man detta moment vid varje registrering.

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Är det någon annan som håller med eller inte håller med att det ska vara möjligt att ställa in om man vill ärva alla flaggor eller inga alls. Eller er som vi gjort någon eller några utvalda.
    Litt todelt, både for og mot.
    Fordelen er at da får jeg med familietilknytning og slipper å måtte sette flagget for hver person jeg legger inn når jeg jobber med en slektslinje, og har kommet over noe publikasjoner som jeg ønsker å legge inn et skjelett av for videre bearbeiding og kildesjekk

    Men, i og med at jeg en dag jobber med en slekt og så kanskje en annen slekt, så kan det å ta vare på et flagg fra forrige gang medføre at feil flagg settes.

    Med skrekk minnes opplegget i Disgen 3.5 hvor man fysisk kunne angi hvilken flokk man la inn data inn i. og ofte var jeg for ivrig til å huske å slå av det, så jeg har fortsatt mange individer i basen som holder til i feil flokk.

    Men for å dokumentere det for egen bruk har jeg delt i Gedtreff en løsning som viser kopling mellom flokker basert på Gedcom-ID, en rapport som skapes ved all kjøring av Disgen-materiale med flok-nr markering i Gedcom-ID.
    Det skapes da en rekke BMP-filer med både et alle flokker til alle-plott og ett for hver flokk til alle flokker ellers.
    Men siden et ytterst fåtall DIS-Norge-medlemmer bruker Disgen, og enda færre GEDtreff, så har nok plottet null interesse utenom egen bruk (et av oppryddingsprosjektene jeg må fullføre før jeg selv tar Disgen 2016 i ful bruk evt. før eksport til annet program om jeg ombestemmer meg og går for Legacy for fremtiden.
    For tiden rekker uansett ikke tid til pga. jobbprosjekt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11
    Jag har en flagga, typ gamla flock 0,satt som default, dvs om jag missa sätta rätt så hittar jag alla nya med den flaggan, och kan lägga de rätt.

  12. #12

    Eskil Persson
    Medlemsnr
    18823
    Inlägg
    1
    Hej!

    Att arbeta med flaggor blir med 2016 för mig ett nytt arbetssätt och visst vill man ha kvar de gamla flockarna, men jag ser fördelar med nya.

    Förslag: Vid inmatning av nya personer får man den ena dialogrutan att fylla i efter den andra - lite ovant men helt OK. Varför inte sist lägga till dialogrutan med flaggor i denna serie - då glömmer man inte att ange flaggor!

    Vill man inte jobba med flaggor kanske man kan stänga av funktionen under Inställningar.

    Hälsn
    Eskil

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    När du registrerat en ny person så öppnas personöversikten och du är bara ett klick bort för att Hantera flaggor.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14

    Hans Samuelsson
    Medlemsnr
    29480
    Inlägg
    13

    Flockar

    Kan bara hålla med några av inläggen ovan, att jag saknar flockarna, alternativt något sätt att automatiskt få samma flockflagga på en ny person som på de personer den nya personen är anknuten till.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •