Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppdatering av HTML-ansedel

  1. #1

    Leif Hernberg
    Medlemsnr
    11839
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    4

    Uppdatering av HTML-ansedel

    Hej! För ett antal år sedan gjorde jag en, som jag tycker, lyckad HTML-ansedel enligt instruktioner i Disgen 8 handledningen. Därefter har jag flyttat och sysslat med mycket annat som tagit bort intresset från ansedeln. Samtidigt har jag dock ivrigt fortsatt med släktforskningen och lagt till mycket i mitt Disgenprogram. Nu skulle jag gärna uppdatera ansedeln, men vet inte hur jag skall göra. Måste jag göra en helt ny ansedel, eller kan jag uppdatera med det aktuella innehållet i Disgen? Kan någon komma med enkla, jordnära instruktioner skulle jag vara mycket tacksam. Nämnas kan att jag inte lagt ut ansedeln utan har den tillgänglig endast för mig och den närmaste släkten.

  2. #2

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Leif,

    Mycket har ändrats i mallarna de senaste åren, vissa av funktionerna som fanns då används inte längre och kommer så småningom att tas bort. De ska dock fungera ytterligare ett tag så du bör kunna köra dina mallar fortfarande.
    Jag rekommenderar dock att du börjar om från någon av standardmallarna. Jag håller på med en ny uppdatering för att HTML-sidorna ska klara W3C-validering och bygga mer på CSS-filer för formatering, förhoppningsvis kommer dessa att släppas under våren efter en ordentlig testomgång.
    Någon manual för att skapa egna mallar har vi inte ännu, den står högt på prioritetslistan men jag kan inte säga något om när den kommer.
    /Gunnar

  3. #3

    Leif Hernberg
    Medlemsnr
    11839
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    4
    Mitt ex av Disgen 8 Handledning är från 2001. Finns det en nyare upplaga med aktuell information om skapande av HTML-filer?

  4. #4

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Det låter som om du först av allt borde uppdatera Disgen till version 8.2 (a)! Med 8.2 kom det en ny handledning.

  5. #5

    Leif Hernberg
    Medlemsnr
    11839
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    4
    Tack, Gunnar, för dina svar! Jag har funderat på att uppdatera till 8.2 då jag så småningom går över till Windows 7. Men kanske jag borde fundera på det redan i dagsläget. Kan du trots allt ge mig en fingervisning om hur jag skall göra om jag vill uppdatera min HTML-ansedel med aktuella data från mitt Disgenprogram. Måste jag göra det manuellt, person för person, eller kan jag på något sätt bara uppdatera hela ansedeln? Eller bör jag göra en helt ny ansedel baserad på aktuellt innehåll? Hur blir det då med alla fotografier etc som jag plockat in i ansedeln? Förlåt alla dessa förmodligen korkade frågor från en ivrig släktforskare som inte på lång tid sysslat tillräkligt med HTML-sidor .

  6. #6

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Jag troodde från början att det var HTML-mallarna du ville uppdatera men nu tolkar jag det mer som att det är dina skapade HTML-sidor du vill uppdatera.
    Normalt gör man ju en ny export till HTML, då får du med alla information och bilder som du har i din databas (eller den info du väljer att ta med). Du kan ju välja att exportera alla personer eller valda delar, titta i handledningen så får du nog en bra bild av vilka möjligheter som finns och hur enkelt det är.

  7. #7

    Leif Hernberg
    Medlemsnr
    11839
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    4
    Jo, det var nog det jag var ute efter. Har nu lyckats skapa en ny sida, men kämpar ännu med att komma underfund med hur jag i tiden lyckats skapa ett fint och informativt försättsblad med knapp som för vidare till ansedeln. Dessutom skulle jag vilja ha en knapp på alla sidor som för tillbaka till huvudpersonen. Förstår att den kan åstadkommas genom en sidfot, men hittar inte information om detta i manualen. Men detta är säkert något som jag bör ta upp med en fadder och inte besvära dig med. Bästa hälsningar, Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •