Av Ingemar Andersson Onsdagen den 24 januari, 2007 - 04:59: |
Självfallet vill man att sin forskning skall vara läsbar i framtiden. Annars blir ju allt arbete till ingen nytta. Datavärlden vet väl alla att den utvecklas mycket snabbt och åtminstone jag befarar att t. o. m. en enkel hembränd CD inte är läsbar om 25 år. Är då det skrivna ordet antingen i datautskrift eller handskrift det enda riktiga ? En intressant fråga i ett viktigt ämne som förtjänar diskussion.
Av Stig Hansson Onsdagen den 24 januari, 2007 - 08:30: |
Tror du ska vara glad om din CD håller i hela 25 år! Sen är frågan om det finns program som kan läsa den då. Hittills har nog papper hållit längst. Tycker som du att det här är ett ämne som borde diskuteras mer
Av Ingemar Andersson Torsdagen den 25 januari, 2007 - 05:12: |
Min avsikt är att så måningom lämna min forskning till Dis Arkiv. Men jag kan inte låta bli att konstatera att om jag gör en utskrift så har jag skrivet min bibel och är tillbaka på ruta ett. Den kan ju givetvis läsas men inte bearbetas, dessutom har mina inspelade filmklipp och inspelningar som finns i databasen förvunnit. Är ändå inte en central databas som hela tiden uppgraderar sig allt eftersom tiden går en lösning ? Sätt Er på huggkubben datafreck och hitta lösningen.
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 29 januari, 2007 - 11:50: |
Någon som vet hur säkra de små USB-pinnarna är? De har ju inga rörliga delar som t ex hårddiskarna. Och nu finns det ju rätt stora sådana på 8 GB.
Av Niklas Lundin Måndagen den 29 januari, 2007 - 15:48: |
Har sökt lite på nätet efter svar på frågorna ovan utan att hitta något entydigt svar.
Frågan är om man vet den verkliga lagringstiden på CD, USB, Diskett osv.
Som redan nämnts är nog fortfarande pappersvarianten bäst då den är fysisk.
Man kan ju här betänka att det är just papper vi läser i kyrkböckerna och bortsett från handstilen håller de än.
Redan idag kan en skanner läsa in text och i framtiden är det inte helt otroligt att en bunt papper lätt kan läsas in i dåtidens program.
Själv sparar jag på flera medier med jämna mellanrum, både på USB, CD, CDR, DVD, Diskett, i datorn och på papper.
Vad kan man mer göra?
Niklas
Av Patrik Hansson Tisdagen den 30 januari, 2007 - 10:02: |
Jag har haft en som slutat fungera. De kan vara känsliga för statisk elektricitet. Tidningen Mikrodatorn har haft ett test för ett tag sedan och det visade sig att de tål en hel del men vissa var mer känsliga en andra för strömspikar och statisk elektricitet.
Av Ingemar Andersson Onsdagen den 31 januari, 2007 - 05:41: |
Märkligt att döda havsrullarna skrevs för flera tusen år sedan åndå finns det folk som kan tyda dem, men nuvarande tekniska kunnande inom data klar bara några tiotals år. Hembrända CD är mycket känsliga i sitt färgskikt man bränneri för ljus sägs det, och har därför inte så lång läsbarhet. Trots allt så har utskrifter från datorn sina begränsningar om man vill massproducera. Naturligtvis går det att scanna men då får man finna sig i att hantera det som en bild och är inte så lätt redigerbar. Jag är som kantöstgöte och 1/4 -dels smålänning mycket envis och har därför mejlat mina frågor till en Pc-tidning som rotar i allt möjligt. Hoppas de kan ge svar.