Datering av gamla foton

DIS Forum: 6. Ordet är fritt (Efterlysningar hänvisas till www.genealogi.se): Datering av gamla foton
Av LarsErik Åström Onsdagen den 11 april, 2007 - 19:29:

Gamla fotografiska porträttbilder/ateljébilder finns ju i olika tekniker och utföranden.
Mitt (rimligen) äldsta foto är en dagerrotyp i skyddande etui. Så har jag några troligen nästan lika gamla som är på någon slags fernissad metallplåt. Dessa finns både i format ca 6 x 10 cm och som små runda eller ovala broschbilder, kanske 15 mm i diameter. Sedan kommer väl alla de där 6 x 10 cm-korten i stående format med fotoateljéns namn och ort nertill, "visitkortsporträtten".

De olika teknikerna borde kunna vara till hjälp vid datering av fotona. Har någon träffat på någon historik som kan berätta under vilka tidsperioder de nämnda teknikerna användes, framför allt i Sverige? Jag läste någonstans att de gamla glasade dagerrotyperna försvann i USA före 1860-talet (vilket gav mig en grovdatering), men hur är det med tunnplåtsbilderna - och i Sverige? Och när kom visitkortsporträtten, och när försvann de?

Det kunde också vara till dateringshjälp att veta när olika svenska fotoporträttateljéer kom till och lades ner.

Kan någon hjälpa mig vidare?

Av C-G Magnusson Torsdagen den 12 april, 2007 - 07:36:

Fotografins utveckling enligt Wikipedia ... Har för mig jag sett en svensk bok om fotografins historia, men minns inte namnet.

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 12 april, 2007 - 08:20:

Hej LarsErik! Under Rötters Porträttfynd finns en länk till Lennart Snabbs förteckning som han har gjort utifrån »Förteckning över Svenska Fotografer» för åren 1899 och 1911 och sammanställt en lista över alla yrkesfotografer ordnad efter verksamhetsort. Den finns som pdf här.

Där får du en del namn och årtal. På sidan om porträttfynd anges också att "visitkortsporträtt (ca 6x9 cm) och kabinettsporträtt (ca 11x14 cm) ... var som mest populära mellan omkring 1860 och omkring 1910."

Hälsningar,
Eva Dahlberg

Av C-G Magnusson Torsdagen den 12 april, 2007 - 09:47:

Författare: Söderberg, Rolf, 1918-
Titel: Den svenska fotografins historia: 1840-1940 / Rolf Söderberg, Pär Rittsel
Förlag/år: Stockholm : Bonnier fakta, 1983 ; (Skövde : Strokirk)
Omfång: 344 s. : ill. ; 25 cm
ISBN: 91-34-50314-5 (inb.)
Medarbetare: Rittsel, Pär, 1946-

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: